Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Jessica Almenäs om sina sju råd för ett lyckligt liv

Hon var i Singapore för att springa ett lopp i december 2019, men kroppen sa ifrån, Jessica hostade och tappade lukt och smak. Väl hemma var hon sjuk i sex veckor. Då var sjukdomen ännu okänd i Sverige, men ett test hon tog nyligen visade att hon fortfarande har antikroppar. 

Just nu är Jessica aktuell med en ny säsong av ”Superstars”, som denna gång spelats in i Sverige

Jessica Almenäs älskar träning och prestation. Hon befinner sig hemma i Brommavillan, där hon nyss avslutat ett yogapass på vardagsrumsgolvet. Nya säsongen av ”Superstars” inspirerar henne.

– Det är så häftigt att se idrottsmän koppla på det där som bara elitidrottare har när de tävlar. De blir nästan som ett djur. Carolina Klüft kunde koppla på en instinkt. Det var coolt att se hur det slog blixtar ur ögonen på henne, berättar programledaren på telefon. 

Själv har Jessica, som spelat basket på hög nivå, inte det i sig. 

– Just den sista lilla biten för att bli världselit saknas i mitt huvud. 

På grund av coronaläget spelades ”Superstars” in i vackra miljöer på ett somrigt Gotland i stället för utomlands. Nya tävlingsgrenar infördes för att undvika närkontakt.

– Riktig bergsklättring är en läskig och cool gren. En del var så rädda att de skakade i armar och ben.

Hur är din form?

– Min coronaform är inte den bästa. Jag har påverkats rätt mycket av att inte kunna styrketräna på gymmet, spela basket och komma upp i puls. 

Jessica har också haft problem med Haglunds häl. Ett lite spetsigt hälben som skaver mot hälsenan, så det blir inflammation. 

Jessica Almenäs

Ålder: 45 år.

Familj: Sambon Patrik Fahlgren, 35, som hon har sonen Sam, 3, tillsammans med. Sönerna Jack, 15, och Dylan, 11, från tidigare relationer. 

Bor: Villa i Bromma i västra Stockholm.

Gör: Programledare.

Aktuell: Ny säsong av ”Superstars” släpps på måndagar i Discovery+. Sista avsnittet: 29 mars. 

”Superstars” har premiär i Kanal 5 den 1 februari klockan 21. Därefter sänds nya avsnitt varje måndag.

”Träningspodden” med träningsexperten Lovisa Sandström varje fredag. 

Ska göra yoga 100 dagar i sträck

Nyligen har hon börjat springa igen. Jessica, som tränar dagligen, medger att hon ändå är i ”hyfsad” form. I hundra dagar ska hon köra ett yogastreak och göra yoga i 100 dagar.  

– Jag bara rullar ut mattan på golvet. I dag är jag uppe i 75 dagar. Det har gjort mig mycket smidigare och starkare. Min treåring Sam gillar också att vara med. 

För att få variation använder hon sig av olika yogapass på nätet.

Träningen är viktig både mentalt och fysiskt för Jessica.

– Jag klättrar på väggarna annars och blir arg och sur på alla.

Jessica drabbades tidigt av corona och ett test i december visade att hon fortfarande har antikroppar. Hon misstänker att hon blev smittad när hon och sonen Dylan var i Singapore i början av december 2019. Jessica skulle springa maraton, men mådde inte bra och hade lite hosta.

– Vilken tur att jag inte sprang! Det var så nära när jag hade åkt så långt.

Då var sjukdomen ännu okänd i Sverige och Jessica var sjuk i sex veckor.

– En dag kunde jag känna mig bättre, nästa var jag helt däckad. Jag hade en fruktansvärd hosta och hostade ut lungorna och tappade lukt och smak. Julmaten och julgodiset smakade ingenting.

När Jessica var sjuk i corona testade hon lungkapaciteten hos en läkare, som konstaterade att det inte såg bra ut. Först i mitten av januari förra året började Jessica känna sig okej, men problemen hängde kvar. 

– Hela våren hade jag svårt att andas när jag var ute och sprang. Jag blev lätt trött och det tog flera månader innan jag kände mig helt hundra. Jag tänkte: Vad är det som händer med min kropp? 

Det tog lång tid innan hon förstod att det var covid-19.

I dag känner sig Jessica frisk igen.

– Peppar, peppar. Jag var på hälsoundersökning förra veckan och allt såg toppen ut. Det var toppbetyg.

Fastar enligt 16:8-metoden

Tidigare körde Jessica periodisk fasta enligt 5:2-metoden, som går ut på att äta färre kalorier två dagar i veckan och som vanligt resten. Då hon bor med en familj blev det svårt.

– Jag blev så himla sugen när de andra åt middag och jag själv skulle äta Viktväktarsoppa och en morot. 

Nu har hon gått över till 16:8-metoden i stället. 

– Jag har ett ätfönster på åtta timmar. På vardagar slutar jag äta klockan 20 och äter inte förrän klockan 12 dagen därpå. Det är inte ens svårt. Jag är ändå inte hungrig på morgonen. 

Hur påverkar fastan dig?

– Dels håller jag formen, dels tror jag det är bra för magen att vila. Jag har haft ganska mycket problem, men i dag känns magen stabilare. 

Jessica betonar att hon inte tror på några dieter. 

– Ingen tycker om att banta. Det handlar om att hitta en livsstil. Att leva så här utan att det känns jobbigt är nyckeln. 

Hon tror många upplever att det är lätt att lägga på sig när man sitter hemma och det blir mindre vardagsmotion än vanligt. 

– Man är lite uttråkad, blir sugen och går förbi kylskåpet för att kolla läget. 

Nu ser Jessica fram emot 2021. Förutom att Superstars, som sänds just nu, är det ett OS-år och flera roliga jobb är på gång.

– Det känns som jag har ett kanonår framför mig.

Jessicas 7 inspirerande livsråd

Jessica med sambon Patrik Fahlgren. Ett av hennes livsråd är att undvika kärlekskrockar. Foto: EERO HANNUKAINEN / IBL

1. Gör som Magdalena Forsberg

”Krångla inte till det. Rör på dig varje dag. Jag hittade på en grej i min podd som jag kallar mitt Magda-mantra. Magdalena Forsberg är i en otrolig form. Hon berättade att gör någon träning på 30 minuter varje dag. Stick ut och åk pulka med barnen eller springa hem efter att du lämnat dem i skolan. Kör benövningar och armävningar på vardagsrumsgolvet. Det har jag tagit fasta på. Då blir inte tröskeln så stor.”

2. Hitta tillbaka till skogsmulle

”Gå ut och få frisk luft varje dag. Det är superviktigt, inte minst för den mentala hälsan. Under min uppväxt var vi i skogen, fjällvandrade, åkte skidor och tältade. Vi var mycket skogsmullemänniskor. Det är väldigt bra även för den mentala hälsan.”

3. Skogsäventyr med naturlektion

”Jag tycker det är lite tråkigt att vi tappat bort mycket av kunskapen om naturen, som min generation fick med sig. Man visste vad träd och växter hette och vad det var för fågel. Man plockade bär och svamp. Friska upp ditt minne och sprid kunskapen vidare till barnen. Gör det till ett äventyr att gå ut i skogen. Leta djur, spår och djurbajs. Jag brukar kolla upp vad växter och träd heter. Jag har också varit lite fågelskådare och suttit hemma och tittat ut genom fönstret. Det är roligt att återigen lära sig sådant som jag fick med mig från mormor och morfar. 

Själv har jag en väldigt bestämd treåring. När vi är i skogen bestämmer han vad vi ska göra. Det blir enklast så. Ibland leker vi kurragömma, andra gånger klättrar vi i berg, kör hinderbana, går balansgång eller tittar på fåglar. Vi har en liten skog tvärsöver gatan. Det tar oss en minut att gå dit. Är man i en skog längre bort är det härligt att ha med matsäck. Aldrig smakar mackor och varm choklad godare än då.”

4. Undvik krockar i kärlek

”Jag fick ett väldigt bra citat av en kompis, som har lite relationsproblem: Kom ihåg att i kärleksrelationer pratar kvinnor, män gör. Kvinnor vill ha muntlig bekräftelse, vi talar om att vi är kära och ger komplimanger. Män ger kärlek genom att göra saker. Det här är en grov generalisering, men det känns som att det stämmer ganska bra. 

Min sambo lagar mat varje dag. Det är ett sätt att visa kärlek. Vi har det superbra, men ibland kan det bli en krock och lite missförstånd, om jag inte tycker att jag får tillräckligt med komplimanger och han inte tycker att jag uppskattar att han gör.”

5. Skriv listor för att slippa stress

”När jag blir stressad reagerar jag med att bli som förlamad. Har jag tusen saker att göra sätter jag mig och glor in i en vägg. Genom min kära sambo och i stressterapi har jag lärt mig att göra listor. Det är så skönt att sedan stryka från en ångestfylld lista. Jag har total telefonskräck och skriver upp alla samtal som jag måste beta av. Utan listor blir jag stressad, sover dåligt och tänker på allt jag måste komma ihåg. 

Jag listar också när jag ska betala räkningar, skicka fakturor och betala ut lön till mig själv, då jag har en fobi över allt som har med ekonomi att göra. När det väl är gjort är jag så nöjd. Intellektuellt vet jag att det bara är att göra med en gång, men motvilja och rädsla hindrar mig. Listor hjälper mig att plocka bort lite ångest.”

6. Rensa rejält

”Något jag borde göra – men inte gör själv – är att rensa. Jag hatar ordet döstäda, men har börjat tänka på det på sistone. Förhoppningsvis kommer jag leva i 50 år till, men jag vill verkligen inte att barn och sambo ska behöva ta hand om alla prylar, papper och skit, om något skulle hända. Saker binder en inte bara fysiskt, utan även själsligt. Man blir tung av det. Jag är supernostalgisk och har dåligt minne, men måste man komma ihåg allt? Man kanske inte behöver komma ihåg alla uppgifter från högskolan? Jag har ingen glädje av det och nu ska de rensas ut ur mitt förråd och mitt minne. 

Jag håller hårt i mina saker och har mycket separationsångest. Mycket kommer nog från min uppväxt. Morfar hade en stor släktgård med ladugård, där han hade en massa grejer. Jag har inpräntat att man kastar inte saker som fungerar och kan vara bra att ha. Just nu rensar jag i källaren. Nästa projekt blir min garderob. Det kommer bli svårt, för där finns mycket fina saker. Jag har ju levt i 45 år.”

7. Skapa i stället för att se ännu en serie

”Plocka fram din kreativitet. Det känns som att vi har glömt det. Så fort vi har ett ledigt ögonblick ser vi en serie eller scrollar på telefonen. När jag var liten målade och ritade jag mycket. Det har jag börjat med igen. Ofta ritar jag samtidigt som jag lyssnar på en podd eller själv poddar i ”Träningspodden”. I början blev det ganska fult, men det blir bättre och bättre. I tonåren var jag ganska duktig.

Jag har ett behov av att vara kreativ och coronatiden har triggat i gång en längtan efter att skapa. Jag har till och med bakat några gånger, bland annat lussebullar. Det har jag aldrig gjort förut. Jag har också blivit sugen på att brodera och sticka. På nätet har jag skickat efter trendiga och coola broderier med motiv av designern Maria Nilsdotter. En väska med gulliga får har jag gett bort till min systerdotter. Till min son Dylan, 11, har jag köpt en apa som han kan brodera. Den ska vi sedan klistra fast på en t-shirt. Min yngsta Sam har fått pärlor som vi gjort halsband- och armband av. Nu ska jag bara plocka fram symaskinen, som står långt borta i ett förråd.”

LÄS OCKSÅ: Perrelli: ”Jag behöver min publik för att fungera”
LÄS OCKSÅ:
Anders Lundin: ”Alltid gjort det krångligt för mig” 

Från arkivet: 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!