Kroppen och hjärnan hänger ihop på fler sätt än man kan tro. Promenader är till exempel inte bara bra för att hålla vikten och lederna i schack.
Att stanna upp och ta ett par djupa andetag kan ibland vara allt som behövs för att återfå koncentration och fokus.
1 AV 2
Kroppen och hjärnan hänger ihop på fler sätt än man kan tro. Promenader är till exempel inte bara bra för att hålla vikten och lederna i schack.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Att stanna upp och ta ett par djupa andetag kan ibland vara allt som behövs för att återfå koncentration och fokus.

Ångest och oro – fyra enkla sätt att förebygga

Alltmer forskning tyder på att psykisk ohälsa kan lindras med fysisk aktivitet.

Det går att förebygga depression, ångest, stress och oro på naturlig väg.

Här listar vilken typ av träning som hjälper bäst.

Vår kropp och hjärna hänger ihop. Om vi missköter den ena blir den andra lidande. Om vi pysslar om den ena kommer den andra att må bättre. Vid allvarlig psykisk ohälsa kan det vara nödvändigt att ta till medicin eller terapi, men innan tillståndet blir så kritiskt finns mycket man kan göra själv för att förhindra en nedåtgående spiral. Och det behöver inte vara särskilt avancerat: alltmer forskning tyder på att måttlig motion räcker långt, liksom att vi lär oss andas och känna efter.

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest

Krävs mer än tankar 

I den moderna tiden har "positivt tänkande" blivit en fluga. Mindfulnessexperter och självhjälpsböcker har fått oss att lita på vår tankekraft som drivmedel. Och visst kan målsättning och tro ta en långt, men det är knappast lösningen på allt. För att må bra, både fysiskt och psykiskt, krävs snarare en kombination av mental och kroppslig aktivitet. 

Promenader är till exempel en vinnare, inte bara för att hålla vikten och lederna i schack. Och styrketräning är rena rama medicinen för betydligt mer än musklerna. Lär dig vilken typ av rörelse som är effektivt för vad. Här listar vi, med inspiration av Psychology Today, fyra enkla vägar till ett starkare psyke.

1. Promenera för att förebygga depression

Som sagt: man måste inte träna som en galning för att kroppen och hjärnan ska förbli välmående. Bättre lite motion varje dag än ett par högintensiva pass i veckan. Att dagligen gå 30 minuter i raskt tempo gör till exempel underverk för hälsan, menar många forskare. Studier har visat att promenader kan vara nästan lika effektivt som antidepressiva läkemedel för att motverka djup nedstämdhet.

LÄS OCKSÅ: Det händer i din kropp – när du promenerar 

2. Styrketräna för att bli av med ångest

Ångest kan yttra sig på flera sätt: som nervositet, oro eller rädsla till exempel. Och i allvarligare fall leda till sömnsvårigheter, värk, andnöd och andra fysiska besvär. På senare år har styrketräning visat sig vara effektivt när det kommer till att förebygga och lindra ångestkänslor, bättre än konditionsträning till och med. Och man behöver inte slå knut på sig själv bland vikterna: måttlig intensitet är vad som rekommenderas.

LÄS OCKSÅ: Styrketräning kan göra dig mindre stressad

3. Gå på yoga för att minska stress

Yoga är ett vitt begrepp: det finns massor av olika skolor. Men gemensamt för många former är att de gör kroppen rörligare och sinnet lugnare. Studier har visat att yoga lindrar stress och gör vana utövare mer stresståliga generellt. Mot bakgrund av detta rekommenderas yoga ibland till personer som drabbats av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).

LÄS OCKSÅ: Vilken yogatyp är du – hitta rätt för just dig 

4. Ta djupa andetag för att hitta fokus

Det jäktade samhället har gjort oss bra på att "multitaska", att utföra många uppgifter parallellt. Allt går i ett, på bekostnad av både kvalitet och att vi inte riktigt är "där" mentalt. Vill man vässa prestationen kan det vara smart att stanna upp och andas några sekunder, för att återfå koncentration och fokus. Ett par djupa andetag råder bot på oro och/eller rastlöshet.

LÄS OCKSÅ: Minska din oro – så andas du bort den