Musiken som gör dig frisk, pigg och glad<br />

Lyssna dig pigg och sjung dig glad. Musik och sång påverkar din kropp och hjärna och kan göra dig friskare.

Dessutom kan din träning bli effektivare med peppande musik.

Lugn musik kan vara avslappnande och din favoritmusik kan göra dig glad, men musik och sång kan göra mer än så. Till exempel kan det förbättra matsmältningen, minska stress och stärka ditt immunförsvar.

 

LÄS OCKSÅ: Professorn: Sång kan ha samma effekt som medicin

 

Forskning har visat att tarmrörelserna blir bättre om du lyssnar på lugn musik jämfört med buller. Lugn musik sänker också din puls, ditt blodtryck och kan minska stress-symtom.

Uppiggande musik med snabbare puls än din egen höjer i stället din puls. Studier har visat att peppande musik kan göra att man orkar mer när man motionerar och att träningen på så sätt ger bättre effekt.

 

LÄS OCKSÅ: Vissa personer kan inte uppskatta musik

 

Ännu bättre hälsoeffekter kan du få om du sjunger i kör eller spelar musik med andra. När du lär dig sjunga tränar du hjärtats samarbete med andningen och även stora muskelgrupper i mellangärdet och bröstkorgen. Andningen är samma som inom vissa sporter eller en del avslappningsövningar.

Sång och musik är så effektivt att det används i vården, genom musikterapi. Det kan användas både vid psykiska sjuk­domar men också som ett sätt att hantera känslor vid svåra fysiska sjukdomar.

Vilken musik kan förbättra hälsan?

Det viktigaste är att du tycker om musiken och inte tycker att ackorden är obehagliga eller kopplar ihop musiken med ångest­laddade upplevelser.

Rytmen styr effekten, långsam rytm kan göra dig lugnare och snabb rytm kan göra dig pigg och glad.

Musik som du känner igen och upplever som trygg är lättare att ta till sig.

Musiken ska vara lätt att följa med harmoniska ackord, men får gärna innehålla små överraskningsmoment.

Så påverkas du av...

...musik med högt tempo:

Pulsen stegras.

Ökning av kortisol och kroppens morfin, betaendorfin.

Blodet koagulerar lättare.

Immunsystemet aktiveras.

 

...lugn musik:

Pulsen sänks.

Blodtrycket sänks.

Tarmarna jobbar bättre.

Cellerna i pulsådrorna hålls mjuka, risken för åderförkalkning minskar.

 

...att sjunga i kör:

Immunsystemet stärks.

Halten av det uppbyggande hormonet testosteron höjs.

Cellbildningen förbättras.

Lungor, hjärta och muskler i buken och bröstkorgen tränas.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande