Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Känner du dig trött och sliten? Med hjälp av 7 enkla livsstilsförändringar kan du boosta energin ordentligt.
Känner du dig trött och sliten? Med hjälp av 7 enkla livsstilsförändringar kan du boosta energin ordentligt.
Känner du dig trött och sliten? Med hjälp av 7 enkla livsstilsförändringar kan du boosta energin ordentligt.
1 AV 2
Få en bättre sömn – psykologen och sömnforskaren Marie Söderström ger sina bästa tips
2 AV 2
Känner du dig trött och sliten? Med hjälp av 7 enkla livsstilsförändringar kan du boosta energin ordentligt.
Foto: Maria Markevich / Shutterstock

Här är 7 vanor som ökar din energinivå ordentligt

Vaknar du på morgonen och känner dig redan sliten?

Kommer den där eftermiddagssvackan som ett brev på posten varje dag?

Här listar experterna 7 vanor som ger dig en riktig energiboost – och kan hjälpa dig övervinna den där tröttheten en gång för alla.

Att energin inte riktigt räcker hela dagen har vi alla upplevt, vissa oftare än andra. Det kan vara tecken på att ett antal livsstilsfaktorer berövar dig på energi.

Tillhör du dessutom den skara som alltid är på språng så är det inte konstigt att kroppen får svårt att hitta sätt att ladda om. 

Alfred Tallia, professor och läkare i allmänmedicin, förklarar att låga energinivåer kan åtgärdas relativt lätt med hjälp några enkla förändringar i din dagliga rutin.

Här är sju forskningsstödda vanor för att öka din energi.

1. Lär dig hantera stress på ett hälsosamt sätt

Föga överraskande kan känslomässig stress göra dig utmattad.

– Stress har en enorm inverkan på ditt fysiska välmående. Om du har höga stressnivåer kan det absolut leda till låg energi, säger Nina Vasan, chefsläkare specialiserad i psykisk hälsa, till Huffington Post.

Hur kommer man då tillrätta med stressen? Nina Vasen förklarar att det handlar om att hitta sätt att få in mindfullnes och meditation i din vardag, även om det bara handlar om fem minuter.

Några minuters mindfullness eller meditation varje dag kan göra underverk för energin. Foto: stockfour / Shutterstock

Experter säger också att man genom att hitta sätt som fungerar avstressande för just dig – som att skriva dagbok eller läsa något som gör dig glad - kan reducera stress och ge dig mer energi.

2. Begränsa ditt koffeinintag

När du känner dig trött kan det locka att ta kopp kaffe för att piggna till. Att dricka för mycket koffein kan dock ha motsatt effekt och i stället göra sig trött.

– Om du dricker stora mängder koffeinhaltiga drycker under dagen kommer det med största sannolikhet påverka ditt sömnmönster. Det kan i sin påverka dina energinivåer, säger Alfred Tallia.

Det är viktigt att notera att om du plötsligt drar ner på mängden koffeinhaltiga drycker så kan du känna dig trött i början. 

 – Det beror på att din kropp vant sig vid koffein som ett stimulerande medel, och när den inte inte längre får det så kan du uppleva en energinedgång.

De flesta experter föreslår därför att du gradvis minskar mängden koffein tills du når en nivå det som fungerar för dig, och gör så att du inte sträcker dig efter den där extra koppen även när du känner dig frestad.

3. Sov ordentligt och ha en bra sömnrutin

Det kommer nog knappast som en överraskning att tillräckligt med sömn är viktigt för att du ska ha energi under dagen.

Dina energinivåer påverkas dock inte bara av mängden sömn du får varje natt, utan också av kvaliteten på sömnen.

God sömnhygien innebär saker som regelbundna sovtider och dämpad belysning på kvällen. Det är också viktigt att rensa huvudet med hjälp av lugnande kvällsaktiviteter innan du kryper till sängs.

En god natts sömn är extremt viktigt för att du ska orka med din vardag. Foto: Gorodenkoff / Shutterstock

Även om du gör allt rätt så kan du ändå känna dig trött när du vaknar på morgonen. Enligt Raelene Brooks, dekanus vid sjuksköterskeprogrammet på universitetet i Phoenix, kan det vara tecken på en sömnstörning som sömnapné. Misstänker du det ska du genast kontakta vården.

4. Rör på dig mer under dagen

Försök att få in mer rörelse i din vardag. Forskning har gång på gång visat att regelbunden fysisk aktivitet är avgörande för att öka energinivåerna. Du behöver inte lyfta tunga vikter eller springa fem mil om dagen för att att tillgodose dig energigivande fördelarna med träning.

– Även lågintensiva aktiviteter har visat sig öka syreflöde och hormonnivåer, vilket ger dig en energiboost. Mer rörelse i vardagen är mitt första tips till alla som känner sig trötta, säger Nina Vasan. 

5. Drick mer vatten

När kroppen gör av med mer vätska än vad du tillför den kan du drabbas av vätskebrist eller uttorkning. Det leder inte bara till att du känner dig törstig och torr i munnen. Uttorkning kan också göra dig trött, irriterad och rastlös.

Om du har svårt att få i dig vatten under dagen, investera i en vattenflaska och se till att ha den påfylld och tillgänglig hela dagen.

6. Var medveten om din skärmtid – både under kvällstid och dagtid

För mycket skärmtid på kvällen kan störa din naturliga sömncykel och därmed påverka din energinivå dagen efter. 

Den tid du tillbringar framför skärmen på dagtid kan också ha en skadlig inverkan. För mycket skärmtid kan leda till trötta ögon, huvudvärk och koncentrationssvårigheter.

Med tanke på att vi i dag lever i en digital värld är flera timmar framför datorn varje dag i många fall oundvikligt. En sak som kan hjälpa är då att göra ”20-20-20”-regeln till en vana.

För mycket skärmtid kan leda till kan leda till trötta ögon, huvudvärk och problem med koncentrationen. Foto: Ground Picture / Shutterstock

Den innebär att du tar en 20 minuters skärmpaus var 20 minut och tittar på ett föremål 20 fot (6 meter) bort i 20 sekunder för att ge dina ögon en chans att vila.

7. Undvik att hoppa över måltider

Om du någon gång skippat frukost eller jobbat genom hela lunchrasten så har du förmodligen upplevt att du känt dig lite snurrig i huvudet.

Även om de flesta då och då missar en måltid så är regelbundna och näringsrika måltider ett måste för att du ska ha energi att orka med dagen.

– Din hjärna behöver näring för att fungera, säger Alfred Tallia till Huffington Post.

Han tycker också att man i största möjliga mån ska undvika dieter som går ut på att kraftigt skära ner på kaloriintaget eller utesluta viktiga näringsgrupper som kolhydrater. 

Nyckeln till att övervinna din trötthet

Även om det inte är ovanligt att då och då vakna upp med låg energi, så kan kronisk trötthet peka på ett underliggande hälsoproblem

– Om du äter bra, får tillräckligt med sömn och är fysiskt aktiv men fortfarande känner dig trött mer än två veckor i sträck, så bör du kontakta en läkare. Det kan vara en indikator på en mängd olika psykiska eller fysiska hälsoproblem, både lindriga och allvarliga.

Att boosta din energi handlar i slutänden om att identifiera de aktiviteter och vanor som dränerar dig på ork. Att bara göra ett fåtal enkla förändringar i din dagliga rutin kan vara nyckeln till att övervinna tröttheten en gång för alla.

 

Se också: 5 yogaövningar för bättre sömn