7 ovanor som kan leda till depression

Mycket stillasittande skärmtid verkar vara kopplat till depression.

Foto: Shutterstock

Mycket stillasittande skärmtid verkar vara kopplat till depression.

Vad kan man göra för att förebygga depression? 

Det är så klart inte det lättaste om man har anlag för att drabbas, men det finns faktiskt en del vanor som tycks kunna öka risken för att bli deprimerad.

Lyckligtvis är många av dem lätta att förändra.

Andra har också läst

Nedsatt psykisk hälsa är ett av största hälsoproblemen vi tampas med. Nationella folkhälsoenkäten visar att nästan var femte svensk fått diagnosen depression åtminstone en gång i livet, och kvinnor är överrepresenterade.

Orsakerna till depression är många. Genetik spelar stor roll, men även miljöfaktorer. Det kan vara svårt att förebygga depression på egen hand och man är olika sårbara, men det finns kopplingar mellan tillståndet och vissa livsstilsvanor – som man faktiskt kan bryta.

Inspirerade av The Healthy listar vi några ovanor som verka kunna öka risken för depression.

1. Du äter mycket ”skräpmat”

Det tycks finnas ett samband mellan depression och vad vi stoppar i oss. 2013 publicerades en analys av tidigare forskning på depression och diet i The American Journal of Clinical Nutrition. Den visade att en hälsosam kosthållning med mycket frukt och grönt, fisk och fullkorn hängde ihop med lägre depressionsrisk. 

Tidigare forskning pekar också på att det finns ett samband mellan depression och ett högt intag av ultraprocessad mat, som chips, godis och snabbmat. Det är viktigt att ha i åtanke att de här studierna inte bevisar att vissa matvanor kan orsakar depression, utan bara att det tycks finnas ett samband. Däremot finns det mycket att vinna på att lägga till lite mer grönt på tallriken.

2. Du träffar aldrig dina vänner

Vi har alla olika starkt behov av att umgås med människor, och de allra flesta av oss mår bra av lite egentid då och då. Men för mycket tid allena tycks kunna öka risken att falla in i nedstämdhet och känslan av övergivenhet. Att ha ett socialt nätverk och att omge sig med bra vänner har visat sig ha stora positiva hälsoeffekter.

3. Du bryter dina rutiner

Det här med rutiner kan kännas oerhört trist att hålla sig med. Det är klart att man kan hoppa över lunchen en dag, streckkolla serier, leva på snacks och inte gå utanför dörren på en hel helg. Det kan kännas som att man unnar sig, men det finns en anledning till att vi har rutiner. Den rutinlösa, förslappade tillvaron har ett pris. Även om det inte är en slapp helg som utlöser depressionen, har nog de flesta som slopat sina rutiner upplevt en smygande oro efter en dag eller två. Här kan sjukskrivning, arbetslöshet eller semester utgöra en riskfaktor. Då kan det vara extra viktigt att försöka upprätthålla sunda rutiner kring basala behov som mat, sömn och motion.

LÄS OCKSÅ: Deprimerad? 8 tidiga tecken att vara uppmärksam på

4. Du lägger dig inte i tid

De flesta har någon gång stannat uppe senare på natten än det var tänkt. Ärligt talat: För många av oss händer det nog ganska ofta. Kanske fastnar man framför en spännande serie, kanske är man upptagen med jobb. Att sömnen innan midnatt är viktigast är egentligen en myt, eftersom sömnen inte är annorlunda efter midnatt. Däremot kan det spela roll beroende på hur dags man måste gå upp. Sex till åtta timmars sömn är det som rekommenderas och för lite sömn verkar kunna ställa till det ordentligt. Det finns en direkt koppling mellan sömnbrist och depression och det verkar som att det går åt två håll: sömnbrist ökar risken för depression, och depression ökar risken för sömnbrist.

5. Du hoppar över träningen

Trodde du att träning bara handlade om fysisk hälsa? Då har du fel. Daglig motion, vare sig det är promenader eller ett pass på gymmet, är viktigt för vårt psykiska välbefinnande. När vi rör på oss och får upp pulsen frisätts endorfiner, kroppens lyckohormon. Att deprimerade ordineras motion är kanske inte så konstigt. Studier visar att deprimerade som fråntas möjligheten att motionera får starkare depressionssymtom.

6. Du är sällan ute i naturen

Det finns en anledning till att personer med psykisk ohälsa kan få naturvistelse på recept. Studier visar att vi mår mycket bättre när vi vistas i det gröna. Det behöver inte innebära att man packar in hela familjen och ger sig ut och vandrar i skogen varje helg – det räcker gott och väl med en halvtimme en park för att tillgodogöra sig de positiva effekterna. 

LÄS OCKSÅ: Så lite träning behövs för att motverka depression

7. Din dag innehåller alldeles för mycket skärmtid

2015 gjorde forskare en första metaanalys av studier på skärmtid och depression hos unga. Den visade ett tydligt samband mellan hur mycket tid som tillbringas stillasittande med mobil, tv och dator och risken för depression. I analysen drog man slutsatsen att två timmars stillasittande skärmtid eller mer innebar en ökad risk. Men forskningen går isär gällande de egentliga farorna med skärmtid. Vissa menar att risken inte är aktiviteten i sig – skärmtid kan innebär väldigt många saker – utan att problemet är stillasittandet, att tiden framför datorn går ut över rutiner eller att ljuset stör sömnen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här