Därför blir du illamående av ångest och stress

Många mår illa i samband med stark ångest eller stress.

Foto: Shutterstock

Många mår illa i samband med stark ångest eller stress.

För många går illamående hand i hand med både ångest och stark stress – vissa tvingas till och med spy.

Men vad är det egentligen som händer i kroppen? Varför mår vi illa när hjärnan får panik?

Andra har också läst

Ångest, stress och oro är en naturlig del av livet. För vissa kan både frekvensen och symtomens svårighet emellertid bli överväldigande – särskilt när det känns som om magen vill vända ut och in på sig själv.

Förutom hjärtklappning, yrsel och speedad andning är det nämligen vanligt att må illa när ångestnivåerna slår i taket.

Förklaringen anses sitta i hjärnans flykt- och kamprespons som aktiveras vid upplevd fara.

LÄS OCKSÅ: Det här händer i hjärnan när du får en panikattack 

Ångest kan leda till illamående

När responsen aktiveras frigörs signalsubstanser i blodet för att förbereda kroppen på antingen flykt eller kamp. Enligt sajten Medical News Today kan några av dessa kemikalier hamna i mag-tarmkanalen och störa den känsliga tarmfloran. Detta kan i sin tur leda till illamående.

I vissa fall kan du till och med tvingas uppsöka en toalett där du antingen spyr på riktigt eller torrhulkar. En annan förklaring kan vara hur ångest leder till interna spänningar.

– Hela kroppen kan dra ihop sig, hela vägen från luftstrupen ner till tarmen, vilket kan kännas som om du inte kan andas eller ska spy, säger psykoterapeuten Ken Goodman till sajten Vice

Enligt Healthline kan ångest också orsaka både halsbränna, uppblåsthet, diarré och förstoppning. Goodman lägger också till att symtomen vid exempelvis magsår eller IBS kan förvärras.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på stress du aldrig ska ignorera 

Så lindrar du besvären

Om du börjar må illa i samband med ångest eller stress tipsar Healthline om följande knep:

Ät en liten mängd av något torrt, som ett kex eller ett bröd.

 Sippa försiktigt på ett glas vatten eller något annat kallt och klart.

Undvik tajta kläder som spänner över magen.

Försök lugna dig själv och ta långa djupa andetag

Undvik friterad, flottig och söt mat.

Undvik att blanda varm och kall mat

Undvik intensiv fysisk aktivitet

För att hantera ångest överlag och på sikt bör du undvika både alkohol och andra droger eftersom det kan förvärra ångesten. Enligt 1177 Vårdguiden kan det också vara bra att dra ner på rökning, snusning och kaffekonsumtion.

Tillräckligt med sömn, en hälsosam kosthållning och lagom med motion är andra viktiga faktorer för att bli stressfri och mindre ångestriden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer