Deppig? 7 tidiga varningssignaler du ska se upp med

En depression kan komma smygande under lång tid och har ett pärlband av orsaker - såsom långvarig stress, årstid och dödsfall.

Bäst behandling får du tidigt i sjukdomen därför gäller det att lyssna på kroppens signaler.

Här listar psykologen Maria Farm 7 tidiga tecken som du bör se upp med samt hur du får hjälp när olyckan är framme.

– Det viktiga är att inte skuldbelägga sig själv och lyssna på den där rösten som säger att du är värdelös, säger Maria Farm.

Maria Farm. Foto: Cornelia Nordström

1. Glädjelöshet

Saker, människor eller aktiviteter som brukar skänka glädje gör det plötsligt inte.

Enligt Maria Farm är detta är vanligt kännetecken vid depression.

– Man blir som teflon för glädje, säger hon.

Kanske uppskattar du att laga mat, hänga med dina barn, eller resa. Men nu känns allt det där ihåligt, hopplöst och meningslöst. Många hamnar lätt i ett apatiskt tillstånd där de känner sig likgiltiga inför det mesta.

– Många upplever att de inte känner någonting, säger Farm.

LÄS OCKSÅ: Panikångest och depression - 12 saker du bör veta

LÄS OCKSÅ: Panikångest – allt du behöver veta

Foto: Colourbox

2. Energilöshet

Trots att en depression pågår inuti kroppen lyser det ofta igenom. Mimiken, rörelserna, den låga energin är vanliga symtom på en depression.

– Allt ser stelt och tungt ut, säger Maria Farm.

Att må dåligt kräver mycket energi. Detta bilder i sin tur ett tydligt moment 22 - orkeslösheten leder inte sällan till att det blir svårare att ta sig ur den mörka grop du befinner dig i och förstärker bara känslorna av glädjelöshet och hopplöshet.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som alla deprimerade är trötta på att höra

LÄS OCKSÅ: Depression - 8 tecken du ska se upp med

Foto: iStock

3. Rubbade sömnvanor

De flesta som lider av depression upplever någon form av sömnproblem. Många sover mer än vanligt men upplever ändå brist på energi.

– Och andra sover inte alls eftersom de ligger uppe och grubblar hela nätterna, säger Maria Farm.

Alla har sömnproblem då och då, men kopplat till en depression blir det extra problematiskt. Insomningssvårigheter är exempelvis vanliga. Och om du lyckas somna är det lätt att sömnkvaliteten blir dålig.

LÄS OCKSÅ: Panikångest och depression - 12 saker du bör veta
LÄS OCKSÅ: Panikångest – allt du behöver veta

Foto: Panthermedia

4. Irritation

Vid nedstämdhet sjunker även din stresstålighet. Småsaker som du vanligtvis inte rör dig i ryggen kan göra dig ovanligt upprörd.

Din stubin kan bli märkbart kortare och i vissa fall kan det sluta med ren aggressivitet.

– Som grupp upplever jag att det är vanligare hos manliga klienter, medan kvinnor ofta vänder sig inåt, säger Maria Farm.

Foto: iStock

5. Koncentrationssvårigheter

En depression kan leda till stora fokussvårigheter, ditt minne kan påverkas och du har svårt att komma igång med dina vardagliga sysslor.

– Och när du väl kommer igång med något kan det ta mycket längre tid än vanligt, säger Maria Farm.

När en depression slår klorna i dig påverkar det inte bara ditt psyke. Hjärnans frontallober är väldigt viktiga, bland annat för koncentration, uppmärksamhet och fokus - vid en depression så minskar aktiviteten i den här delen av hjärnan.

 – Frontalloberna är vår "projektledare". Det är alltså inte bara en känsla när du har svårt att koncentrera dig, utan något på hjärnnivå, säger Farm.

Foto: ISTOCKPHOTO

6. Rubbade matvanor

Din aptit kan både öka och minska. Vissa tröstäter medan andra inte känner några hungerkänslor alls, vilket kan bidra till depressionen.

Viktökning eller viktminskning är ett vanligt resultat.

Maria Farm upplever att överätning är vanligare och ett sätt för kroppen att skaffa den energi som saknas.

– Särskilt när det kommer till årstidsbunden depression, då är det mycket socker och snabba kolhydrater, säger hon.

Foto: iStock

7. Minskad sexlust

Sex är för många en naturlig humörhöjare. Tyvärr bidrar en depression till minskad sexlust och detsamma kan gälla antidepressiva medel.

– Minskad lust är en känd biverkning. Därför blir det lite knas. Jag känner många klienter som slutat ta sina tabletter på grund av det, säger Maria Farm.

Foto: iStock

8. Det här kan du göra själv

Depression är en folksjukdom. Ett stort antal människor kommer någon gång under livet att uppfylla kriterierna för en depression.

– Och det gäller att förstå att det inte är ditt fel. Det du upplever är symtom, säger Maria Farm.

Alla blir nedstämda då och då, men när känslan stannar kvar i mer än två veckor kan det handla om en depression. För att förebygga problem finns det flera saker du själv kan göra.

Här listar Maria Farm några:

+ Motion

Mild till måttlig motion två gånger i veckan har visat sig ha stor effekt - i vissa fall större än vid medicinering. Även om energin saknas - försök åtminstone att promenera.

– Raska promenader är jättebra. Men kom ihåg att lägga det på en nivå som passar dig. Du behöver inte träna för ett maraton, säger Farm.

+ Alkohol

När du är deprimerad är det lätt att dricka för mycket. Hjärnan får "vila" i några timmar och där och då kan det kännas jättebra.

– Men många klienter upplever stor ångest dagen efter och kostnaden kan därför bli väldigt stor.

+ Sömn

Många upplever som sagt olika typer av sömnproblem vid depression. Därför krävs strikta rutiner för att få kvalitativ sömn.

– Lägg dig vid samma tid och försök komma upp i samma tid. Goda rutiner är A och O. Försök renodla ditt sovrum för sömn. Ät inte i sängen, betala inga räkningar, titta inte på din mobil eller Ipad, säger Farm.

Klicka vidare för information om hur du söker hjälp.

Foto: iStock

9. Så söker du vård

Om du upplever att du själv inte klarar av att ta dig ur depressionen bör du söka hjälp. Vid självmordstankar ska du söka hjälp direkt och kan exempelvis ringa 112.

Samma sak gäller dig som är anhörig till någon som lider av en depression.

+ Primärvården

Ett första steg mot hjälp kan tas via en vårdcentral. Där kan bland annat mildare och måttligare depressioner behandlas.

+ Företagshälsan

Många arbetsplatser erbjuder hjälp via företagshälsan.

+ Öppen psykiatri

Ett alternativ vid svårare depression. Du kan vända dig hit på egen hand eller via remiss.

+ Privat vård/terapi

Du kan också vända dig till den privata sektorn för hjälp. Flera alternativ hittar du bland annat genom Psykologiguiden.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!