1 av 3: Nästan en miljon svenskar lider av årstidsbunden depression
Blir du också deppig när sommaren slår över till höst?
2 av 3: Blir du också deppig när sommaren slår över till höst? Foto: Shutterstock
AnnaCarin Magnusson är legitimerad psykolog och specialist i psykologisk behandling.
3 av 3: AnnaCarin Magnusson är legitimerad psykolog och specialist i psykologisk behandling. Foto: ToppHälsa

”Jag blir trött och orkeslös på hösten”

Att känna sig nedstämd och ångestriden när årstiderna växlar är långt ifrån ovanligt.

Här ger AnnaCarin Magnusson, legitimerad och specialist i psykologisk behandling, sina bästa råd.

”Varje gång sommaren är slut drabbas jag av ångest, sömnproblem och trötthet. Jag borde njuta av vardagen, med mina barn och mitt jobb som jag trivs på. Men energin verkar inte finnas där och jag känner mig skör till och från. Ibland vaknar jag och känner mig så energilös att jag stannar hemma i säng­ en, tar en sjukdag. Det här verkar hända varje höst, men det brukar bli bättre efter ett par månader. Annars är jag ju en glad per­son, så jag känner inte igen mig själv. Nu tycker jag att det blir värre för varje år som går och funderar om jag behöver söka hjälp. Vad tycker du, och har du något tips?” 

/Clara

Psykologen svarar: Lösningen kan finnas i dina vanor

”Du beskriver hur övergången från en säsong till en annan blir tung. Det är inte helt ovanligt, och bland det vanligaste brukar faktiskt vara vårdepressioner.

Teorier om det är bland annat att den långa mörka vintern påverkar oss negativt. Men för din del är det efter sommaren du mår sämre. Jag blir nyfiken på när det börjar kännas dåligt. Är det direkt efter sommarsemestern? Det kan vara svårt att acceptera situationen om dina kollegor kommer tillbaka och säger sig vara pigga och utvilade efter semestern medan du inte gör det. Du berättar inte så mycket om vad som rör sig i ditt huvud. Har du tankar om att nu är det slut på det roliga, och ett långt mörkt år ska börja? Är det till och med så att så fort du kommer in i den här perioden, som du vet att du mått dåligt under förut, så blir du rädd för att du ska må dåligt igen. Rädslan blir till ett tecken på att det är så, och då blir det nästan en självuppfyllande profetia? 

Jag tror inte att det är något magiskt som bara sker, utan det är nog faktiskt förändringar i ditt liv som brukar infalla då

Eller kanske är du sliten om semestern har innehållit mycket festande och du tappat alla rutiner med sömn, mat och motion? Som du hör har jag en hel del frågor, och för att hitta nycklarna till ditt problem kan du behöva reflektera över dem. Under sommaren njuter vi ofta av att ”bara vara”. Men en del av oss mår faktiskt bättre av lite rutiner och aktiviteter – vi behöver bli stimulerade i nuet för att inte hamna för mycket i grubblerier. Är det något som gäller dig? För många är semestern dessutom en tid vi har höga förväntningar på och det blir inte alltid som man tänkt. Familje- och pargräl är tyvärr vanligt under semestrar. Man blir besviken och ledsen över att chansen är förbi detta år.

Du beskriver att det brukar kännas bättre efter ett par månader. Jag tror inte att det är något magiskt som bara sker, utan det är nog faktiskt förändringar i ditt liv som brukar infalla då. Fundera över vad det är som brukar ske under de där veckorna när du går från deppig till glad igen. Är det vardagsrutinerna som kommer på plats? Är det kvällsdrinken som fasas ut? Är det fritidsaktiviteter som kommer i gång i september?

LÄS OCKSÅ: 11 smarta knep för att lindra höstdeppen

Finns hjälp att få

Tänk om du skulle kunna korta startsträckan du har innan det börjar kännas bättre. Finns det några möjligheter att du kan få någon av de förändringarna på plats lite snabbare i år? Du behöver inte fixa allt på en gång, men välj EN förändring, och se till att den händer, gärna redan denna vecka.

Den trötthet du beskriver kan även handla om din sömn. Hur det är med sömnen och mörkret i ditt sovrum? Om det är så enkelt att det handlar om att du börjar må bättre först när nätterna blir mörka igen, ja, då är det hög tid att fixa den där mörkläggande rullgardinen.

Du undrar om du behöver söka hjälp. Om du inte tycker att du har hittat några ledtrådar som stämmer in på dig i det här svaret tycker jag att det är en god idé. Det kan vara bra att sitta ner och göra en analys av vad som sker, både i ditt liv och i dina tankar. Jag är helt säker på att det här går att påverka till det bättre.”

LÄS OCKSÅ: Deppig när årstiderna växlar? Psykologens bästa råd

Aktuellt just nu