När vi inte är lika aktiva som vanligt stagnerar vår energi, enligt The Stylist.
När vi inte är lika aktiva som vanligt stagnerar vår energi, enligt The Stylist. Foto: Shutterstock

Därför gör pandemin att vi känner oss trötta hela tiden

Somnar du framför tv:n innan klockan hinner bli 21?

Eller får du kämpa för att inte somna på lunchen? 

Du är inte ensam. Den pågående pandemin har gjort att många känner sig tröttare än vanligt, skriver The Stylist. 

Här är orsaken till att det blivit så. 

Många jobbar hemma, en del har förlorat sina jobb och vi alla har fått begränsade möjligheter att leva som vanligt. 

Att vi känner en större trötthet är egentligen ganska naturligt, skriver The Stylist som tagit reda på orsakerna bakom den kollektiva tröttherskänslan. Svaret kan finnas i den inaktiva livsstil vi tvingas till nu. 

- Huvudorsaken till att inaktivitet gör oss trötta är att våra muskler blir underutnyttjade och då stagnerar vår energi, säger sömnterapeuten och författaren Nerina Ramlakhan till The Stylist.

Hennes uppmaning är att röra på sig en kort stund varje timme. Måste du välja mellan en kort stunds rörelse utspridd under dagen eller en timmes motion vid ett enda tillfälle förespråkar hon det förstnämnda. Det är de små, återkommande rörelsepauserna som betyder mest för energinivåerna, enligt Ramlakhan. 

Motion och dagsljus är nyckeln till en bättre energinivå. Foto: Shutterstock

För mycket eller för lite sömn

En annan orsak till trötthetskänslan kan vara att man går in ett så kallat hypnagogiskt tillstånd, som är en slags blandning mellan att sova och vara vaken. Det kan hända om man sitter länge framför en skärm utan att ta pauser, förklarar Nerina Ramlakha:

- Det är ett sätt för hjärnan att gå i ”offline”-läge för att tömma våra mentala arkivskåp för att sedan komma tillbaka för att kunna ta sig an uppgifter med förnyat fokus. 

En anan orsak bakom den ständiga trötthetskänslan kan vara en förändrad dygnsrytm. Många som jobbar hemma kan sova lite längre på morgnarna, men på grund av tröttheten somnar man ändå tidigt.  Resultatet blir helt enkelt att man sover för mycket. 

- Att sova för mycket kan också orsaka trötthet, säger Nerina Ramlakha till The Stylist.

Hälsoliv har tidigare skrivit om riskerna med för mycket sömn.  Att sova för länge kan skapa ett bakfylleliknande tillstånd som i forskarvärlden går under namnet ”sleep drunkeness” eller ”sömnfylla”. Anledningen kan vara att din kropps naturliga inre klocka rubbas och effekterna kan ligga kvar genom hela dagen.

Saknaden av livet innan covid kan göra dig deppig

Det kan å andra sidan handla om att man sover för lite också. Många känner stress över situationen, är orolig för vänner och familj vilket gör att man sover sämre. Även där är rörelse en viktig del i lösningen av problemet. 

Om man har möjlighet att ta sig ut på en promenad före lunch kan det ge positiva effekter på sömnen. Forskare har nämligen kunnat påvisa att det har en positiv inverkan på dygnsrytmen och gör att man både kan somna lättare på kvällen och också får en bättre sömnkvalitet. 

En annan orsak till att man känner sig konstant trött kan vara att man drabbats av en mild depression på grund av det begränsade liv som viruset orsakar. Hälsoliv har tidigare skrivit om hur sorgen och saknaden av livet före covid-19 kan vara tung att bära. Ett av råden som ges i den artikeln är att skriva dagbok som ett sätt att reflektera över situationen. Man kan också passa på att försöka lista de saker i livet som ändå är positiva, som ett sätt att påminna sig själv o att allt inte är nattsvart. 

LÄS OCKSÅ: Så ska du träna för att motverka ångest och depression
LÄS OCKSÅ:
6 typer av depression och hur du lindrar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!