Slipp vinterdepp! 13 vanor du ska skippa

<p>Det är lätt att bli asocial under vintermånaderna. Men du gör dig själv en tjänst genom att försöka komma ut. Det och 12 andra vanor du ska försöka skippa, hittar du här.</p>

Foto: iStock

1 av 2: <p>Det är lätt att bli asocial under vintermånaderna. Men du gör dig själv en tjänst genom att försöka komma ut. Det och 12 andra vanor du ska försöka skippa, hittar du här.</p>

<p>Sover för mycket? Orkar inte träna? Det blir lätt en ond cirkel.</p>

Foto: Vladislav Ozerov

2 av 2: <p>Sover för mycket? Orkar inte träna? Det blir lätt en ond cirkel.</p>

Det är mörkt, kallt och halt.

För många är vintern en enda lång pärs.

Men kanske ska vi inte bara skylla på vädret.

Här är 13 andra orsaker till varför du är deppig i februari.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Eller från november till mars, snarare. Många tappar geisten så fort det krispiga höstvädret övergår i rusk – och orkar inte peppa i gång igen förrän våren börjar sippra igenom, med fågelkvitter och solstrimmor mellan husfasaderna.

Vinterhalvåret i Sverige är något annat än i exempelvis Spanien, varför många blir deppiga under de sista och första månaderna på året. Det krävs helt enkelt ljus och värme för att vi ska känna oss manade att ta tag i aktiviteter, vänner och nya utmaningar.

MEN! Allt är inte klimatets och vädrets fel. Vi har också en tendens att medvetet gå in i en lägre sinnestämning under vintern. Dessutom gör vi ofta om samma misstag år efter år.

Till exempel: Vi VET ju att det blir iskallt - ändå tar vi på oss för lite och står där och klagar över kylan?

Med hjälp av tidningen Health listar vi 13 vintervanor som du blir gladare av att bryta:

1. Man vill bara vara inne och mysa

Myspys i alla ära, men när det blir mer regel än undantag att ligga i soffan med datorn på magen under kvällar och helger bör man se upp. Vi behöver frisk luft och syre för att kroppen ska må – och dagsljus för att boosta humöret. D-vitaminbrist kan bidra till trötthet, håglöshet och depression.

LÄS MER: D-vitamin: Det bästa mot höstdepression

2. Man blir asocial

En annan konsekvens av att man helst vill stanna inomhus med en tv-serie eller bok är att man avbokar aktiviteter och säger nej till middagar med vänner. Och det kan vara förödande. Forskning visar nämligen att vi blir lyckligare av umgänge – och om vi redan känner oss lite nere kan vi få ny energi av kompisar. Så försök vara social ett par gånger i veckan åtminstone.

LÄS MER: Här är fem sorters vänner alla borde ha

3. Man tar långa varma duschar

En kylig promenad hem från jobbet - eller ett iskallt golv när du kliver upp på morgonen. Båda tillstånd botas med en lång, varm dusch. Men det heta vattnet kan faktiskt torka ut huden och göra att du får problem med klåda och rodnad. Inget som höjer humöret direkt.

4. Man drar upp värmen hemma

Minusgrader ute ökar behovet av värme inne, varför det är festande att vrida upp elementen. Men om rumstemperaturen inte är orimligt låg, försök att låta bli. Värmen gör nämligen luften torr, vilket i sin tur kan orsaka dålig hy. Dessutom sover man sämre i ett varmt rum – och sömnbrist kan bidra till depression.

5. Man orkar inte träna

Det ÄR svårare att ta sig ut i löpspåret på morgonen om det är becksvart ute när alarmet ringer. Liksom det är svårt att längta till gymmet i kylan på väg hem från jobbet. Men vi behöver motionera, för att hålla kroppen frisk, samt för att frigöra endorfiner och ett gladare psyke. Så försök hitta en träningsrutin som passar dig. En rask promenad kan vara nog så bra.

LÄS OCKSÅ: Promenera är bättre för hälsan än gymmet

6. Man sover för mycket

Det kan kännas frestande att krypa ner under duntäcket och dåsa bort, i synnerhet när stora vita flingor faller utanför fönstret. Men att sova för mycket kan faktiskt vara dåligt för hälsan – och öka risken för både depression, viktuppgång och diabetes. Satsa på 6-8 timmar per natt och försök få in en bestående rutin, där du går upp och går och lägger dig ungefär samma tid varje dag. Då mår både kropp och psyke som bäst.

LÄS MER: Sömn: Därför kan det vara farligt att sova för mycket

7. Man julshoppar

"I år har vi bestämt oss för att minska på julklapparna". Se där en vanlig kommentar när högtiden närmar sig. Ändå hamnar de flesta av oss i något slags julhets i december, oavsett om det rör sig om klappar, julmat eller adventspynt. Sänk kraven, våga vara utan – och klicka hem eventuella presenter på nätet.

8. Man testar inget nytt

Det ÄR lättare att gå i gång på saker när solen skiner och man ser människor överallt. På vintern däremot, då läggs umgänge, planer och drömmar åt sidan... Men nya projekt och utmaningar är stimulerande för humöret och tankarna, varför det kan vara ett självändamål att prova något nytt under de mörkaste månaderna. Varför inte testa yoga, till exempel? Stärkande för både kropp och själ.

LÄS OCKSÅ: Vilken yogatyp är du – hitta rätt för just dig

Foto: Vadymvdrobot - Fotolia

9. Man har på sig fel material

Att ständigt småfrysa lite gör knappast livet roligare. Att frysa mycket ska vi inte ens tala om. Så undvik detta vinterhelvete genom att välja rätt kläder, både ytterst och underst. Långkalsonger i siden är till exempel en riktig höjdare, eftersom de är både sköna och värmer bra.

10. Man har på sig fel typ av skor

Insisterar du fortfarande på att gå i klackar, trots att du spänner dig, halkar och är nära att drutta på ändan minst en gång varje morgon? Eller använder du samma sneakers som i somras, trots att du förfryser både fötter och tår? Sluta genast upp med det och investera i ett par rejäla vinterskor med gummisulor och ordentlig fordring. Det är okej att vara präktig när man är vuxen: ja, det gör till och med livet lite uthärdligare.

11. Man glömmer att dricka vatten

På sommaren, när det är varmt och svettigt, påminns vi automatiskt om att vi borde fylla på med vätska. Under vintern är det lätt att glömma, vi blir inte törstiga i samma grad. Men kropp och knopp behöver vatten nu med, så ha som vana att dricka några glas om dagen. Samt äta mycket frukt och grönt, som också tillför fukt.

LÄS MER: Tio anledningar att dricka mer vatten

12. Man glömmer att äta frukt och grönt

Vi vet, frukt och grönsaker är inte lika lockande på vintern, när man snarare blir sugen på varma, mustiga grytor än en "lätt sallad". Men det ena utesluter inte det andra. Släng en extra näve bär på morgongröten – och servera middagstillbehör i form av rostad brysselkål eller ostgratinerad broccoli. Vitaminer, mineraler och antioxidanter behövs mer än någonsin nu, för både immunförsvaret och humöret.

LÄS OCKSÅ: 8 tips för att boosta ditt immunförsvar

13. Man äter för mycket socker

Under julen duggar glöggkalasen tätt, liksom alla tips på julgodis som kola, knäck och ischoklad. Även under de följande månaderna är det frestande att unna sig något extra, eftersom det är så "jävligt" ute. Men socker är bara tomma kalorier, som leder till ohälsa och inte ger den näring du verkligen behöver just nu. Spara semlan till fettisdagen, övriga tisdagar kan du förslagsvis festa till det med lite nötter eller ost.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här