Uttråkad? Du är långt ifrån ensam.
1 av 2: Uttråkad? Du är långt ifrån ensam. Foto: Shutterstock
Ibland kan hjärnan missuppfatta törst som hunger.
2 av 2: Ibland kan hjärnan missuppfatta törst som hunger. Foto: Shutterstock

Därför äter du mer när du är uttråkad

Det är mörkt och kallt ute, en global pandemi pågår och dagarna flyter ihop. 

Många känner sig uttråkade och av någon outgrundlig anledning sammanfaller det mystiskt med en ökad konsumtion av snacks och mindre hälsosamma vanor.

Experten reder ut varför. 

Under vintermånaderna tenderar vi att äta mer och sämre än vanligt. Och situationen har knappast blivit bättre av den rådande pandemin.

Enligt en undersökning från Yougov uppgav 25 procent av tillfrågade britter att deras matvanor blev sämre under landets första lockdown. Och 63 procent av dessa menade att uttråkning var orsaken.

Även om Sverige inte haft lika drakoniska restriktioner under pandemin lär det finnas en stark igenkänningsfaktor, även här.

LÄS OCKSÅ: Här är kolhydraterna du SKA äta – mättar och ökar förbränningen

Mer och sämre matval

Så varför äter vi både mer och sämre när vi är uttråkade?

Enligt Huffington Post finns inget solklart svar, men rent anekdotiskt finns förstås teorier.

– Det kan vara så enkelt som att vi inte har något annat att göra. Eller så kan det finnas en underliggande orsak, som att vi är deppiga, säger dietisten Rebecca McManamon.

När vi mår dåligt gör vi ofta sämre matval. McManamon pekar på forskning som visar att känsloätare har större sannolikhet att äta sötsaker och fettrik mat.

– Det kan också handla om att vi kopplar samman ätande med en annan aktivitet. Som att äta samtidigt som vi tittar på tv, säger hon.

Vi blir liksom vana att stoppa i oss något samtidigt som vi slappar framför Netflix, oavsett om det är middagsdags eller inte.

LÄS OCKSÅ: TEST: Vilken snabbmat är nyttigast?

Hungrig eller inte?

Det betyder att många av oss äter trots att vi inte är hungriga. Och det är faktiskt lättare sagt än gjort att skilja på hunger och uttråkning.

McManamons tips är att försöka distrahera dig själv en liten stund. Chatta med en kompis, läs en bok eller lyssna på lite musik. Om du har glömt bort att du var hungrig efteråt så var du antagligen inte särskilt hungrig till att börja med.

Dietisten Bahee Van de Bor föreslår också att du ska börja ranka din hunger mellan 1-10 – där ett är vrålhungrig och tio är mätt.

– Om din hungerskänsla är fem eller högre så är du antagligen inte särskilt hungrig säger hon till Huffington Post.

Många misstar dessutom törst för hunger, så prova att dricka ett glas vatten innan du kastar dig över snacksen.

LÄS OCKSÅ: 10 proteinrika och nyttiga livsmedel

Satsa på nyttigare alternativ

Med allt det sagt är det förstås inget fel med att äta enbart för njutnings skull. Det är exempelvis helt fantastiskt att äta en lyxig dessert efter en trerättersmiddag även om hungern sedan länge är stillad. Just nu behöver vi dessutom alla ljusglimtar i livet som finns att tillgå.

Men om du äter bara för att du är uttråkad och upplever att det inte skänker dig särskilt mycket alls, kan det vara läge för förändring.

En lämplig första åtgärd är att försöka göra bättre val när du väl gör dem. Se till att alltid ha frukt eller andra typer av färdiga mellanmål eller snacks hemma som kan vara ett nyttigare alternativ till chipspåsen eller godiset.

Här och Här hittar du lite inspiration!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!