Foto: Shutterstock

Experten: Så lär du dig att säga nej

Säger du alltid ja, när du egentligen vill säga nej?

Det är på många sätt en fin egenskap, men på sikt kan det få konsekvenser.

Här lär du dig att sätta gränser och fokusera på ditt eget välbefinnande – i stället för andras.

På engelska kallas det att vara en ”people pleaser” – en person som regelbundet vänder ut och in på sig själv för att göra andra glada. När en kompis ska flytta är du alltid förste bärare på plats. Vankas det afterwork säger du självklart ja, trots att du egentligen bara vill hem och sova.

Varför det blivit så har flera möjliga orsaker. Enligt Psychology Today kan ett dåligt självförtroende vara en katalysator. Genom att hjälpa andra får du själv möjlighet att känna dig älskad och accepterad. I andra fall kan det handla om en dysfunktionell uppväxt där olika typer av trauman eller missförhållanden förekommit. Då kan det ha fungerat som en adaptiv strategi som hjälpt oss undvika konflikt.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som aldrig är okej i en relation

Kan få konsekvenser

För en ”people pleaser” innebär det en onödig risk att säga nej eftersom det kan leda till både besvikelse och ilska hos andra personer. Åtminstone i deras huvud.

– Det ses som ett hot som måste neutraliseras snabbt och till varje pris. Och det enklaste sättet är helt enkelt att säga ja i stället för nej, säger författaren Aziz Gazipura, som skrivit boken ”Not nice: Stop People Pleasing, Staying Silet and Feeling Guilty”, till Huffington Post.

7 tecken på att du är en "people pleaser"

Enligt psykologen Amy Morin finns ett antal tecken som kan tyda på att du är en ”people pleaser”:

1. Du låtsas hålla med

Att kunna lyssna artigt på någon annan, även om du inte håller med, är bra i sociala sammanhang. Men att låtsas att du håller med, för att du vill bli omtyckt, är något helt annat.

2. Du känner ansvar för hur andra mår

Det är viktigt att vara uppmärksam på hur ens beteende påverkar andra. Däremot är det mindre hälsosamt om du tror att du har makten att göra andra lyckliga.

3. Du säger ofta förlåt

Du lägger överdrivet mycket skuld på dig själv eller upplever att andra lägger skuld på dig – vilket leder till ständigt ursäktande.

4. Du gör vad andra vill att du ska göra

Ditt schema är fullt av aktiviteter som du tror att andra vill att du ska göra – snarare än det du faktiskt vill göra.

5. Du behöver mycket bekräftelse

Som ”people pleaser” lever du på bekräftelse eftersom ditt självförtroende ofta är beroende på vad andra tycker om dig.

6. Du undviker konflikter

Att undvika att starta konflikter är en sak, men att helt ducka konflikter, till varje pris, är en annan. Risken finns att du aldrig kommer våga stå upp för det du tror på.

7. Du vägrar erkänna när du är sårad

För att komma riktigt nära andra människor måste vi visa oss sårbara för varandra. Som ”people pleaser” har du svårt erkänna när dina känslor blir sårade.

Källa: Psychology Today 

På kort sikt kan det få positiva resultat. Men i ett längre perspektiv kan du bli både överväldigad, överjobbad, ångestriden och bitter.

– Vi har en begränsad mängd känslomässig och fysiskt energi. Genom att ta på dig allt för många åtaganden samtidigt hamnar du i riskzonen för både stress och ångest, säger psykologen Susanne Newman till sajten.

Expertens sju bästa tips

Foto: Shutterstock

Tänk efter innan du säger ja

Fundera alltid över varför du säger ja. Är detta något du verkligen vill och har orken att genomföra? Eller finns det andra anledningar bakom ditt ja?

Självinsikt är alltid steg ett när du vill gemomföra en förändring.

Ge dig själv tillstånd att säga nej

Ofta drivs vi av ett inre falskt narrativ som likställer ett nej med att vara elak, självisk och hjärtlös. Du upplever att du skadar någon annan, trots att det främst sitter i ditt eget huvud. Möjligheten att säga nej är en mänsklig rättighet.

Öva genom att upprepa frasen ”Jag får säga nej när jag vill säga nej” tyst för dig själv.

Öva i liten skala

För att bli bättre på något krävs övning.

Tänk dig att du tränar en muskel som blir starkare och starkare ju mer du använder den. Då börjar du inte med att lyfta den tyngsta vikten på gymmet, du startar i liten skala och lyfter tyngre över tid.

Börja med att säga nej till små saker i vardagen. När butiksbiträdet undrar om du vill bli medlem säger du nej. När servitören frågar om du vill ha en påtår säger du nej.

I början kommer du uppleva ett inre motstånd, precis som när du börjar gå på gymmet för första gången på länge. Men efterhand kommer det kännas lättare. Du kanske till och med inser att den där motreaktionen som du är så rädd för uteblir.

Sätt gränser

Fundera över vilka människor i ditt liv som kräver mycket av dig utan att ge särskilt mycket tillbaka – vare sig det handlar om kolleger och vänner eller familjemedlemmar och släktingar.

På så vis kan du prioritera vilka du verkligen vill vara tillgänglig för och vilka som inte förtjänar din tid och energi. Sätt gränser för vad du är villig att göra och vad du inte är villig att göra.

Undvik snabba svar

Många säger ja innan de ens hunnit reflektera över frågan. Försök stanna upp och tänk igenom ditt svar. Fraser som ”jag återkommer” eller ”jag får kolla mitt schema” är bra och helt rimliga.

Det är heller inte förbjudet att kräva mer detaljer innan du säger ja – exempelvis hur lång tid en viss aktivitet förväntas ta.

Undvik långrandiga bortförklaringar

Många faller i tankefällan att vi måste erbjuda ingående förklaringar till varför vi inte kan eller vill säga ja.

Enligt Gazipura behöver det inte vara så svårt. Om du blir bortbjuden på middag räcker det med att tacka för inbjudan och bara säga att du inte kan den här gången.

Inse att andra inte bryr sig lika mycket som du tror

I ditt huvud kommer ett nej leda till ett stort motstånd från personen som begär något av dig. De kanske till och med börjar tycka sämre om dig!

Verkligheten är sannolikt helt annorlunda.

– När du säger nej så tänker inte andra människor inte alls lika mycket på dig som du oroar dig för, säger Gazipura.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!