Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 15 maj 2018 17:00

Gnäller du på jobbet? Därför ska du fortsätta med det

1/2

Att vara sur och vrång på jobbet är inte jätteroligt för varken dig eller dina kolleger. Men om du gnäller på rätt sätt kan du göra alla en tjänst, enligt en studie.

Att vara sur och vrång på jobbet är inte jätteroligt för varken dig eller dina kolleger. Men om du gnäller på rätt sätt kan du göra alla en tjänst, enligt en studie.

2/2

Foto: Shutterstock

Ingen gillar en gnällspik på jobbet.

Men om du klagar på rätt sätt kan det få positiva följder för både dig och dina kolleger.

Obetald övertid, sunkigt lunchrum, tråkiga uppgifter eller en tyrannisk chef. Det finns många saker som lockar fram vår inre gnällspik på jobbet.

Kanske har du tänkt att det inte tjänar något till att klaga, utan att det bara sprider dålig stämning. Men faktum är att det kan vara riktigt bra för både dig och dina kolleger - om ni gör det rätt. 

Därför ska du klaga på jobbet

Enligt en studie från universitetet i Melbourne kan både humor och gnölande på arbetsplatsen både förbättra ditt humör och relationen kolleger emellan. 

Under ett år följde forskaren Vanessa Pouthier ett team av sjukvårdspersonal. Hon upptäckte att när sköterskor och läkare kunde skämta eller klaga över företeelser på gemensamma möten så hjälpte det dem att förstå varandra bättre, skriver Women's Health.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du spela spel på jobbet

Ett bra sätt att stärka banden

När Pouthier fördjupade sig i ämnet förstod hon att ventilering kan fungera som ett sätta att bonda. 

 Men det måste göras på rätt sätt.

– Det som klagas på måste vara något som alla kan enas om, som arbetsstrukturen i ert team. Aldrig om andra i samma team, sa Pouthier i en intervju med ABC Radio Perth.

I studien upplevde personalen att de genom att få gnälla och skämta om sådant som inte fungerade på arbetsplatsen fick mer energi.

LÄS OCKSÅ: Studie: En bästis på jobbet kan boosta karriären

En voodoodocka som föreställer chefen

Det är inte bara den här studien som lyfter vikten av att få utlopp för sina negativa känslor på jobbet. Nyligen rapporterade Hälsoliv om en studie som visade att anställda som fick tortera en voodoodocka föreställande chefen mådde mycket bättre på jobbet.