Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

6 olika typer av ångest – så hanterar du dem

Foto: GETTY IMAGES

2 av 7

2. Paniksyndrom/panikångest

Kännetecken: En stark, obehaglig upplevelse av kroppslig ångest som går från noll till hundra på mindre än en minut. Man får flera symptom samtidigt, som hjärtklappning, varma och kalla vallningar, stickningar. Känslan är ofta att man kommer att tappa förståndet, svimma eller dö. Många tror felaktigt att de drabbats av hjärtfel.

Lösning: Att förstå i grunden vad panikångest är. Risken för attacker minskar om man inte oroar sig – och det är lättare att lugna en attack om man vet att den inte är livshotande.

Panikångest är ofta parat med en fobi för att få panikattacker på offentliga eller andra obekväma ställen. Man kan till exempel vara rädd för att sitta i ett möte eller åka buss. Men man kan också oroa sig för de kroppsliga reaktionerna som hjärtklappning, tryck över bröstet eller yrsel. Många som lider av panikångest vet inte varför symptomen uppstår, vilket ökar rädslan och risken för attacker ytterligare.

– En vanlig orsak är en längre period av stress. Nivåerna av adrenalin och kortisol i kroppen är förhöjda och bröstandningen är för grund. Då krävs inte så mycket för att balansen mellan syre och koldioxid i blodet ska rubbas. Många som drabbas av panikångest har sovit dåligt och misskött sin hälsa ett tag, säger Maria Farm.

Hur blir man hjälpt?

– Många blir hjälpta bara av att förstå vad det är som händer och varför: att panikångest är kroppens egen skyddsreaktion när något verkar hotfullt. Då blir de mindre nervösa för att det är något fel och kan lugna sig själva när symptomen kommer.

LÄS OCKSÅ: Christian, 31, levde med depression och panikångest

2 av 7