Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 15 jun 2018 19:00

9 vetenskapliga lyckohacks som höjer humöret

1/5

Hur gör man egentligen för att bli lycklig?

Hur gör man egentligen för att bli lycklig?

2/5

Foto: Shutterstock

Choklad är ett av många sätt att höja humöret…

Choklad är ett av många sätt att höja humöret…

3/5

Foto: Shutterstock

…likaså kaffe…

…likaså kaffe…

4/5

Foto: Shutterstock

…eller skogspromenader.

…eller skogspromenader.

5/5

Foto: Shutterstock

Vissa har närmare till lycka än andra. Så är det bara.

Men det finns knep, uppbackade av vetenskapen, som ökar chansen för en lyckligare tillvaro.

Inspirerade av amerikanska CNN listar vi nio tips och tricks - från chokladfrossa till gulliga djur.

1. Rör på dig!

Motion leder inte bara till en starkare och friskare kropp. Ett stort antal studier visar också att det är toppen för vårt mentala välbefinnande! När vi tränar pumpas kroppen full av endorfiner som fyller oss med lycka. Att röra på sig har visat sig ha lika stort effekt mot depression som KBT-terapi och läkemedel.

2. Proppa i dig bladgrönsaker

Mörka bladgrönsaker, som spenat och grönkål, är rika på folat - ett näringsämne som forskning kopplar till förbättrat humör och minskad risk för depression eftersom det hjälper kroppen att producera dopamin.

3. Köp blommor till dig själv

Ett gäng Harvardforskare har kommit fram till att levande blommor i hemmet kan göra underverk både för humör och ångestkänslor. I studien upplevde deltagarna större medkänsla inför andra människor och fick en boost av energi och entusiasm.

Det finns till och med något som kallas trädgårdsterapi där kontakten och skötseln av växter påverkar oss positivt.

LÄS OCKSÅ: Sara, 28: Krukväxterna hjälper mig hantera min ångest 

4. Dra på smilbanden

Många ser på ett leende som en reaktion på lyckokänslor, men det kan också funka åt andra hållet! Det låter banalt men det finns forskning som visar att även om du måste tvinga fram ett leende så kan det hjälpa hjärnans lyckocenter att aktiveras, vilket i sin tur höjer ditt humör.

5. Gå rakt ut i skogen

Solens strålar är livsviktiga för att vi människor ska fungera. När vi badar i solljus börjar kroppen producera D-vitamin som har en lång rad användningsområden. Forskning visar exempelvis att brist på vitaminet ökar risken för depression, ångest och trötthet.

Dessutom finns det studier som hävdar att en skogspromenad kan sänka både ditt blodtryck och minska risken för depression.

6. Skaffa husdjur

Så länge du inte är allergisk finns många fördelar med att äga ett husdjur. Det minskar våra stressnivåer, ökar vårt mentala välbefinnande och vissa studier hävdrar dessutom att hundägare lever längre.

I en studie som CNN refererar till kan det räcka med 15 minuter av djurmys för att kroppen ska frigöra både serotonin, prolaktin och oxytocin. Samtliga har humörhöjande effekter.

LÄS OCKSÅ: Psykolog: Därför är husdjur så bra för din hälsa 

7. Spana in en rolig Youtube-video

Minipauser i vardagen är viktiga för att hålla koncentrationen på topp. I kombination med en rolig Youtube-video ökar utdelningen lavinartat! Det påstår åtminstone forskning som menar att mikropauser där du tittar på något roligt ökar energi- och lyckonivåer. Det går snabbt och är högst effektivt.

8. Ät choklad

Det kanske bästa tipset hittills? Hälsoeffekterna av choklad sägs vara många - åtminstone när det handlar om mörk choklad. Det innehåller nämligen tryptofan vilket boostar produktionen av serotonin i hjärnan vilket i sin tur leder till bättre humör. Choklad påstås även minska våra stressnivåer och vara bra för hjärtat.

LÄS OCKSÅ: Åtta goda hälsoskäl att äta choklad 

9. Drick kaffe

Vad vore livet utan kaffe? Kortare menar vissa forskare som hittat kopplingar mellan det svarta guldet och livslängd. Dessutom tycks det minska risken för depression. Enligt en Harvardstudie har kvinnor som dricker minst två koppar om dagen 15 procents mindre risk att drabbas.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag