1 av 2
2 av 2 Foto: Shutterstock

Ensam i jul? Så kan du hantera det

Julen 2020 kommer fler än någonsin att fira jul i ensamhet. 

Att julen är en högtid som ofta förknippas med gemenskap kan göra att ensamheten kännas extra tung att bära. 

Här ger psykologen Maria Farm råd om fyra strategier som kan hjälpa dig att hantera den stundande högtiden.

Psykologen Maria Farm ger råd som kan hjälpa om ensamheten i jul känns extra tung. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Ensamhet och jul är ett ämne som berör. En vanlig jul brukar man säga att omkring tre procent firar jul i ensamhet. I år blir den siffran troligtvis högre. Och oavsett om ensamheten beror på corona eller något annat kan det vara tufft att sitta ensam just under julhelgerna.
– Jag har pratat om jul och ensamhet i flera år i rad, det är verkligen laddat, säger Maria Farm, legitimerad psykolog och KBT-terapeut.
– Julen är den av högtiderna som är mest traditionell i vår begreppsvärld. Familj är betydligt mer förknippat med julen än med andra högtider, vi fokuserar kring det religiösa och kring Jesusbarnet, där finns ett familjetema.

Nu kanske man kan tycka att vi i år borde ha blivit vana vid ensamhet och att umgås mindre med andra. I möte med klienter har dock Maria Farm uppfattat att människor känner sig ganska slutkörda av året som varit - och nu kommer en jul i ensamhet som kronan på verket. 

- Vi behöver varandra mer än någonsin nu. Pandemin har gjort oss mer sköra och sårbara, säger Maria Farm. 

4 strategier för den som är ensam i jul

Oavsett anledningen till att du är ensam i jul, om det är på grund av corona, en skilsmässa eller en familjekonflikt, finns det strategier att ta till för att lättare hantera ensamheten. Maria Farm ger dig fyra olika sätt att hantera den ensamma julen på. 

1. Den skamfyllda ensamheten

Tidigare år har ensamhet i juletid varit något som nästan stämplats som skamfyllt. I år kan det bli annorlunda, just för att läget ser ut som det gör. 

- Känslan av att vara bortvald, av att vara udda, torde rimligtvis minska i år eftersom fler kommer vara i samma situation, säger Maria Farm.

Att berätta om sin ensamhet kan ändå föda en känsla av utsatthet, men kan även få den man berättar för att känna sig generad. Hur formulerar man det inför andra, att jag ska vara ensam i jul?

Om man själv kan hitta ett svar på frågan "Vad skulle jag vilja att den här julen handlade om för mig?", kan det bli lättare att berätta om det för andra, menar Maria Farm.
– Det kan vara bra att fundera på vad man vill med sin jul snarare än att tänka att "här går jag och gör second best". Att jag gör jul på ett eget sätt, på ett nytt sätt. Då kan man berätta att "så här ska jag fira jul" och precis som det kan vara befriande när man säger "jag dricker inte vin", när man står för andra värderingar.
– Sen förstår jag att det är en utmaning, särskilt om man är nyseparerad eller någon har gått bort.
LÄS MER: 9 skäl att skiljas – eller börja kämpa! 

Foto: Shutterstock

2. Jul på egna villkor

Att inte "åka hem" till en ursprungsfamilj behöver inte heller betyda att man bokstavligt talat är ensam. Man kan ses en stund, man kan göra någon aktivitet med någon annan. 

– Jag kommer att tänka på en klient i övre medelåldern. Julen var en stor grej för honom och han hade tidigare levt i relationer, men nu var han ensam och bedrövad över det han inte hade, säger Maria Farm.
Under samtalen fick han hjälp att hitta nya infallsvinklar och ställa sig frågan hur han skulle vilja fira utifrån hur livet faktiskt såg ut, snarare än att hänga fast i minnet av det han hade förlorat.
– När vi avslutade vår kontakt var han glad, han hade styrt upp med en god vän att de tillsammans skulle fira jul.

Just i år när vi ska hålla distans är det inte lika lätt, så klart. Men kanske finns det någon i din trappuppgång, eller i grannhuset, som vill följa med ut på en promenad eller ta en fika utomhus runt en eld.
Man kan ställa frågan om man kan delta i en liten del av andras gemenskap. 

– Det kan vara delikat. Det kan ju kräva lite mod. Man kan vara rädd för att få ett nej. Spontant skulle jag säga att man kanske inte behöver vara så rädd att fråga. Många tänker inte tanken, men om en vän eller en bekant skulle fråga skulle det kanske inte vara så märkligt.
Maria Farm har en idé om hur man kan formulera frågan:
– Kanske som att "Min jul har kommit att se lite annorlunda ut, och jag skulle tycka att det vore jättetrevligt om jag kunde få träffa er en stund." Och så kan man erbjuda sig att ta med sig nåt, hjälpa till med nåt.

Videosamtal med nära och kära kan göra att julen inte känns lika ensam. Foto: Shutterstock

3. Strategier för dagen

Oavsett hur man tänker sig julen är det smart att tänka igenom sin dag litegrann i förväg. Sovmorgon, yoga eller rask promenad? Helt förbise dagen eller göra lite julmysigt på sitt eget sätt.

Kalle Ankas jul eller en dokumentär om utrotningshotade flasknosdelfiner i mellersta Burundi...
– När något är obehagligt eller väcker oro, skjuter vi det ofta ifrån oss. Då kommer julafton utan att vi har en plan. Det tror jag är lite destruktivt, säger Maria Farm.
"Hur kan jag lägga upp dagen för att må så bra som möjligt?" kan vara en bra fråga.
– Ge dagen en mening och en form även om inte den formen och meningen jag allra helst vill ha. Vad man ska äta, kanske nån väldigt bra film. Att komma ut i dagsljuset och inte vrida på dygnet är en väldigt bra idé, även om det kan låta präktigt. Så man känner att man tar hand om sig. Sen behöver man inte försöka efterapa en julafton som den skulle ha varit annars.
LÄS MER: Psykologen om corona: 6 råd under pandemin

Foto: Shutterstock

4. Ta dig ur ”bristtillståndet”

När saker inte blir som vi önskat kan vi hamna i det som Maria Farm kallar för ett ”bristtillstånd”. 

- Vi lider en brist, situationen är inte vad jag hoppats eller velat ha. Det är lätt hänt att man blir reaktiv och går runt och känner att ”nu är jag ensam, så här vill jag inte ha det”. Det begränsar eftersom man hela tiden tänker på hur man önskat att det varit, man mäter nuet mot normen, förklarar Maria Farm. 

Försök ta dig ur det tillståndet och försök i stället hitta ett sätt som gör att julen ändå blir bra för dig. Gör sådant som du älskar. Kanske dricka te och ligga i ett långt, varmt bad och äta skumtomtar. Läsa en bra bok, lyssna på musik på full volym, lösa korsord eller kanske spela tv-spel. 

- Vi behöver vara lite extra snälla mot oss själva i år och försöka maximera de positiva känslorna, säger Maria Farm. 

Du får fråga dig själv om du vill ha samma rutiner som en vanlig jul, eller kommer Kalle Anka på tv:n bara göra dig ledsen. Hoppa över Kalle i år i så fall, gör något du blir glad av i stället. Och det finns ingen lag som säger att det ska stå julskinka på bordet (om det nu inte är så att du älskar det förstås). 

 

Foto: Shutterstock

Att välja bort

Om man har dåligt samvete för att man lämnar någon ensam? Hur gör man då?
– Ja, herregud, såna klienter har jag haft många av. Det är verkligen en komplex fråga, säger Maria Farm.

Hon associerar framför allt frågan till supande men också psykisk sjukdom kan komplicera bilden. En väldigt vanlig orsak till inställda julfiranden är alkoholen. Om man inte längre blir inbjuden kan man behöva fundera igenom om ens alkoholvanor kan ha med saken att göra.
– Det här med medberoende, jag har en djup respekt för det. Om man vet att "det här kommer inte att sluta bra", då brukar jag försöka stötta dem när de vill bryta i förväg. Om man har börjat sätta gränser blir det alltid mycket bättre i slutändan.
– Att inte ställa upp och gå med på vad som helst kan hjälpa den som har ett missbruk. Det känns som om man är snällare i stunden om man låter det pågå, men det är man inte. Det kan man försöka intala sig. "Du får inte komma hit och supa bort vår julafton", är en helt rimlig inställning.

Och om du i år känner dåligt samvete för äldre släktingar som får fira jul i ensamhet - kom ihåg att ringa dem. Och kanske ska du se utanför den närmsta kretsen. Vet du någon annan som skulle uppskatta ett telefonsamtal. Det kan betyda mycket för den som är ensam. 

- Om det här året har visat oss något så är det hur viktiga vi är för varandra. Kom ihåg att ringa, det är superviktigt, vi får försöka göra det så bra som det går för varandra, säger Maria Farm. 

LÄS OCKSÅ: Ofrivillig ensamhet: Tre svenska kvinnor berättar 

LÄS OCKSÅ: Träna för din mentala hälsa – tio minuter räcker 

Aktuellt just nu