Maria Farm jobbar som psykolog och träffar många patienter med olika fobier.
Flygresor är något som en hel del av Maria Farms patienter har fobi för.
1 AV 2
Maria Farm jobbar som psykolog och träffar många patienter med olika fobier.
Foto: JÖRGEN HILDEBRANDT
2 AV 2
Flygresor är något som en hel del av Maria Farms patienter har fobi för.
Foto: SHUTTERSTOCK

Expertens tips: Så hanterar du din fobi

Får du hjärtklappning av att se en spindel eller får du panikkänslor av att vistas i trånga utrymmen?

Då kan du lida av en fobi, men det finns sätt att hantera rädslan. 

– Många jag träffar begränsas av rädslor inför olika situationer som folk som inte lider av fobi har svårt att förstå, säger psykologen Maria Farm.

Djur, höjder, flygresor, sprutor och trånga utrymmen. Det är vad flest människor har fobier för som söker hjälp hos psykologen Maria Farm. Men vad är egentligen en fobi?

– Det är en oproportionerligt stark rädsla för något, parat med undvikande beteenden. Att man också försöker i möjligaste mån att undvika det man är rädd för, eller flyr från en situation där rädslan presenterar sig, säger Maria Farm.

Hon påpekar också att det ska kännas som ett problem för personen själv och att det påverkar livet. Att denne kanske undviker saker som personen egentligen vill göra. 

– Många jag träffar begränsas av rädslor inför olika situationer som folk som inte lider av fobi har svårt att förstå. Väldigt stark höjdrädsla kan till exempel göra det svårt att resa med tåg som kör över broar, säger Maria Farm.

LÄS OCKSÅ: Jonas, 31, var livrädd för mörkret: Så botade han sin fobi

Olika sorters fobier

Det finns olika varianter av fobier. Specifika fobier är då man är rädd för något specifikt och ganska avgränsat objekt. Man kan ha fobi för till exempel speciella djur som spindlar eller injektionsfobi då man är rädd för sprutor.

Sedan kan man ha så kallad agorafobi, torgskräck, som kan hänga ihop med ett paniksyndrom. Då är personen rädd för att få en panikångestattack om den vistas på platser med mycket folk., till exempel restauranger, affärer eller biografer. Sådana situationer kan uppstå lite var som helst så denna fobi blir mer utbredd.

– Fram till ganska nyligen så sade vi även social fobi. Men härom året så ändrades den diagnosen till att heta social ångest, då det egentligen är ett bredare ångestsyndrom än en fobi. Det innebär ofta att man känner rädsla för olika typer av sociala situationer där man upplever att man blir bedömd eller granskad av andra, bekanta som främlingar, säger Maria Farm.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så vet du om din rädsla är en fobi

Ovanliga fobier

Det finns också en del lite ovanligare fobier som psykologer inte ser så ofta. En av dessa är så kallad neofobi.

– Det är egentligen en fobi för det nya. Det gäller nästan alltid mat, och det är inte att förväxla med ätstörning. Man tycker att det är väldigt obehagligt med nya konsistenser ofta, det kan vara lite smaker också. Man undviker väldigt mycket mat på grund av det, säger Maria Farm

Psykologens tips för att hantera fobin

Livshistoria

I början av en behandling kartlägger man rädslan och pratar en del om klientens bakgrund och eventuella orsaker till fobin eller tidigare jobbiga upplevelser. Alla fobiker har dock inte varit med om sådana, men kan vara rädda ändå.

 

Avdramatisering

Prata med en terapeut om vad som händer i kroppen under rädslan för att avdramatisera det hela.

 

Mål

Formulera mål med vad du vill uppnå med behandlingen, vad vill du klara av att göra.

 

Exponering

I en klassisk behandling exponeras du sedan för det du är rädd för. Detta sker stegvis för att sakta bemästra situationen och testa de katastroftankar som kommer för att ofta inse att det inte är så farligt.

 

Viktigt vid egenbehandling

När man gör det på egen hand är det viktigt att man inte gör det för svårt.

Vi har ofta väldigt höga krav på oss själva när vi ska göra sådana här saker.

Det kanske inte är bra att börja med att gå upp på västerbron om man är höjdrädd. Det kan bli en skräckupplevelse i stället där man känner att man inte klarar av det. Man ska trappa upp gradvis. Börja med lite lägre broar, eller kanske bara ta en hiss några våningar upp och titta ut.

 

Källa: Maria Farm

5 symptom vid en fobi

Panikkänslor

 

Hjärtklappning

 

Svettningar

 

Darrningar

 

Svårigheter att andas

 

Källa: Vårdguiden