Hur vet man om man är för utmattad för att göra något, eller om det bara är hjärnan som spelar en ett spratt?
Hur vet man om man är för utmattad för att göra något, eller om det bara är hjärnan som spelar en ett spratt? Foto: Shutterstock

Motivation: Orkar du inte eller behöver du en knuff?

En risk med att ställa in saker är att man ångrar sig, men samtidigt är det viktigt med återhämtning.

Här är fyra frågor som hjälper dig att veta när du ska pusha dig själv och när det är läge att ställa in.

Du har gjort upp planer för kvällen, men när eftermiddagen börjar lida mot sitt slut är du inte längre säker på om du faktiskt ska gå. Kanske är det faktiskt bättre att ställa in, beställa hämtmat och lägga sig i soffan med en bok.

Eller? Hur vet när det är läge att lyssna på kroppen och vila och när man egentligen är större behov av ett peptalk och en knuff ut ur sin bekvämlighetszon? En risk med att ställa in saker är att man ångrar sig, men om man går, fast att man är för trött, kan man gå miste om återhämtning.

I en bloggpost på Psychology Today menar psykologen Ellen Hendriksen att det här är känslor som kan vara extra svåra för personer med depression, ångest eller kronisk smärta att navigera i. Därför presenterar hon fyra frågor som hjälper dig att fatta rätt beslut när du står mellan valen att vila och att kämpa på.

1. Är det här regeln eller undantaget?

Om du har sprängande huvudvärk till följd av en hjärnskakning eller en stukad fot du inte kan stödja på är valet enkelt: Det är klart att du ska vila.

Men Ellen Hendriksen menar att ta det lugnt är det inte alltid det bästa valet vid kronisk smärta. Tvärtom kan vila göra att du mår sämre och känner dig dränerad medan en aktivitet kan ge energi.

Samma tankesätt kan applicera på psyket, menar Hendriksen. En tillfällig svacka i humöret eller att något jobbigt hänt är absolut en god anledning att vila upp sig. Men om man är ärlig mot sig själv och vet att man har en nedstämdhet eller ångestproblematik kan det i stället vara bra att gå emot impulsen att ställa in.

LÄS OCKSÅ: Deppig? Experternas råd för att må bättre

2. Brukar du tycka att det är roligt?

Något som ofta får stå tillbaka när man känner sig trött är ett besök på gymmet. Då kan det vara bra att fråga sig om det här är något man brukar uppskatta när man väl är på plats eller åtminstone mår bra av att ha gjort efteråt. Är så fallet? Då ska du pusha dig själv, tycker Ellen Hendriksen.

3. Kan du se dig själv där?

Tänk dig in i situationen du funderar på att skippa. Involvera alla sinnen och föreställ dig att du redan är där. När du gjort det kan du fråga dig själv hur det känns. Om varenda cell i din kropp skriker ”Nej, jag är för trött för det här!” är vila vad du behöver. Men om visualiseringen väcker något dig, om än så litet, ska du ta till vara på den energin och masa dig dit.

Något du däremot inte ska göra är att visualisera hur du hoppar över aktiviteten, för då kommer du definitivt inte att komma till skott, även om det är just vad du behöver.

4. Går det här i linje med dina värderingar?

Vet du fortfarande inte om tveksamheten beror på genuin trötthet eller ett undvikande beteende? Då råder Ellen Hendriksen dig att konsultera din inre kompass.

Är aktiviteten du funderar på att hoppa över viktig för dig? Befäster den bilden av hur du vill vara? Om du till exempel värderar hälsa högt och gillar bilden av dig själv som aktiv kanske du faktiskt ska gå på det där spinningpasset. Är aktiviteten en bokklubbskväll om en bok du inte orkat läsa kanske det är mindre angeläget att gå.

LÄS MER: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

Handlar det om att någon du älskar vill att du ska följa med och göra något som är viktigt för dem? Ja, då kanske det är skäl nog att ställa upp även om du inte är jättesugen.

Men, tillägger Hendriksen, om du väljer att pusha dig själv så gör det helhjärtat. Det kommer inte bli trevligt om du låter tvivlet få utrymme. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!