1 av 2: Hälsoliv har samlat 5 råd om hur du hjälper en kompis som inte mår bra.
Stress och ångest har många liknande symtom.
2 av 2: Stress och ångest har många liknande symtom. Foto: Shutterstock

Stress eller ångest? Så vet du skillnaden

Stress och ångest används ofta som synonymer.

Det finns visserligen många gemensamma nämnare, men också viktiga skillnader.

Lär dig identifiera vad som orsakar just dina problem och hur du bäst hanterar besvären.

Under coronapandemin har vår mentala hälsa genomgått ett riktigt eldprov.

Människors ekonomi har fått sig en törn, andra är oroliga för sin hälsa och framtid och många sörjer en närstående som har gått bort.

Ord som stress och ångest har blivit vardag. Men även om dessa två reaktioner har många likheter är det viktigt att skilja dem åt.

LÄS OCKSÅ: Psykologen om corona: 6 råd under pandemin

Vad är skillnaden mellan stress och ångest?

Tillstånden delar en rad olika symtom – som huvudvärk, sömnbesvär och hjärtklappning.

Orsaken bakom kan emellertid skilja sig åt.

Barn och ungdomspsykiatrin (BUP) delar exempelvis upp stress, oro och ångest i tre skilda kategorier.

Stress upplever vi när vi ställs inför en specifik utmaning. Du kan exempelvis ha mycket att göra på jobbet och känner dig stressad över att hinna med allt.

Oro är en kroppslig signal som indikerar fara. Ibland blir du orolig inför en specifik situation, andra gånger är oron mer diffus.

Ångest kan beskrivas som stark oro. Ofta finns det ingen specifik fara. Orsaken är intern snarare än extern.

– Stress är kroppens naturliga reaktion inför en utmaning. Du känner ofta av fysiska symtom först, som hjärtklappning eller svettiga handflator, säger Pablo Vandenabeele, klinisk direktör för mental hälsa vid BUPA UK Insurance, till The Stylist.

Ångest kan vara en reaktion på stress. Men till skillnad från stress, där triggern ofta är extern, är orsaken till ångest intern, förklarar han.

– Om du lider av ett ångestsyndrom kan du uppleva ihållande oro eller ångest utan en utlösande upplevelse. Det skiljer sig från stress där en händelse eller en pressad situation utlöser stressen.

LÄS OCKSÅ: Därför blir du illamående av ångest och stress

Viktiga symtom att hålla koll på

Till att börja med är det viktigt att komma ihåg att både stress och ångest är naturliga reaktioner. En förklaring är att hjärnans flykt- och kamprespons aktiveras.

– Responsen är inte dålig i sig. Om du går över gatan och det kommer en bil körande så är det på sin plats. Problemet är när den dyker upp i situationer där det inte är hjälpsamt eller i proportion till hotet, har psykologen Jonas Evander tidigare berättat för Hälsoliv.

Vissa definierar stress som något som sker i nuet, medan ångest fokuserar på framtiden. Du är snarare rädd för att något som ska hända även, även om du inte vet exakt vad detta ”något” är. Katastroftankar är också ett vanligt inslag.

En annan tydlig skillnad mellan stress och ångest att de oroliga känslorna inte försvinner trots att du inte längre befinner dig i en stressig situation. Stress försvinner vanligen när du klarat av din uppgift, men ångestkänslor hänger sig kvar.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Långvarig stress och ångest

Därmed inte sagt att stress är harmlöst. Att uppleva ångest eller känna sig stressad då och då är helt ofarligt. Det är först när situationen blir långvarig som det kan vara skadligt.

Längre perioder av stress eller svåra påfrestningar kan leda till utmattningssyndrom, som tidigare gick under benämningen utbrändhet. Att återhämta sig från utmattningssyndrom kan både ta långt tid och vara oerhört tufft.

Test: Ångest eller stressad?

Enligt Pablo Vandenabeele finns det två frågor du kan ställa till dig själv för att avgöra om du är stressad eller lider av ångest.

1. Vad orsakar besvären?

Är det en specifik händelse eller situation som väcker dessa känslor i dig? Om du exempelvis ska genomföra en stor presentation eller är sen till ett möte är chanserna stora att det handlar om stress.

2. Hur länge har du upplevt besvären?

Om dina symtom går över snabbt handlar det sannolikt om stress. Ångest är ofta mer beständig och hänger kvar även när du inte befinner dig i en stressig situation.

Lever du med ångest under långa perioder riskerar din vardag att bli lidande. Det kan hända att du börjar undvika vissa situationer och platser som utlöser eller ökar din ångest. Det kan i sin tur leda till en ond cirkel där du får än mer ångest och inte kan leva ditt liv som du vill.

Då brukar man prata om så kallade ångestsyndrom – där bland annat agorafobi, paniksyndrom, social ångest, specifika fobier och generaliserat ångestsyndrom (GAD) ingår.

LÄS OCKSÅ: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

Lyssna på kroppens signaler

Innan du går in i den berömda stressväggen får du ofta mer eller mindre subtila ledtrådar av kroppen. Därför är det viktigt att agera i tid. Läkaren Anna Voltaire har tidigare listat symtom som värk i kroppen, huvudvärk, irritation, minnesproblem, ljudkänslighet, sömnstörningar och försämrat immunförsvar som möjliga varningssignaler på att du ligger i riskzonen. Då är det viktigt att undvika det som stressar och prioritera sömn och återhämtning. Fysisk aktivitet lyfts också ofta fram som en viktig komponent för att stressa ner.

Återkommande ångestproblematik och framför allt ångestsyndrom kan vara lite knivigare. Hur känsliga vi är för ångest och vad som fungerar kan vara högst individuellt. Vissa tycks dessutom ha en sorts medfödd sårbarhet som gör oss extra mottagliga.

– Agorafobi är vanligare i familjer där det finns en nära släkting med panikångest eller agorafobi, men det är en av flera faktorer som kan bidra till att rädslan utvecklas, har Jonas Evander tidigare berättat.

Avslappningsövningar, prioriterad sömn, ökad fysisk aktivitet och balanserad kost är några aktiviteter som kan underlätta livet.

Vid svårare besvär rekommenderas KBT-terapi, ibland i kombination med läkemedel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!