Depression är ett vanligt tillstånd som drabbar många.
1 av 2: Depression är ett vanligt tillstånd som drabbar många. Foto: Shutterstock
En ny stor studie visar nu att så lite som en timmes träning i veckan kan motverka depression.
2 av 2: En ny stor studie visar nu att så lite som en timmes träning i veckan kan motverka depression. Foto: Shutterstock

Så lite träning kan räcka för att undvika depression

Sambandet mellan depression och regelbunden motion har länge varit på tapeten.

Nu visar en ny stor studie att det kan räcka med en timmes träning i veckan för att förhindra besvär.

– Fynden är spännande eftersom de visar att det krävs relativt lite, säger forskaren Samuel Harvey enligt The Telegraph.

Depression har vid flera tillfällen beskrivits som vår nya folksjukdom.

Antidepressiva läkemedel och KBT-terapi är vanliga behandlingsformer, men ett inte lika uppenbart sätt att motverka problemen är fysisk aktivitet.

Vid mild till måttlig depression har det till och med visat sig vara minst lika effektivt som ovanstående.

Och enligt en ny stor studie behöver du inte svettas litervis för att må bättre.

LÄS OCKSÅ: Depression - 8 tecken du ska se upp med 

Kan motverka depression

Enligt forskning publicerad i American Journal of Psychiatry har personer som inte tränar dubbelt så hög risk att drabbas av depression, jämfört med de som tränar mellan en till två timmar i veckan. Träningens intensitet och personens ålder eller kön tycktes inte spela roll.

– Fynden är spännande eftersom de visar att det krävs relativt lite, omkring en timme i veckan, för att få ett betydelsefullt skydd mot depression, säger forskaren Samuel Harvey enligt The Telegraph.

Vid mild till måttlig depression har det till och med visat sig vara minst lika effektivt som ovanstående metoder.

12 procent kan förhindras

Forskarna själva anser att 12 procent av depressionerna skulle kunna förhindras om alla följde detta mantra.

Sammanlagt deltog mer än 30 000 vuxna norskar i studien som sträckte sig över elva år.

– Vi försöker fortfarande förstå varför träning har denna effekt, men vi tror att det har att göra med olika fysiska och sociala fördelar med fysisk aktivitet, säger Harvey enligt Huffington Post.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!