Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 9 mar 2015 09:30

Konflikträdd? Så kan du träna bort rädslan

Foto: Michele Princigalli

Gör du allt för att undvika bråk? Knyter det sig i magen när du ska säga vad du tycker? Psykologen Maria Farm ger tips på hur du kan träna dig i att sätta gränser och göra din röst hörd.

Många människor tycker att konflikter kan kännas obehagliga och väldigt få söker sig till situationer där bråk kan uppstå. Men om man gör allt för att undvika en jobbig situation, aldrig vågar säga sin mening, finns det risk att man tappar både självförtroendet och självkänslan. Därför är det viktigt för alla människor att lära sig att våga stå upp för sig själv.

Men vad är det då som gör att vi är så rädda för konflikter?

Den vanligaste orsaken är att vi är rädda för att uppfattas som elaka, ouppfostrade, osmidiga helt enkelt mindre älskbara. Ofta är den här rädslan omedveten, men känns väldigt stark. Det kanske knyter sig i magen, vi spänner oss, får hjärtklappning och känner ett tydligt obehag, säger Maria Farm, legitimerad psykolog och kognitiv beteendeterapeut.

 

En annan orsak kan vara en mer generell rädsla för att synas och stå i centrum, om man till exempel är väldigt blyg.

En tredje orsak kan vara att vi lever i en destruktiv relation som inte är jämlik, där vår partner eller vän kanske är aggressiv eller extremt lättkränkt och då det faktiskt blir obehagligt om vi är tydliga och ärliga. Men då behöver man jobba med relationen i grunden.

 

Hur kan man bli mindre konflikträdd?

Börja titta på: Vad är du rädd för? Det är vanligt att vi fastnar i rädslan, och låter oss styras av den i en ond cirkel. Men får du fatt i rädslan och kanske upptäcker Jag är rädd för att alla inte ska tycka att jag är snäll ja, då har du redan kommit en bit på väg. Blir vi medvetna om vilka tankar som skapar våra rädslor blir vi mer fria, eftersom vi kan lära oss att tänka annorlunda.

Ett bra sätt är att skriva ner tankarna, eller resonera om dem med en terapeut eller god vän.

 

Gör sedan små beteendetester, och börja med enkla situationer. Du kan se det som en färdighetsträning. Har du inte kört bil på länge börjar du på enkla vägar.

Prova att uttrycka din åsikt i en situation då det känns lite obehagligt, men inte för obehagligt. Så gott som alla brukar må bättre efteråt, även om man inte får gehör för sin åsikt. Du agerar i linje med dina värderingar, och det är något vi mår bra av. Du flyttar också problemet ur ditt eget huvud och blir därmed mindre upptagen av det, och i stället mer lösningsinriktad.

Ett träningstips är att säga högt för dig själv vad du vill förmedla. Då har du hört din röst, och hur det låter när du argumenterar.

 

Text: Victoria Lagercrantz Foto: Cornelia Norström