ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Ångest och oro
Publicerad 21 sep 2017 11.57

7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest

Hur lindrar psykologer sin ångest?

Hur lindrar psykologer sin ångest?

1/2

Foto: Shutterstock

Psykologer går i regel själva i terapi.

Psykologer går i regel själva i terapi.

2/2

Foto: Shutterstock

Alla får ångest då och då. Till och med experterna själva.

Tillståndet är inte farligt men kan vara jobbigt att hantera. 

Här är sju saker psykologerna själva gör för att må bättre.

Har du någonsin undrat om psykologer har ångest? Det har de – de är trots allt bara människor. Däremot är de ofta duktiga på att hantera sin psykiska ohälsa. Så vad gör de annorlunda?

1. De accepterar att ångest är normalt

En vanlig reaktion på ångest är att intala sig själv att man inte borde ha ångest, att det är dumt. Men att säga saker i stil med "Det här är en så fånig sak att ha ångest över" till sig själv är att slå på sig själv. 

Det bästa du kan göra för att lindra ångesten är att acceptera den. Som psykologen Lars Ström tidigare sagt till Hälsoliv:

– Ångest är normalt och nödvändigt för vår överlevnad, säger han. De flesta av oss behöver vara rädda och oroliga för att inte göra alltför stora och dödliga misstag.

LÄS OCKSÅ: 6 olika typer av ångest – så hanterar du dem 

2. De lägger undan telefonen 

Att mobilen stör vår nattsömn är sedan tidigare känt, men även känslan av att vara konstant tillgänglig för andra kan ha negativa konsekvenser för vår hälsa: Som stress, oro och ångest. 

Även om tanken på att inte få spela Candy Crush och eller scrolla Instagram i sängen får dig att rysa, har du som ångestbenägen mycket att vinna på att stänga av teknikprylarna innan du går till sängs. 

Det gör i alla fall experterna själva:

– Jag har upptäckt att jag får ångest runt läggdags, så jag stänger av min telefon en timme innan jag går och lägger mig, säger Larry D Rosen, professor i psykologi vid California State University, till Huffington Post

3. De sätter sin ångest i perspektiv till annat

Ångest kan som sagt vara nödvändigt för vår överlevnad, men de flesta som lider av det kan se i efterhand att känslan inte alltid står i proportion till vad som faktiskt hände.

Ett bra sätt att i stunden lindra sin ångest är att försöka se om man kan komma på vad det är man känner sig rädd för. Kanske ligger man efter med en arbetsuppgift och är rädd att chefen kommer tycka att man är inkompetent och i värsta fall avskeda en. 

Nästa steg är att fråga sig själv om det scenariot verkligen är troligt. I de allra flesta fall är det inte så troligt att man kommer få sparken och blir hatad av alla för att man missar en deadline.

LÄS MER: 4 enkla sätt att förebygga ångest 

4. De djupandas

Trodde du att djupandning var trams? Tänk om! Det tjatas en hel del om att stävja sin ångest med djupa andetag, men det är för att det funkar. Och det behöver inte ta mer än en minut för att du ska märka av effekten, om man ska tro Dan Hasson, stressforskare vid Stockholms universitet. 

– Redan efter tre-fyra andetag har kroppen börjat aktivera sitt reparationsläge, säger Dan Hasson i en intervju om stress

Dra ett djupt andetag genom näsan, långt ner i magen. Det ska ta ungefär fem sekunder. Håll andan i ytterligare några sekunder och andas sedan ut i tio sekunder. Upprepa tills du känner dig lugn.

5. De värnar om sina hälsosamma vanor

När ångest och stress smyger sig på oss är det ofta de hälsosamma vanorna som ryker först. Man struntar i ett pass på gymmet, tappar sömnrutinerna och slutar laga mat. I stunden kan det kännas skönt, om man inte översköljs av mer ångest, men det finns ju en anledning till att man kallar vanorna för hälsosamma – de är bra för oss och att ge upp dem kan göra att vi mår sämre. 

Om du känner att du mår dåligt, fråga sig själv om du har ätit hälsosamt, motionerat och sovit bra. 

LÄS MER: Ångest? Här är matvanorna som kan lindra 

6. De har en strategi för att hantera ångesten

Som sagt, det är helt normalt att drabbas av ångest. Det är inte trevligt, men fullt normalt. De flesta drömmer nog om att leva ett liv fritt från ångest, men det funkar inte så. 

Målet måste i stället vara att lära sig att leva med den, utan att slukas upp. Strategierna för hur man gör det kan se olika ut, men det är bra att kunna dra en ur rockärmen när de behövs. 

Exempel på strategier kan vara att rensa tankarna med en promenad när man känner ångesten komma krypande, att sätta tydliga gränser på jobbet, skrubba badkaret, sortera böcker eller bara berätta för en vän eller familjemedlem att man har ångest.

7. De går i terapi

Well, tro det eller ej, men de flesta psykologer går själva i terapi. 

Inspiration från Huffington post.