Är du mer stressad än du tror? Symtomen många missar

En del inser inte hur stressade de varit förrän de blir utmattade. Då kan vägen tillbaka vara lång.

Foto: Shutterstock

En del inser inte hur stressade de varit förrän de blir utmattade. Då kan vägen tillbaka vara lång.

Utmattning är en vanlig orsak till sjukskrivning i Sverige, men alla har inte koll på symtomen.

Här är varningstecknen som talar om att du är mer stressad än du egentligen tror.

Andra har också läst

Den vanligaste typen av sjukskrivningar i Sverige är för stressrelaterade problem, och varje år insjuknar tusentals personer i utmattningssyndrom.

Många som drabbas beskriver det som att allting bara tar stopp en dag. Utan att förstå varför kan de plötsligt inte ta sig upp ur sängen en morgon. Som om de sprungit in i en vägg. Men i själva verket kommer inte utmattningssyndromet över en natt. Det tar tid att bränna ut sig, och varningsflaggorna är många. 

Man tänker att så länge man tar sig upp ur sängen, klarar att gå till jobbet och laga kvällsmat så är allt som det ska. Problemet är att många inte märker av hur kroppen försöker tala om hur stressad man egentligen är. 

– Om man blev grön av stress, så skulle man ju märka det när fingertopparna blev gröna och på så sätt lyckas hindra förloppet i tid, men vi är jättedåliga på att tolka hjärnans symtom på att vi inte mår bra, säger läkaren Anna Voltaire i en tidigare intervju mer Hälsoliv.

Därför har Hälsoliv listat några vanliga, men inte alltid märkbara tecken på att du är mer stressad än du faktiskt förstår.

Psykologiska och emotionella symtom på stress

Du vaknar ofta på natten.

Du känner dig trött stora delar av dagen, även om du sovit länge.

Du har svårare än vanligt att ta beslut om saker.

Dina tankar vandrar i väg när du behöver koncentrera dig.

Du har mer negativa tankar än vanligt.

Om du har tvångstankar eller ändra psykiska besvär som ångest och depression kan de göra sig påminda.

Du är inte lika kreativ som du brukar.

Du är mer känslig för kritik.

Lättirriterad.

Omotiverad.

Du har en känsla av kontrollförlust.

Du är arg och frustrerad.

Du känner dig mindre självsäker än vanligt.

Ditt humör skiftar snabbt.

Minnet sviket och du har problem att hitta rätt ord och glömmer bort viktiga möten.

Du har svårt att varva ner.

Kroppsliga symtom på stress

Magproblem som IBS, uppblåsthet, diarré och förstoppning.

Värk i muskler och stela leder.

Hårt sammanpressade käkar.

Viktökning eller viktminskning.

Klump i halsen.

Tryck över bröstet.

Illamående.

Huvudvärk och migrän.

Yrsel.

Halsbränna.

Menstruationsrubbningar.

Eksem, utslag, akne och andra hudproblem ökar.

Mindre sexlust.

Beteenden som tyder på stress

Du tar dig inte tid till återhämtande eller roliga aktiviteter.

Konsumtion av alkohol, kaffedrickande och rökning ökar.

Du jobbar över mycket.

Du drar sig undan från vänner och sociala aktiviteter.

Du ljuger och kommer med undanflykter.

Du presterar sämre på jobbet eller i skolan.

Du slutar ta hand om ditt utseende.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 vanliga tecken på utbrändhet som du inte ska ignorera

Är du stressad? Det här kan du göra för att förebygga utbrändhet

Tycker du att punkterna stämde in på dig? Då kan du ligga i riskzonen för att bränna ut dig. Det finns saker du kan göra för att minska på stressen, innan det är för sent.

1. Äta, sov och rör på dig

För att må bra behöver de flesta människor rutiner för kost, sömn och motion. Tyvärr är det ofta just dessa rutiner som det tummas på när stressen sätter in. Se till att du äter ordentligt på regelbundna tider. Glöm skrivbordslunchen – ta en ordentlig paus för mat. Lägg dig lite tidigare på kvällarna, och låt bli att fippla med telefonen i sängen. Utöver att äta och sova är det också bra att få in daglig fysisk aktivitet. Det behöver inte vara en ny sport, utan räcker med promenader.

2. Säg nej till saker

Dygnet har bara 24 timmar, och ungefär en tredjedel ska gå åt till att sova. Därför är det viktigt att snåla lite med vad man säger ja till, i synnerhet om man är stressad. Fundera över vad du prioriterar och värdesätter i livet. Är det värt att ta på dig ytterligare ett projekt på jobbet, när du redan har svårt att hinna med saker? Måste svärföräldrarna sova hos er under sitt stambyte, om det sker på bekostnad av ditt mående? Det är okej att sätta gränser.

3. Ta små pauser för att andas

Hur länge sen var det du tog ett ordentligt, djupt andetag (frustrerade suckar räknas inte)? Medveten andning har visat sig vara ett effektivt sätt att bli mer avslappnad. Djupa andetag aktiverar vårt parasympatiska nervsystem, det vill säga ”bromsen” som talar om för kroppen att det är dags att slappna av.

LÄS MER: Experternas sex enkla tips för att slippa stress

4. Be om hjälp

Om det var lätt att komma till rätta med stress skulle inte Folkhälsomyndighetens siffror över utbrändhet vara så alarmerande. Det är viktigt att be om hjälp om du känner att stressen är dig övermäktig. Prata med din chef, berätta för dina nära och kära och kontakta vårdcentralen om du behöver hjälp med fysiska så väl som psykiska besvär.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer