Louise Strömberg har motat bort sin inre kritiker och har nu en inre dialog med sig själv som är är fylld av välvilja och snällhet.
1 av 2: Louise Strömberg har motat bort sin inre kritiker och har nu en inre dialog med sig själv som är är fylld av välvilja och snällhet. Foto: Karin Johansson
”Förut hade jag en otroligt elak inre kritiker. Jag kunde älta orimligt mycket, varför sa jag så, hur dumt var inte det, fy så dumt. Det är sån skillnad i dag när jag har en accepterande och förstående inre dialog”, säger Louise. Yogan har varit en viktig komponent i hennes förändringsarbete.
2 av 2: ”Förut hade jag en otroligt elak inre kritiker. Jag kunde älta orimligt mycket, varför sa jag så, hur dumt var inte det, fy så dumt. Det är sån skillnad i dag när jag har en accepterande och förstående inre dialog”, säger Louise. Yogan har varit en viktig komponent i hennes förändringsarbete. Foto: Deniese Thorvaldsson

”Det blir så mycket lättare att leva när man gillar sig själv”

När Louise Strömberg var 21 år ville hon inte leva mer. 

En allvarlig sköldkörtelsjukdom, en depression och självhat gjorde att hon var på botten. 

Men där och då sa hennes terapeut orden som gjorde att hon i stället för att avsluta sitt liv började en resa mot att älska sig själv. 

- Det blir så mycket lättare att leva när man gillar sig själv, säger hon. 

Här delar hon med sig av fyra hjälpsamma övningar mot ett liv med mer självmedkänsla. 

I dag är Louise Strömberg 30 år. En tvåbarnsmamma som är en energisk och glad typ som vågar ta plats, och hon står för sina känslor och upplevelser. Det är långt ifrån den person hon var då hon som 21-åring drabbades av grav överproduktion i sköldkörteln. Inga mediciner hjälpte, hennes kropp höll på att brytas ner, det blev akut operation och immunförsvaret var på botten. Sjukdomen drabbade henne även psykiskt, hon blev deprimerad och tappade helt lusten att leva. 

- Jag hade bestämt mig för att jag skulle avsluta mitt liv. Det kändes för övermäktigt att vara människa, det var så många krav och jag kände en enorm avsky för min kropp och en osäkerhet på vem jag var. Även om jag skulle bli frisk så kände jag att jag inte orkade mer, det fanns liksom ingen lust kvar, berättar hon.  

När hon var där nere på botten frågade hennes terapeut en dag vad hon behövde för att bli lycklig. Louise svarade att hon ville gå ner i vikt, skaffa en utbildning, få ett bra jobb och köpa en bra bostad - och att först då skulle hon vara lycklig och livet börja på riktigt. 

- Då sa min terapeut att allt det jag räknat upp var saker som samhället ser som ”lyckat” och att det inte hade något med mina mått på vad ”lycklig är”. Där såddes ett frö till att man faktiskt skulle kunna vända på det hela. Att bygga upp en relation till sig själv, och bli lycklig av det. Och inte tvärtom, att bara jag får det där jobbet, en relation och bor där, då kommer jag bli lycklig, säger Louise. 

- Jag var väldigt sjuk och skör när hon sa det här. De flesta andra trippade på tå runt mig för att inte göra situationen värre. Men hon gjorde bedömning att jag behövde få höra att jag faktiskt hade makt över mitt liv, att jag inte bara var ett offer för omständigheter. 

LOUISE STRÖMBERG

Ålder: 30

Yrke: Hälsoinspiratör och self love-coach

Bor: Norrköping

Familj: Gift med Simon, en 6-årig son och en 4-årig dotter

Aktuell: Med boken ”Self Love - Hur du läker, stärker och utvecklar relationen med dig själv”. 

Blev provocerad när folk pratade om att älska sig själva

Så klart hade Louise Strömberg, precis som de flesta av oss andra, hört talas om att man ska älska sig själv och så vidare. Men det hade aldrig landat i henne utan mer känts som en provokation. Och hon var också ganska övertygad om att de flesta andra hade förstått sig på livet och inte alls gick runt med samma elaka, självkritiska röst i huvudet. 

- Med en stor inre kritiker är det så lätt att tänka att det är en själv det är fel på. Jag trodde inte att andra höll på så som jag gjorde. Men jag är ju inte olik andra kvinnor som vuxit upp med en ganska tung dos av krav och kroppsångest. Samhället ger oss budskapet tidigt att vi inte duger som vi är, säger Louise. 

I dag arbetar hon som hälsoinspiratör och coachar andra som vill lära sig älska sig själva. Det hon upptäckt är att det är väldigt många som går runt och faktiskt mobbar sig själva - dagligen. 

- De flesta, och kvinnor framför allt, har en ganska destruktiv relation med sig själva med en inre, kritisk röst. Jag förstår varför människor går in i väggen och mår så dåligt psykiskt, för hur ska vi kunna må bra när vi går runt med den där rösten inom oss, säger hon. 

Efter det där mötet med terapeuten då började Louises inre resa som fortfarande pågår. Hon jobbar fortfarande med att känna empati och välvilja mot sig själv, för att inte ramla tillbaka i gamla mönster. Men i dag har hennes inre kritiker tystnat. Där hon förr kunde älta i evinnerlighet, varför hon sagt så där eller varför hon betett sig så dumt, där finns numera en välviligt inställd inre röst som lugnar henne och säger ”äsch, det blir bra ändå”.  

- Man kan faktiskt tycka om sig själv! Då, när jag mådde så dåligt, var det svårt att förstå eftersom jag aldrig varit där. Nu när jag står på en helt annan plats i livet finns det en grundkärlek i mig själv, för den jag är och jag vet att jag har ett grundvärde oavsett vad jag gör eller ser ut, säger hon.

En viktig pusselbit för Louise är att hon dagligen bekräftar sig själv.  

- Det kan kännas jätteklyschigt och jättekonstigt att man ska säga till sig själv att man är bra nog när man gör en sak, eller är på ett visst sätt, som man kanske inte alls känner så för. Det tar tid att bygga upp det här mindsetet. I dag känns det inte krystat utan det kommer naturligt, säger Louise. 

På Instagram har hon över 13 000 följare och där försöker hon inspirera fler till att hitta en snällare relation med sig själv. 

https://www.instagram.com/p/CI1ODMDpHlc/?utm_source=ig_web_copy_link

Går att träna upp sin inre dialog

Louise Strömberg poängterar att vi generellt fokuserar väldigt mycket på hur vi ska bete oss mot andra, men att vi lägger väldigt lite fokus på relationen med oss själva. Det är inget vi får med oss per automatik. 

- Men det går att träna upp dialogen med sig själv så att den inre rösten vill ditt bästa, då handlar det inte längre om att vi måste passa in utan att vi ska ta den plats vi behöver. Det är som att ha sin bästa väninna där inne, som med en härlig och varm ton är förstående, accepterande och stöttande. Du blir dig egen egen bästa vän som kan säga att det gör inget, det ordnar sig ändå, om något blivit knasigt. Det gör ju att det blir så himla mycket enklare att vara människa, säger Louise Strömberg. 

Sedan hon väl bestämt sig för att stärka sin kraschade självkänsla har hon jobbat målmedvetet med det. Nu har hon samlat all kunskap hon fått på vägen i boken ”Self Love - Hur du läker, stärker och utvecklar relationen med dig själv”.  

- Jag har gjort jättemånga fel på vägen men kärnan har hela tiden varit att ska det vara värt att leva måste jag kunna trivas med mig själv. I den här boken har jag samlat alla godbitarna. Den är fylld av verktyg för att man ska kunna förändra sitt mindset, hur vi förhåller oss till oss själva och kärleken till våra kroppar, allt för att vi ska kunna leva helhjärtat och fullt ut , säger Louise Strömberg. 

Här delar hon med sig av fyra övningar ur boken som kan hjälpa dig att bygga upp en mer kärleksfull relation till dig själv. Louise förklarar vad varje övning är bra för och hur du kan utföra den. 

- En del kanske undrar om man verkligen måste älska sig själv, räcker det inte om man bara står ut med sig själv? Men vi blir så begränsade när vi inte tror att vi inte kan älska oss själva. Låser vi bara upp den nyckeln kan vi klara vad som helst, säger Louise. 

Louise Strömbergs bok har precis getts ut. Där samlar hon sina erfarenheter och övningar.

Övning ett: Utöva tacksamhet

Börja utöva tacksamhet som en regelrätt aktivitet innan du går och lägger dig. Välj en anteckningsbok som du tycker om och förvara den vid sängen. Varje kväll skriver du ner tre saker du är tacksam för. Läs upp det du skrivit och låt känslorna av tacksamhet flöda, försök ”bada” i tacksamhetskänslorna. Det kan kännas lite märkligt till en början men blir snart en naturlig känsla. 

- Du får lära dig att se det du är tacksam för. Genom att fokusera på att vara tacksamhet gentemot dig själv och ditt liv kan du styra upp ditt psyke så att det inte bara fokuserar på att vara kritisk utan också kan se vad det finns att uppskatta, säger Louise Strömberg. 

Övning två: Lär känna din inre kritiker 

Att lära känna sin inre kritiker är det första steget till att förändra den inre dialogen. Ofta är vi så vana vid att trycka ner oss själva att det sker automatiskt utan att vi noterar det. Börja lägga märke till och uppmärksamma vad den kritiska rösten i ditt inre säger till dig. I vilka sammanhang kommer den fram, vilka ord använder den?

- Att ha en kritisk inre röst är bara destruktivt, det är som att gå runt och mobba sig själv dagligen, det hämmar oss oerhört, säger Louise Strömberg. 

Övning tre: Bemöt din inre kritiker med självmedkänsla

Bemöt din inre kritiker med tankar av värme och respekt. Om din inre kritiker exempelvis säger att ”du har så tjocka ben” så snappar du upp det direkt och sedan visar du samma medkänsla med dig själv som du skulle ha gjort med en vän. 

Du kan exempelvis bemöta påståendet med att tänka ”Jag är fin precis som jag är och mina ben är starka”. Prata med dig själv precis som om du pratar med en kär vän som du försöker trösta. ”Du är inte mer än människa. Det blir bra. Alla kan göra fel ibland. Jag står vid din sida

Övning fyra: Kroppsscanning med tacksamhet

Det här är en övning som kopplar samman kropp och tacksamhet, som hjälper oss att känna uppskattning, kärlek och värme för vår kropp. Utöva kroppsscanningen med en kärleksfull attityd av självmedkänsla och tacksamhet. 

Sätt eller lägga dig ner bekvämt och blunda. Börja med att följa ditt andetag ner till magen en stund och tillåt dig att sjunka lite djupare ner i underlaget när du andas ut. Gå sedan igenom kroppen genom att uppmärksamma och tacka varje kroppsdel, en i taget. 

Börja med att känna tacksamhet för din högra fot, höger underben, höger lår, därefter tacksamhet för vänster vänster fot, vänster underben, vänster överben, följt av höfterna, magen, ryggen, bröstet, höger axel, höger överarm, höger underarm, höger hand. Gå vidare till vänster axel, vänster överarm, vänster underarm, vänster hand tills du slutligen når hals, nacke, ansikte och huvud. Ta ett par djupa medvetna andetag och öppna ögonen. 

- Den här övningen gör att vi inte bara befinner oss utanför kroppen, vi börjar också finnas inuti vår fantastiska kropp som vi blivit tilldelade och fått äran att bära. Det är bra om man kan göra övningen regelbundet, säg fem minuter en gång i veckan. Att spendera tid med sig själv är det första steget till att faktiskt känna kärlek till sin egen kropp, säger Louise. 

LÄS OCKSÅ: Dystymi: 9 tecken på att du lider av depressionen 

LÄS OCKSÅ: Självkritisk? Så tystar du din inre mobbare 

Från arkivet: Andningsövning som ger dig lugn

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!