Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 13 jan 2018 07:20

Enkla knepet som gör dig till en trevligare person

Mindfulness kan göra dig både trevligare och mer empatisk, visar en ny studie. Yoga och meditation är två populära sätt att träna mindfulness.

Mindfulness kan göra dig både trevligare och mer empatisk, visar en ny studie. Yoga och meditation är två populära sätt att träna mindfulness.

1/4

Foto: Shutterstock

De som tränat mindfulness har visat sig ha lättare att känna empati för andra, och ses därmed oftare som trevligare människor.

De som tränat mindfulness har visat sig ha lättare att känna empati för andra, och ses därmed oftare som trevligare människor.

2/4

Foto: Shutterstock

3/4

Foto: Shutterstock

4/4

Foto: Shutterstock/Fotolia

Känner du dig ofta arg och irriterad på grund av stress och ångest? Då kan mindfulness vara något för dig. En ny studie visar nämligen att det är ett enkelt sätt att bli snällare.

Är det inte det ena så är det andra, eller hur? Det finns mycket i vår vardag som får oss att må dåligt och känna oss stressade. I jakten på ett bättre mående finns det inte mycket som är större än mindfulness bland hälsotrender just nu. Och inte undra på det, forskning visar att mindfulness kan hjälpa mot allt från alkoholproblem, sänka blodsockret, minska stress och ge dig en boost i karriären, skriver TIME.  

LÄS OCKSÅ: 6 besvär du nog inte visste orsakas av stress

Kan få motsatt effekt

Nu visar en ny studie dessutom att mindfulness till och med kan hjälpa dig att bli en trevligare människa. Studien, som publicerats i Journal of Experimental Psychology, fastställer att mindfulnessträning hjälper människor att bli snällare och mer empatiska mot främlingar. 

- När människor ser någon bli utsatt, så är det väldigt vanligt att man känner sig upprörd, säger Daniel Berry, assisterande professor i psykologi på California State University, som är en av studiens författare. 

Att man blir upprörd betyder dock inte att man känner empati för personen. I stället kan det få rakt motsatt effekt. 

- Ibland blir reaktionen felriktad, så i stället för att känna för den andra personen så känner man bara negativitet. När det händer, vänder man sig i stället så långt man kan från dem, forsätter Daniel Berry.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet 

Testades med onlinespel

I studien använde man sig av ett online spel, där datorn programmerades att kasta ut en av deltagarna efter hen fått två kast i spelet. Därefter fick deltagaren bara se på medan de övriga spelade klart spelet. Målet med studien var enligt forskaren Daniel Berry att se hur deltagarna reagerade på att en av dem blev utfryst, och att fastställa huruvida mindfulness påverkade deras reaktioner på något sätt. 

Precis som i liknande studier, så visade de deltagare som fick mindfulnessträning precis innan spelet mer empati för den som exkluderats. De var även mer benägna att försöka kompensera den som inte fått vara med, genom att erbjuda hen extra kast under nästkommande ronder av spelet och med uppmuntrande ord i en mejlkonversation som ägde rum efter spelet. 

LÄS MER: Pirr i benen? 9 sätt att hantera det 

Känslor på autopilot

Studiens slutsats är att de deltagare som tränat mindfulness kände mer medkänsla och oro för den utsatta personen och dess välmående, snarare än att känna sig upprörda och ilskna mot de som exkluderade densamma. 

LÄS OCKSÅ: Bevisat - mindfulness fungerar på ångest 

Medan studiens resultat inte kan överföras direkt från onlinescenariot, så menar Daniel Berry att även tidigare forskning har visat att mindfulness kan göra människor trevligare mot varandra även i verkliga situationer. Just hur mindfulness får människor att ändra sitt beteende mot andra är oklart, men man tror att det kan ha någonting att göra med hur det tydliggör hur vi tänker, känner och uppför oss i vardagen.

- Vi fungerar oftast på autopilot utan att vara medvetna om vad vi gör, varför vi gör det eller hur våra tankar, känslor och annan yttre stimuli påverkar vårt beteende, fortsätter Daniel Berry. 

- Mindfulness kan få oss att bryta loss från det, och vidga vår yttre gräns för vem vi visar omtanke.

Mindfulness gör dig, enligt Berry, helt enkelt lite snällare. Och det kan ju aldrig skada.