Foto: Artem Zamula

D-vitamin: Det bästa mot höstdepression

Med sommaren försvinner solen.

Och då måste vi se till att få i oss D-vitamin på annat sätt.

I Sverige bör alla äta kosttillskott från oktober till april, enligt Mats Humble, överläkare och forskare vid Örebro universitetssjukhus:

– Det är en ganska billig insats om det kan minska problem.

Tidigare har D-vitamin i första hand ansetts viktigt för stärkandet av vårt skelett. Livsmedelsverket rekommenderar till exempel en daglig dos D-droppar till barn i åldrarna 0-2.

Men på senare år har andra hälsovinster med vitaminen seglat upp - och i dag råder forskare och läkare även vuxna att äta D-vitamintillskott, i form av droppar och tabletter.

 

Åsikterna inom vetenskapsvärlden går visserligen isär, men enligt en stor falang löper personer med högre D-vitaminnivåer i kroppen mindre risk att drabbas av cancersjukdomar, depression och demens.

– Jag har erfarenhet av både patienter och bekanta som följt rådet om tillskott och märker att de mår bättre på många sätt, säger Mats Humble, överläkare och forskare vid Örebro universitetssjukhus, till Hälsoliv.

 

Han rekommenderar alla som bor i Sverige att äta extra D-tillskott från oktober fram till början av april, då solljuset inte är tillräckligt starkt för att hjälpa kroppen att bilda vitaminet själv.

– Det finns ingenting som tyder på att det skulle vara skadligt att göra så. Jag tycker att det är en ganska billig insats om det kan minska problem.

Men se upp med vilka produkter du väljer. Det finns nämligen två varianter av D-vitamin: D2 och D3. D3 är det som vi själva bildar när vi utsätts för sol - och är därför ett bättre val. D2, som bildas av svampar, var vanligare förr.

 

Ofta rekommenderas fet fisk som lax, makrill och sill för att hålla uppe D-vitaminnivåerna, men enligt Mats Humble är kosttillskott att föredra framför specifik mat.

– Det är en miljö- och hållbarhetsfråga. Om alla skulle få sitt D-vitaminbehov genom fisk så skulle haven bli utfiskade. Dessutom är det stora problem med den odlade fisken. Man vet inte hur mycket D-vitamin den innehåller, det beror på hur de har utfodrat laxarna, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – får du tillräckligt?

Konsekvenser av D-vitaminbrist

*De som inte drabbas av vinter- och vårdepressioner märker inte så mycket av de lite lättare sänkningar av D-vitamin som alla får under vintern.

*När det gått längre kan man uppleva trötthet, håglöshet, värk i kroppen och svaghet i muskler.

*På lång sikt ökar det risken för diverse ohälsa.

Så får vi i oss det

*För att vidmakthålla sommarnivåerna under vintern behöver de flesta en daglig dos på ungefär 50 mikrogram (µg), vilket är detsamma som 2000 internationella enheter (IE).

*Man kan också köpa flaskor eller burkar med en sju gånger högre dos - som man tar en gång i veckan.

*I mat finns D-vitamin exempelvis i fet fisk som lax, sill och makrill, liksom i mjölk, yoghurt, margarin och andra mejeriprodukter som berikats med vitaminet. Veganer, som inte äter animaliska produkter, kan i stället välja shiitakesvamp, berikade flingor och apelsinjuice.