Ångest kan påverka aptiten.
Ångest kan påverka aptiten. Foto: Shutterstock

Därför tappar du aptiten när du får ångest

Ångest kan ställa till det rejält både psykiskt och fysiskt.

För många kan det innebära försämrad aptit. 

Men varför? Hälsoliv förklarar.

Att ha ångest då och då är helt normalt, men för miljontals människor världen över är det ett återkommande problem som inkräktar på vardagen.

Hur vi drabbas kan emellertid vara väldigt individuellt, men ett vanligt symtom är bristande aptit.

LÄS OCKSÅ: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

Varför tappar jag aptiten när jag har ångest?

En förklaring skulle enligt Medical News Today kunna vara är att kroppen frigör stresshormoner när vi känner oss stressade eller ångestladdade. Det triggar i sin tur kroppens instinktiva flykt- och kamprespons vars uppdrag är att förberedda oss för att fly eller slåss.

Ett sådant hormon är kortikotropinfrisättande faktorn (CRF) som enligt forskning kan ha en aptitdämpande effekt.

Även stresshormonet kortisol kan ha ett finger med i spelet eftersom det ökar nivåerna av magsyra för att kunna smälta mat snabbare.

Flykt- och kampresponsen kan dessutom leda till både förstoppning, diarré och illamående och då är det kanske inte så konstigt att du inte är sugen på mat.

LÄS OCKSÅ: Därför blir du illamående av ångest och stress

Överäta vs aptitlös

Enligt Medical News Today har personer som lider av återkommande ångest eller ett ångestsyndrom ofta förhöjda nivåer av CRF-hormoner. Därför är det troligare att de också drabbas av längre perioder av aptitlöshet.

Det betyder å andra sidan inte att det gäller alla. Effekten kan som sagt vara högst individuell. Samma person kanske tenderar att överäta när hen har lättare ångest, men tappar helt aptiten vid svårare besvär. Någon annan kanske reagerar helt tvärtom. 

Det kan också skilja sig mellan män och kvinnor. Sajten hänvisar bland annat till en studie från 2017 som hittade ett samband mellan höga ångestnivåer och högt bmi hos kvinnor men inte hos män.

LÄS OCKSÅ: Får du ångest av att slappa? Här är förklaringen

Då ska du söka hjälp

En försämrad matlust kan få negativa konsekvenser på sikt, därför är det viktigt att ta tag i problemet, gärna via professionell hjälp.

Om du har svårt att få i dig mat, se till att det du faktiskt äter är näringsrikt och enkelt för kroppen att smälta.

Det kan exempelvis handla om soppor med ett protein och lite grönsaker, eller en nyttig hemmagjord smoothie. Försök äta så regelbundet som möjligt. 

Om besvären fortsätter i över två veckor och din vikt påverkas drastiskt bör du uppsöka en läkare för att utesluta underliggande orsaker.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!