Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Mental hälsa>Ångest och oro

Publicerad 30 maj 2019 19:00

Vaknar du med ångest? Här är experternas 8 bästa tips

Fixa en bra start på dagen!

Fixa en bra start på dagen!

Foto: Shutterstock

Stress, ångest och oro diskriminerar inte.

Det kan hända vem som helst, när som helst.

Här är experternas 8 bästa tips om du fylls av obehag direkt när du vaknar.

INNAN DU LÄGGER DIG

1. Sätt din telefon på ljudlös

Notifikationer från Facebook, nyhetsförmedlare, Instagram, sms, WhatsApp, Twitter och allt vad det heter kan vara ett otroligt stressmoment när hjärnan behöver slappna av.

Det blå ljuset från skärmar kan dessutom störa din sömn, vilket har en tydlig koppling till ångest- och oroskänslor. Så sätt telefonen på ljudlös och håll den borta från sängen, skriver sajten Huffington Post.

2. Lägg fram morgondagens kläder

Lägg inte tid på onödiga beslut när det vankas morgonkvist. Det låter banalt men för vissa kan det vara både stressande och utmattande när garderoben är full av potentiella outfits. Förbered dina kläder redan kvällen innan och fokusera på att ta det lugnt när du vaknar.

LÄS OCKSÅ: 7 fysiska symtom som kan bero på depression 

3. Chilla 

Hoppa inte rakt i säng så fort du är klar med kvällens måsten. Unna dig en stund av nedvarvning först. Enligt National Sleep Foundation är en timme innan läggdags en bra riktlinje. Meditation, yoga och djupandning är utmärkta metoder för att komma ner i varv, men det är fritt fram att hitta din egen strategi.

Ett mer specifikt förslag är att lyssna på nedanstående musikstycke som utnämnts till ”den mest avslappnade låten någonsin”. Det brittiska bandet Marconi Union tog fram låten tillsammans med ljudterapeuter.

https://www.youtube.com/watch?v=UfcAVejslrU

4. Reflektera över allt positivt som hänt

Om du har nära till oro är det lätt att fastna i negativa tankar som förhöjer din ångest. Då är tipset att i stället fokusera på allt positivt som hänt under dagen. På så vis distraherar du din hjärna och kan bli mer optimistisk på kuppen. Om en negativ tanke smyger sig in under övningen behöver du inte få panik. Låt den passera och fortsätt tänka på det som är bra bra. 

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest 

NÄR DU VAKNAR

5. Låt telefonen vara

Du är inte ensam om att kasta dig över telefonen så fort klockan ringer (särskilt om den agerar väckarklocka). Medan du scrollar dig igenom allt du missat under natten, växer stressen inombords. Försök befinna dig i nuet i stället.

6. Hitta egentid

Att skippa telefonen på morgonen frigör massa härlig extratid. Utnyttja den för att få en bra start på dagen! Meditera, läs en tidning eller lyssna på lite peppig musik som skickar dig i rätt riktning. Det kan till och med vara en god idé att ställa larmet lite tidigare för att slippa stressa på morgonen.

LÄS OCKSÅ: 6 olika typer av ångest – så hanterar du dem 

7. Rör på dig

Rörelse kickstartar kroppen och har gång på gång visat sig ha positiv inverkan på både stress, oro och ångest. Om ett tidigt gympass inte är din melodi funkar det utmärkt med en tidig promenad till jobbet eller bara runt kvarteret. Eller lite yoga i vardagsrummet. All rörelse är bra rörelse.

8. Acceptera din ångest

Ångest och oro är inget att skämmas för. Och du ska därför inte heller skuldbelägga dig själv.

När den visar sitt fula tryne är det naturligt att reagera negativt med tankar som: ”Jag hatar den här känslan”, ”Tänk om den aldrig försvinner?”, ”Jag måste skaka av mig det här nu!”. Enligt psykologen Mark W Driscoll leder detta ofta till att vi förstärker och förlänger ångestkänslan.

Försök i stället att acceptera vad du känner utan att lägga en värdering i det, som: ”Ja, jag känner ångest just nu”.

– Kom ihåg att acceptans inte är samma sak som att godkänna eller gilla ångesten, säger Driscoll till Huffington Post.

Då ska du söka hjälp

Om du har stark ångest som tar över din vardag bör du söka hjälp. Kontakta din vårdcentral och gå vidare därifrån. Är du under 25 kan du söka råd hos elevhälsan eller på en ungdomsmottagning. Ångest kan behandlas både med läkemedel och terapi, som KBT.