Får du ångest av att slappa? Här är förklaringen

Blir du också orolig i hela kroppen när du försöker ta det lugnt?

Foto: Shutterstock

1 av 2: Blir du också orolig i hela kroppen när du försöker ta det lugnt?

Långt ifrån alla blir lugna av exempelvis yoga.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Långt ifrån alla blir lugna av exempelvis yoga.

Drabbas du alltid av lite, lite ångest eller oro så fort du försöker slappna av?

Får du precis motsatt effekt av meditation, yoga och djupandning?

Det finns en vetenskaplig förklaring.

Andra har också läst

Fenomenet kallas relaxation-induced anxiety eller avslappnings-inducerad ångest fritt översatt till svenska. 

Låt oss säga att du satt dig ner för att meditera, men i stället för att bli lugn drabbas du av ångest och rädsla.

– De flesta mår bra av avslappningsterapi och deras symtom blir bättre. Men det finns en extrem grupp människor som det inte funkar på, säger läkaren och yogainstruktören Bindiya Gandhi till sajten Mindbodygreen.

Och en ny studie från Penn State University påstår sig veta varför. En av studieförfattarna, Michelle Newman, menar att det kan kopplas till hennes egen teori om ”kontrastundvikande”.

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest 

Framkallar aktivt ångest

Teorin utvecklades 2011 och går i korthet ut på att vissa personer aktivt tycks framkalla ångest. Det kan vara ett sätt att bibehålla en jämnhög ångestnivå för att slippa bli överraskad av något som ger plötslig ångest och oro. Personen i fråga vill helt enkelt undvika allt för stora kontraster mellan det positiva och det negativa.

Sammanlagt deltog 96 collegestudenter i den aktuella studien. 32 deltagare led av generaliserat ångestsyndrom (GAD), 34 led av depression och 30 räknades som friska.

I studiens första fas deltog samtliga i avslappningsövningar. Därefter tittade de på videoklipp vars innehåll försökte framkalla känslor av rädsla eller sorg. Efteråt fyllde deltagarna i olika frågeformulär om sin sinnesstämning.

I fas två blev det nya avslappningsövningar som följdes upp av ett frågeformulär där deltagarna fick ranka sina ångestnivåer.

LÄS OCKSÅ: 6 olika typer av ångest – så hanterar du dem 

Hoppas på nya behandlingar

Resultatet visade att personer med GAD var mest känsliga för de känslomässiga kontrasterna i fas ett. De upplevde också mest ångest under avslappningsövningarna.

Den deprimerade gruppen hade liknande tendenser men inte i lika stor utsträckning.

– Personer som är känsliga för avslappnings-inducerad ångest är ofta personer med ett ångestsyndrom som skulle tjäna mer än andra på just avslappning, säger Hanjoo Kim, en av studieförfattarna.

Även om det kan vara tryggt att ständigt gå omkring i ett orosmoln behöver det inte vara särskilt nyttigt.

– Det är mer hälsosamt att tillåta dig själv att uppleva de här skiftningarna, säger Newman.

Forskarna hoppas att deras studie i framtiden kan bli underlag för nya metoder och behandlingar för personer som lider av den här problematiken.

Men det krävs mer forskning.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer