Psykologens knep för att få oss att sluta älta.
Psykologens knep för att få oss att sluta älta. Foto: Colourbox

Ältar du? Läs det här så kommer du sluta

I tider av psykisk ohälsa har terapisessioner blivit allt vanligare bland "vanligt folk".

Men är det alltid bra att fokusera på sina problem?

Det tycker inte den amerikanske psykologen Guy Winch - som skrivit en bok om hur vi bör hantera jobbiga känslor.

Här är hans bästa knep för att få oss att sluta älta.

Ingen pratar om det högt, men alla har en. En psykolog som man träffar i smyg, för att samtala om sina upplevda tillkortakommanden.

Nej, riktigt så privilegierade är inte alla, men klart är att psykologhjälp och terapisessioner blivit ett allt vanligare fenomen i vårt moderna, jäktade samhälle. Människor fastnar i destruktiva tankar - och har svårt att ta sig vidare utan stöttepelare.

Suta älta? Det här kan du själv göra

Men det GÅR att lösa en stor del av problemen på egen hand, menar författaren Guy Winch, vars bok "Första hjälpen för känslor" fått ett stort genomslag i hemlandet USA.

Trots att han själv är psykolog till yrket uppmanar han oss att försöka sluta älta, eftersom för mycket fokus på problemen får oss att må ännu sämre.

– Faran med ältandet är inte bara att det fördjupar den smärta som vi redan känner inför det som har hänt utan också att ältarbeteende kan kopplas samman med flera olika hot mot vår psykiska och fysiska hälsa, skriver han.

Hur slutar man älta?

Vi upplever ofta att vi kan minska vår ångest genom att prata om den, antingen professionellt eller med vänner. Men enligt Guy Winch riskerar ältandet bara att försätta oss i en ond cirkel och i värsta fall leda till depression eller missbruk.

Han avråder inte från att gå och prata om sig själv i terapi - samt söka professionell vård om läget blir akut - men tycker att man ska prova andra metoder på egen hand först.

– Det är på tiden att vi skaffar varsin förbandslåda med den själsliga motsvarigheten till plåster, sårsprit kompresser och febernedsättande, skriver han i förordet till "Första hjälpen för känslor".

Därför ska du INTE älta

1. Sorgen blir starkare och dröjer kvar längre. Det blir en ond cirkel: ältandet gör oss ledsna och ju ledsnare vi blir desto mer ältar vi. När vi reflekterar över jobbiga känslor och upplevelser påverkar det vårt humör negativt. I värsta fall kan tankegnuggandet leda till depression.

2. Vreden blir starkare och dröjer sig kvar längre. Också en ond cirkel: ju mer vi ältar och pratar med kompisar om sådant som gör oss arga, desto ilsknare blir vi - och desto större blir behovet av att fortsätta rota i det som upprört oss. Att gå runt och vara arg hela tiden leder till stress och kan i det långa loppet öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom gör det oss ännu känsligare. Tillslut är vi stingsliga konstant och kan få utbrott över minsta lilla.

3. Det slukar energi. Allt grubblande tar av vår kraft och vi tappar uppmärksamhet, koncentration, analysförmåga och drivkraft. En konsekvens av det är att vi fattar dåliga beslut, vilket kan påverka både vår fysiska och psykiska hälsa. Vi får allt svårare (och blir mindre angelägna) att komma på lösningar på våra problem. I orkeslösheten faller vi lättare för snabba "fixar" som alkohol och droger.

4. Det frestar på tålamodet hos människor i vår närhet. Det spelar ingen roll hur mycket familj och vänner älskar och vill stötta oss, tillslut kan till och med de få nog. När de får lyssna på samma saker hela tiden - och märker att deras tålamod och råd inte "hjälper" - blir de irriterade och arga. Ältande och fixeringar gör oss egoistiska och blinda inför vår omgivning, vilket kan skada våra vänskaprelationer.

Så gör du för att sluta älta

1. Byt perspektiv. När vi analyserar jobbiga upplevelser ser vi det oftast utifrån oss själva, med våra egna ögon. Men forskare har kommit fram till att om vi tänker tillbaka på det inträffade som att vi stod utanför, som att vi kikade på oss själva genom ett fönster, så förstår vi det som hänt på ett nytt sätt - och kan lättare lägga det bakom oss.

Exempel: I stället för att du enbart ser den skrikande chefen framför dig så ser du dig själv med den skrikande chefen.

2. Avled tankarna. Detta handlar inte om borträngning, som visat sig ha motsatt effekt: ju mer vi anstränger oss för att INTE tänka på ett problem, desto mer tänker vi på det. I stället råder forskare oss att sätta stopp för ältandet genom att ägna oss åt aktiviteter som vi gillar - och som kräver koncentration. Det kan vara att umgås med kompisar eller lägga ett pussel. På så sätt håller vi dessutom i gång tankeverksamheten och släpper inte efter för "dåliga" beslut.

3. Tolka vreden på ett nytt sätt. Studier har visat att metoden "lätta på trycket" inte är särskilt effektiv när det gäller att bli av med ilska - utbrott av olika slag gör oss snarare ännu argare. I stället bör vi försöka tolka om den händelse som utlöste vreden, så att den får en ny, positivare innebörd. När en chef beter sig illa mot dig inför kollegerna, tänk då på hur mycket bättre eller klokare du framstår i andras ögon. Eller när sambon plötsligt meddelar att hen måste jobba över, tänk på allt annat du kan får gjort under "egentiden".

4. Vårda relationerna. Lyssna på de vänner som lyssnar på dig - och prova att följa de råd som de ger dig. Tänk igenom hur lång tid som gått sedan själva händelsen, hur många gånger du pratat om saken med samma person - och hur mycket av er tid tillsammans som upptas av dina problem? För att inte riskera att tappa dina kompisar bör du dra ner på ältandet efter en viss tid, sprida ut dina "samtal" mellan flera personer och se till att lyssna på deras grubblerier också. Glöm heller inte att ha roligt ibland!

Om författaren

*Den amerikanske psykologen Guy Winch driver en praktik i New York, föreläser och bloggar för tidningarna Psychology Today och Huffington Post.

*"Första hjälpen för känslor - praktiska råd när livet gör ont" är inte hans debutbok, men den första av hans titlar som översatts till svenska.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!