Ett ilsket humör kan ha många olika orsaker. De allra flesta reagerar inte medvetet aggressivt, det bara kommer.
Ett ilsket humör kan ha många olika orsaker. De allra flesta reagerar inte medvetet aggressivt, det bara kommer. Foto: Shutterstock

Kort stubin? Så blir du bättre på att hantera ilska

Vissa är lugna som filbunkar i alla lägen, andra tappar fattningen vid minsta motgång.

Här förklarar experterna hur du förlänger din stubin och hanterar din ilska bättre.

Ett ilsket humör kan ha många olika orsaker. De allra flesta reagerar inte medvetet aggressivt, det bara kommer.

I vissa fall är det så enkelt som att vi är hungriga, har en hormonell obalans eller är stressade av olika anledningar.

I andra fall är det ett inlärt beteende, som gått i arv från exempelvis en förälder. Psykoterapeuten Dee Johnson menar att ilska ofta är ett sätt att kanalisera andra känslor som är svårare att uttrycka – som rädsla, ångest, smärta och skam.

Går det att bli bättre på att hantera sitt humör?

Vid motgång eller provokation är det ofta lättare att ta till ilska och över tid riskerar det att normaliseras – trots att det sällan är det mest hälsosamma sättet att tackla känslor. Det är inte heller särskilt roligt för omgivningen.

Men som med så mycket annat så ger övning färdighet. Om vi en gång lärt oss att reagera med ilska, kan vi också lära oss att reagera annorlunda.

Nedan förklarar experterna vad du kan göra, både på kort och lång sikt.

1. På kort sikt

Det är lättare sagt än gjort, men i stunden är det viktigt att fokusera på hur din kropp reagerar när du blir arg.

– Försök fånga dig själv i ögonblicket och ta ett djupt andetag. Om du kan avvika från situationen som gör dig arg och exempelvis ta en promenad eller räkna ner från hundra, gör det, säger psykoterapeuten Lucy Beresford till brittiska Metro.

Det viktiga är att skifta fokus bort från situationen som gjort dig upprörd. Försök slappna av och låt spänningarna i kroppen rinna av dig. Tänk på andningen och försök återta kontroll över kroppen.

2. På lång sikt

För att gå till botten med problemet krävs mer tid och arbete. Beresford rekommenderar terapi för att verkligen förstå vad roten till ilskan – oavsett om det är en nedärvd försvarsmekanism eller ett sätt att uttrycka andra, djupare känslor.

KBT är också ett bra alternativ för att hitta hälsosammare och mer produktiva sätt att hantera motgångar.

– Att notera när du förlorar humöret och fundera på hur du kunde hanterat situationen mindre aggressivt kan vara väldigt hjälpsamt. Utvärdering är en viktig del i lärande och förändring, säger Johnson.

Avslappningsövningar och vissa livsstilsförändringar kan också ha stort värde för din mentala hälsa i stort. Prioritera sömn, en balanserad kost och fysisk aktivitet så gott det går. Och håll koll på dina stressnivåer.