Mia Törnblom är ledarutvecklare och expert på självutveckling.
1 av 3: Mia Törnblom är ledarutvecklare och expert på självutveckling. Foto: Michael Törnblom
När friska höstvindar blåser in är det många som suktar efter en nystart.
2 av 3: När friska höstvindar blåser in är det många som suktar efter en nystart. Foto: SHUTTERSTOCK
Oavsett om du vill förändra relationer eller bara komma igång med löpningen igen efter semestern så måste du se till att målet du sätter upp är mätbart, menar Mia Törnblom.
3 av 3: Oavsett om du vill förändra relationer eller bara komma igång med löpningen igen efter semestern så måste du se till att målet du sätter upp är mätbart, menar Mia Törnblom. Foto: SHUTTERSTOCK

Mia Törnbloms metod: Så når du dina livsmål

 Kanske vill du ha bättre kostvanor, hitta kärleken eller byta jobb? Ledarutvecklaren och författaren bakom succéboken "Självkänsla nu!" hjälper dig att se till att förändringen blir av.

Här är Mia Törnbloms bästa tips på hur du sätter upp dina livsmål – och når upp till dem. 

Så här efter semestern går många och suktar efter en nystart. De kanske inser att de inte är nöjda med sin jobbsituation, att de vill lägga mer tid på sin familj, börja träna eller hitta kärleken. Hur ska man börja?

Ledarutvecklaren och författaren Mia Törnblom har koll. 

– Ett bra sätt är att ta ett helhetsgrepp och göra en målplan på livets olika områden, förklarar hon. 

Uppnå dina livsmål genom att skriva dagbok 

I podcasten "Självklart!" delar Mia Törnblom med sig av en metod som hon använt sig av i 20 år. Två gånger om året sätter hon sig ner med block och penna för att planera hur hon vill att det närmaste halvåret ska se ut. 

Hon funderar över hur hon tycker att det senast halvåret har varit och vad hon skulle vilja förändra framöver. Hon gör olika rubriker i boken som motsvarar olika områden i hennes liv, som hälsa, arbete, familj och fritid. Under rubrikerna skriver hon ner vad hon vill förändra på de olika områdena – så kallade mål.

– När vi sätter mål är det alltid klokt att se till att målet är smart, det vill säga specifikt, mätbart, angeläget, realistiskt och tidsbestämt, säger hon till Hälsoliv.

Målen kan till exempel handla om att träna tre gånger i veckan, umgås mer med familjen eller spara undan pengar till en utlandsresa. 

Här är frågorna du kan ställa dig

Fysisk hälsa:

Hur vill jag träna?

Mental hälsa:

Vad behöver jag träna på när det gäller mitt självledarskap? Till exempel motivation, trygghet, strukturerad reflektion, mod, eget ansvar och kommunikation.

Arbete:

Vilka är mina utmaningar och min ambition när det gäller mitt arbete och mina relationer kopplat till det?

Ekonomi:

Vilka ekonomiska mål vill och behöver jag ha?

Vänskap och relationer:

Lägger jag den tid jag vill på de relationer som är viktiga för mig?

Familj:

Vad är våra behov och vilka mål vill vi sätta för vår familj? Vad behövs för att vi ska nå dessa?

Fritid:

Vad vill jag göra med den fritid jag har? Om du hade obegränsat med resurser och alla möjligheter i världen, vad skulle du då göra?

Källa: Mia Törnblom

Efter att ha gjort en handlingsplan för hur hon vill leva det kommande halvåret följer Mia upp genom att skriva dagbok.

– På en daglig basis reflekterar jag även skriftligen: Vad var inte så bra i dag och vad blir min lärdom? Vad var bra i dag? Vad är jag glad och stolt över? Vad behöver jag hjälp med för morgondagen? förklarar hon.

– Kör i några veckor så kommer du märka stor skillnad, det är som joggning för själen.

Mias egna mål för hösten är att njuta av alla fantastiska jobbuppdrag, hångla mycket och ta tag i sina klimakteriebesvär. Foto: Michael Törnblom

LÄS OCKSÅ: Följ med Hälsoliv på träningsresa till Fuertevertura 

Här är de vanligaste fallgroparna 

En vilja att ta nya tag och förändra sina vanor är vanligt på hösten, men alla kommer inte till skott. Vad är det som gör att man drar sig för att göra förändringar i sitt liv fast att man vill?

– Ibland står rädsla för att misslyckas vägen, andra gånger är det okunskap på hur det ska gå till. Eller så har vi satt ett mål som inte går att uppnå för att det vi helt enkelt inte är redo eller har resurser för det i nuläget.

Mia Törnblom

■ Ålder: 50 år.

■ Yrke: Ledarutvecklare, författare och föreläsare.

Bor: Stockholm.

Familj: Gift, har bonusson och väldigt många härliga vänner.

Aktuell med: Podcasten "Självklart!" och MT ledarskap.

Mål för hösten: Njuta av alla fantastiska jobbuppdrag, hångla mycket och ta tag i mina klimakteriebesvär.

Men även om man inte når upp till de mål man satt upp, finns det mycket att vinna på att se över sin situation och göra upp planer. 

– Det handlar om att se vad man har för möjligheter att påverka sin situation så att man slipper se sig själv som ett offer för tillfälligheter och andras tillkortakommanden. Att sitta längst fram och styra bussen själv, i stället för att sitta längst bak och säga "sväng höger!", förklarar Mia Törnblom.

Vilka är de vanligaste fallgroparna?

– Vissa vill göra allt på en gång, eller går ut för hårt när och tappar lusten när de önskade resultaten inte direkt är synliga. Vi behöver alltid kunna se en tydlig vinst med det vi önskar – då kommer vi kunna behålla motivationen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + boken Träna hemma av Annika Sjöö. Läs mer!