Kämpar du också mot en monoton tillvaro just nu?
1 av 2: Kämpar du också mot en monoton tillvaro just nu? Foto: Shutterstock
Bryt tristessen med enkla tankeövningar.
2 av 2: Bryt tristessen med enkla tankeövningar. Foto: Shutterstock

Går livet på tomgång? Så bryter du tristessen

Ibland går livet på tomgång och det känns som om alla dagar är identiska. Detta har sannolikt blivit extra tydligt för många under den pågående pandemin.

Här ger experterna sina bästa tips för att bryta en monoton tillvaro.

Många ser 1 januari som en chans till nystart.

Just nu känns emellertid det mesta som ett antiklimax. Det pågår fortfarande en pandemi, vi lever under restriktioner och kan inte planera livet riktigt som vi brukar. Vardagen blir med andra ord lätt monoton.

– Och det är inte nödvändigtvis något dåligt. Rutiner kan vara väldigt betryggande för personer som kämpar med ångest, säger psykoterapeuten Lucy Fuller till Huffington Post.

Men att inte ha något att se fram emot kan vara tärande oavsett.

Bortkopplade från omvärlden

Risken finns att vi stänger av oss för omvärlden och glömmer bort vardagens små ljusglimtar. Saker som brukar engagera oss tycks inte betyda lika mycket längre. Och med tanke på nulägets osäkerhet är det svårt att se ett slut på situationen.

Lyckligtvis finns det strategier för att bryta monotonin.

Psykologen Sue Roffey menar att hur vi ser på våra liv och hur vi reagerar känslomässigt hänger ihop med vilka förväntningar vi har.

Om vi hela tiden intalar oss själva att livet är långtråkigt så kommer vi leva i konstant besvikelse.

– Om vi i stället gör en lista över böcker vi skulle vilja läsa, recept vi vill prova eller nya saker vi vill lära oss så möter vi våra utmaningar som om de vore möjligheter, säger Roffey.

Fortsätt göra planer

Hennes råd är att fortsätta göra upp planer som du delar upp i två kategorier: Saker du kan göra nu direkt och saker som går att utföra först när pandemin är över.

Förenklat kan man säga att rådet är att sluta fokusera på det negativa med livet just nu och saker som du ändå inte kan påverka.

En annan enkel övning går ut på att notera tre saker som var annorlunda i dag jämfört med andra dagar.

– Det hjälper dig att uppmärksamma de små detaljerna i livet, säger Roffey.

Aktiva förändringar

Enligt psykologen Wendy Shooter kan du också aktivt göra små förändringar i din dagliga rutin.

Som att välja en ny väg för din promenad, handla i en annan mataffär eller laga en helt ny maträtt som du aldrig testat förr. Eller varför inte möblera om, måla om eller något annat som förändrar din omgivning.

Det kan också vara viktigt att komma ihåg att monotoni knappast är pandemins största utmaning. Människor dör, förlorar närstående och drabbas av ekonomiska kriser. Det skänker både perspektiv och en känsla av tacksamhet över att inte vara drabbad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!