ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI
Publicerad 18 jun 2015 09.30

Dålig förlorare? Så löser du situationen

<span>Har du nästan gjort slut på grund av en förlust? Här är metoderna för att inte bli ovänner!</span>

Har du nästan gjort slut på grund av en förlust? Här är metoderna för att inte bli ovänner!

1/2

Foto: Colourbox

Det är okej att du förlorade, men låt det inte synas...

Det är okej att du förlorade, men låt det inte synas...

2/2

Foto: Colourbox

Har du fuskat mot ditt barn? Slagit på inredning och kastat racketar? Vägrat gratta den som vann?

Att vara en dålig förlorare är inte en naturlag. Med inspiration från Lifehacker.com listar vi här metoderna som hjälper dig att tänka efter före.

Det är inget fel på att vilja vinna. Faktum är att det är en instinkt - och den har tagit människan både till månen och tillbaka.

Det är i det privata livet det lätt blir lite fel. När det som skulle vara en stunds trevlig samvaro urartar till bitter strid.

Har du blivit ovän med en kompis, gjort slut med din pojkvän efter en förlust eller tacklat ner någon mindre för att komma först över målsnöret kan det vara läge att tänka igenom ditt förhållande till tävlingar.

Här är några metoder för att inte tappa huvudet nästa gång:

1. Öva dig på att vinna med stil

Lika bra att inse det – att vara dålig förlorare hör nästan alltid ihop med att vara en riktigt usel vinnare. Men det sistnämnda är oftast enklare att göra något åt eftersom du inte är lika mycket i affekt. Nästa gång du tar hem spelet: Tacka din motståndare artigt och utan sneda leenden. Det kommer att kännas bättre.

2. Tänk på varför ni tävlade

Oftast är målsättningen med tävlingar att man ska ha roligt. Ja: ROLIGT! Fundera på det en stund och tänk sedan igenom om det ordet har någon som helst likhet med den känsla du får när du förlorar. Fokusera på att åtminstone ha kul när ni håller på - och gör upp med din inställning till att dra det kortaste strået.

3. Sätt saker i perspektiv

Om ingen gråter och ingen är död när ni är klara, så händer det viktigare saker i dag än er tävling. Arbetslösheten passerar 6,7 procent, guldpriset stiger och i nåt land långt borta äger ett val som påverkar 50 miljoner människors vardag.

4. Gratulera vinnaren

Du behöver inte känna att det är ok att du förlorade, men låt det inte synas. Kasta inga kepsar, krossa inga racketar. Säg bara "bra spelat", "det där gjorde du bra" och om du absolut måste så lägg till ett litet "men nästa gång tar jag dig" på slutet...

5. Hitta nödutgången

Känner du att ilskan är på väg? Hitta en ursäkt och förflytta dig ifrån situationen: Drick lite vatten och gå på toaletten om du måste lugna ner dig. När du ändå är utom synhåll så gör 10 armhävningar - det brukar lugna ner de flesta.

 

LÄS OCKSÅ:

Äldst, mellan, yngst eller enda barnet? Vad säger det om dig?