Vanliga kännetecken är en konstant rädsla för att inte vara god nog åt sin partner, ett konstant ifrågasättande över om man verkligen älskar sin partner och ett ständigt grubblande över ifall man är med rätt person.
Vanliga kännetecken är en konstant rädsla för att inte vara god nog åt sin partner, ett konstant ifrågasättande över om man verkligen älskar sin partner och ett ständigt grubblande över ifall man är med rätt person. Foto: Shutterstock

Ifrågasätter du ditt förhållande? Det kan vara relations-OCD

De flesta har någon gång ifrågasatt en kärleksrelation.

Överväger det positiva det negativa? Finns passionen fortfarande där? 

Att omvärdera sin relation då och då är sunt, men händer det ofta och tvångsmässigt kan det vara ett tecken på att man har OCD.

– Man tittar på sin partner och tänker ”jag måste känna något nu annars är det fel”, säger psykologen Maria Farm. 

När man talar om tvångssyndrom är det lätt att tänka att det handlar om ett behov av att saker ska vara i rätt ordning eller överdriven bacillskräck, men OCD kan yttra sig på många olika sätt.

– Många gånger utvecklar personer med OCD tvångstankar kring tabubelagda ämnen. Ansvar, skuld och skam är stora teman. Det kan handla om att man är rädd att man ska bli galen och skada sin partner med en kniv eller att man är pedofil. Man börjar leta symtom i kroppen, och tänker ”Om jag inte känner något nu så är jag inte pedofil”, säger Maria Farm, legitimerad psykolog.

Ett annat sådant ämne är kärlek och relationer. På engelska kallas det för relationship OCD, ROCD, och även om det inte finns ett motsvarande begrepp på svenska är det ett vanligt förekommande tema.

Vad är tvångssyndrom/OCD?

OCD, som är förkortning av Obsessive compulsive disorder, kallas även för tvångssyndrom. 

Att ha OCD innebär att man lider av tvångstankar och ofta tvångshandlingar. Det förstnämnda är obehagliga och ofrivilliga tankar, impulser eller fantasier som framkallar ångest. För att lindra ångesten tar personen till tvångshandlingar, det vill säga ritualer.

Ritualerna behöver inte vara kopplade till själva tvångstanken, men kan vara det. Vanliga tvångshandlingar är att tvätta händerna upprepade gånger, göra saker i en viss ordning eller ett visst antal gånger, se till att saker ligger på ett visst sätt. Det kan även vara att mässa en fras eller räkna för sig själv.

Tvångstankarna är alltid negativa och kan till exempel handla om bacillskräck men även om en rädsla för att orsaka katastrofer, skada någon eller att vara en ”dålig människa”. I stunden känns tvångstankarna ofta verkliga, men även om personen vet att de inte är verkliga kvarstår ofta ångesten och förvirringen.

Världshälsoorganisationen har klassat OCD som en av de tio mest begränsande åkommorna.

2,5 procent av befolkningen beräknas ha tvångssyndrom, vilket motsvarar nästan 250 000 svenskar. 

Det finns hjälp att få. Om du misstänker att du har OCD kan du vända dig till vårdcentralen. Tvångssyndrom kan bland annat behandlas med hjälp av medicinering och kognitiv beteendeterapi (KBT).

Källa: Psykologguiden, 1177 Vårdguiden, WHO och Netdoktor

LÄS MER: OCD: Symtom och behandling av tvångssyndrom

LÄS MER: 5 vanliga tecken på att du har OCD

Tecken på relationship-OCD

Kärlek och relationer är sällan problemfritt, och det är inte ovanligt att ibland ta sig en funderare över förhållandet man befinner sig i, eller till och med gräva ner sig i grubblande.

– Jag stöter ofta på klienter som ältar relationer och oroar sig för känslor, det behöver inte vara OCD, säger Maria Farm.

OCD är kopplat till stress och ångest, och därför kan det ibland vara svårt att skilja OCD från ”vanliga” orostankar som de flesta har vid olika tillfällen i livet. Man ska heller inte underskatta människans förmåga att vänja sig, menar Maria Farm:

– Det kanske har blivit vanor som man inte tänker på eller adresserar som tvångsmässiga förrän de förvärras och man begränsas av det.

Så hur yttrar sig den här typen av tvångssyndrom? Några vanliga kännetecken är en konstant rädsla för att inte vara god nog åt sin partner, ett konstant ifrågasättande över om man verkligen älskar sin partner och ett ständigt grubblande över ifall man är med rätt person.

Vanliga tecken på att du har relations-OCD

Du ifrågasätter din relation konstant, många gånger på grund av småsaker.

Du kastar dig över livsstilsartiklar och liknande som handlar om hur ”lyckliga relationer” ska vara.

Du jämför ditt förhållande med dina vänners.

Du reflekterar över och ifrågasätter din partners kvaliteter: Är hen rätt för dig?

Du blir upprörd när du upplever att det saknas passion mellan dig och din partner – eftersom du ha en föreställning om att passionen ska vara konstant.

Du söker konstant efter den ”äkta kärleken” och tänker att bara du hittar ”den rätta” kommer du inte att titta åt någon annan.

I ditt huvud gör du upp regler för din partner, och när hen inte klarar av att leva upp till dem tänker du att förhållandet inte är värt det.

Källa: Intrusivethoughts.org

Tankarna kan utlösas av till synes små saker, som att man ser någon på bussen som man tycker är snygg. Genast börjar man ifrågasätta om man verkligen älskar sin partner, eftersom man tycker att någon annan är attraktiv. 

Maria Farm är legitimerad psykolog. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

– Man söker försäkring och vill ha hundra procent koll. Man vill känna kärlek och attraktion. Men i stället för att checka att man inte känner en känsla, är de tvärtom rädda för att de inte känner. Man tittar på sin partner och tänker ”jag måste känna något nu annars är det fel”.

Hon förklarar att precis som att personer med OCD som oroar sig för att vara pedofiler tvångsmässigt tittar på foton av barn för att kontrollera så att de inte ”känner något” kan en person med relationsrelaterad OCD gå igenom foton på sin partner för att se om det väcker de rätta känslorna. Man letar efter kroppsliga symtom.

– Känner jag vad jag känner? Är det här rätt för mig? Har jag valt rätt person att vara med? Nu har jag inte känt så starkt för min partner den här veckan, vad betyder det? Det blir en pingismatch i huvudet av tankar som går fram och tillbaka.

LÄS MER: Så är det att ha OCD på riktigt – sex personer berättar

Hur kommer man till rätta med OCD?

Förutom att ROCD, precis som vilket tvång som helst, orsakar stort psykiskt lidande hos den drabbade står tvångstankarna också i vägen för förhållandets positiva utveckling.

– Tvånget handlar om att kontrollera situationer, men i slutändan är det tvånget som kontrollerar en. Dessutom leder beteendet med grubbel och ältande till att känslorna trängs undan. När man fastnar i de där tankarna som maler känner vi till slut inte mycket mer än oro. Då känner man definitivt inte att man är förälskad, fast att man kanske är det, säger Maria Farm och tillägger:

– Det är viktigt att veta att kärlek inte alltid känns lika starkt. 

För en del hjälper det att läsa på om vad OCD är för någonting och förstå att de inte är ensamma.

LÄS OCKSÅ: KBT på nätet ska hjälpa fler med dysmorfofobi

Men det finns också gott om behandlingar.

– Har man svårare OCD som begränsar en ska man söka professionell hjälp. Det kan vara svårt att handskas med det på egen hand. Det kan vara svårt att prata om det med andra eftersom många tvångsteman är just tabu, men det finns hjälp. Kom ihåg: Det är inte ditt fel att du har OCD, men du kan lära dig att hantera det.

https://www.instagram.com/p/Bmbu0x0FtTm/

Den vanligaste terapin mot OCD är kognitiv beteendeterapi, KBT, som går ut på att identifiera, förstå och förändra negativa beteenden. I dag kan alla i Sverige anmäla sig till OCD-programmets internetbaserade KBT-behandling, men det finns också möjlighet till gruppterapi och enskild terapi genom både landstinget eller privata terapeuter.

Det har också visat dig att antidepressiv medicin av typen SSRI (serotoninåterupptagshämmare), har positiv effekt på OCD.

Har du OCD? Du är inte ensam

Som sagt är du inte ensam, även om det känns så. Man räknar med att minst 2,5 procent av befolkningen lider av tvångssyndrom, och det kan yttra sig på många olika sätt. 

Hälsoliv har tidigare intervjuat Erica Gilbertson, som är öppen med sin OCD och använder Instagram för att belysa vad tvång är. Spana in hennes råd nedan!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande