ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

6 olika typer av ångest – så hanterar du dem

Ångest är bland de vanligaste orsakerna till att vi söker terapihjälp.

Oasvett om de starka oroskänslorna återkommer eller dyker upp vid enstaka tillfällen så kan de utgöra ett allvarligt hinder i vardagen.

Tack och lov är läget sällan hopplöst.

Här redogör psykologen Maria Farm för sex olika ångesttyper – och hur du kan bli kvitt dem.

Foto: iStock

1 av 7
ANNONS

1. Generaliserat ångestsyndrom (GAD)

Kännetecken: Man ägnar orimligt mycket tankeverksamhet, en större del av dagen, åt att antingen älta saker som har hänt – eller oroa sig inför något som ska komma.
Lösning: Att lära sig problemlösningsstrategier och träna på att låta tankar vara.
Något förenklat kan generaliserat ångestsyndrom beskrivas som "grubblande". Det handlar om en oproportionerligt stor oro inför många olika aspekter av livet

– Man kan grubbla, älta och oroa sig över alltifrån privatekonomi och vad grannen tyckte om vad jag sa i hissen till världsläget och hur jag ska få min man att göra ditten och datten.

– Personer som lider av GAD ägnar en stor del av dagen åt att aktivt grubbla och oroa sig, i jämförelse ned dem som inte lider av GAD, som bara ältar måttligt. Det här upptar alltså deras tankeverksamhet nästan hela tiden, säger Maria Farm.

Grubbleriet är ofta förknippat med fysiska symptom som orolig mage, huvudvärk, spänningar, ont i nacken, att man biter ihop tänderna hårt nattetid och dålig sömn.

– GAD är lite som en känslofobi: ett sätt att använda tankar och ord för att lägga locket på negativa känslor. Om man pratar mycket i sitt huvud så dämpar man den känslomässiga delen av hjärnan och känner inte ilska eller obehag lika starkt.

Hur blir man hjälpt?

– Genom att exponera sig för känslor och hantera tankar som tankar i stället för som sanningar. Tankar är som elektriska impulser som kommer och går i hjärnan och man kan välja var man lägger fokus. Man måste inte "reda ut" allt.

1 av 7