Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Ångest och oro

Publicerad 18 nov 2018 19:00

8 enkla gester för att stötta någon med ångest

Att försöka stötta någon med ångest kan vara en snårig djungel.

Att försöka stötta någon med ångest kan vara en snårig djungel.

1/2

Foto: Shutterstock

Även en välmenande kommentar eller handling kan göra det värre i stället för bättre.

Även en välmenande kommentar eller handling kan göra det värre i stället för bättre.

2/2

Foto: Shutterstock

Nästan alla drabbas av ångest någon gång under sin livstid.

För de flesta går det över, men för vissa förblir det en följeslagare genom livet.

Inspirerade av Huffington Post listar vi 8 sätt du kan stödja någon med återkommande ångest.

Om du inte själv brottas med ångest på regelbunden basis är chansen stor att du känner någon som lider i det tysta. Det kan handla om en partner, en kollega, en vän eller en familjemedlem.

Om det är någon du håller kär som är drabbad vill du naturligtvis hjälpa till, men det kan vara snårigt. Även en välmenande kommentar eller handling kan göra det värre i stället för bättre.

Sajten Huffington Post har frågat ett antal personer som lever med ångest vad du som närstående kan göra. Här är deras svar:

1. Lyssna utan att döma

När någon fastnar i en spiral av stark oro är det lätt att falla tillbaka på kommentarer som: "Du borde inte oroa dig så mycket, allt kommer bli bra". Men för vissa personer är det otroligt svårt. I stället för att uppmana dem att "tänka på något annat" kan det bästa alternativet vara att bara lyssna.

Låt personen berätta om sin oro och sina rädslor, även de som framstår som "löjliga". Döm inte och säg att du finns där för dem om de behöver.

LÄS OCKSÅ: 7 fysiska symptom som kan bero på depression 

2. Påminn oss om att vi inte är en börda

Många med ångest är medvetna om hur irrationell deras ångest är. Detta kan i sin tur öka ångestnivåerna eftersom de inte vill vara en börda för någon annan. Därför kan det vara viktigt att bli påmind om att så inte är fallet.

3. Var tålmodig med oss när vi inte svarar

När ångestnivåerna slår i taket går vissa in i sig själva. De slutar svara på sms och telefonsamtal och fastnar i en stark orosspiral. För utomstående kan detta vara frustrerande. Personen i fråga försöker inte vara oförskämd. Och om hen noterar att du framstår som frustrerad eller arg kan det alstra än mer ångest. Tålamod är nyckeln.

LÄS OCKSÅ: 9 saker som alla vi med ångest vill att du ska förstå 

4. Erbjud en hjälpande hand

Ibland kan även de enklaste av sysslor förvandlas till Mount Everest. Det kan handla om allt från att boka en tågresa eller ett restaurangbesök till något så enkelt som handla mjölk till morgongröten. Då kan en hjälpande hand göra stor skillnad.

5. Sitt med oss när vi behöver sällskap

Ibland är närvaro allt som behövs. Goodrich Eckard beskriver det så här för Huffington:

– Bara vetskapen om att någon finns där för dig kan vara allt. Det bästa som en närstående gjort för mig var att bara sitta där med mig när min ångest var som värst. Närvaro är kraftfullt.

6. Försök förstå oss, men försök inte lösa våra problem

Det är väldigt viktigt att inte ignorera någons ångest. Försök i stället förstå hur ångesten påverkar personen och varför. Sätt dig in i personens känslor. Dessutom: Allt behöver inte en omedelbar lösning, särskilt eftersom ångest kan vara väldigt irrationell. Återigen, lyssna och var där för personen.

LÄS OCKSÅ: 6 olika typer av ångest – så hanterar du dem 

7. Påminn oss om att dra i handbromsen

Det är knappast en hemlighet att vår andning betyder mycket för stressnivåerna i kroppen. Ändå är det många som glömmer bort detta under ett ångestpåslag. Något så enkelt som att påminna personen om att ta tre djupa andetag och andas långsamt kan göra stor skillnad.

8. Uppmuntra oss att lämna vår trygghetszon - vid rätt tidpunkt

Kate Allen berättar för Huffington Post hur viktig hennes make är i hennes kamp mot ångest. Han erbjuder en trygg zon som hon alltid kan återvända till, samtidigt som han pushar henne att våga lämna sin trygghetszon.

– Det har faktiskt gjort att jag förlitar mig på hans hjälp mindre och mindre. Det har gett mig ett större självförtroende att tackla livet när jag vet att det finns ett sympatiskt öra som väntar på mig mot slutet av dagen.