7 smarta övningar för ditt minne

Förbättra minnet med smart hjärngympa.

Foto: Shutterstock

1 av 2: Förbättra minnet med smart hjärngympa.

Idriz Zogaj, förbundskapten för Svenska minneslandslaget.

Foto: Topphälsa

2 av 2: Idriz Zogaj, förbundskapten för Svenska minneslandslaget.

Känner du dig glömsk och…eh…vad heter det nu igen… ofokuserad? Satsa på hjärngympa.

– Enkla saker, som att lära sig shoppinglistan utantill, är bra träning, säger Idriz Zogaj, förbundskapten för Svenska minneslandslaget.

Välkommen till ett annorlunda träningspass!

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Bra hjärnhälsa är viktigt i alla livsfaser, även om våra utmaningar och uppgifter i vardagen ser olika ut i olika åldrar. Och precis som resten av kroppen mår hjärnan bra av träning. Några saker man kan göra för att hålla i gång hjärnan naturligt är att vara social, att umgås med vänner och att lära dig nya saker.

– Utmana dig själv och lär dig nya saker. Allt som ger dig nya intryck och kunskaper är bra hjärnträning, säger Idriz Zogaj, förbundskapten för Svenska minneslandslaget och grundare och ordförande för Svenska minnesförbundet.

LÄS OCKSÅ: Anders Hansen: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen 

Träna minnet varje dag!

Faktum är att man kan träna hjärnan ålderspecifikt.

– När man är ung har man naturligt lättare att lära sig språk. Har man tvåspråkiga föräldrar är det utmärkt att lära sig bådas hemspråk. Som vuxen kan man ha minnesträningen som en del av sitt lärande. Lär dig ett nytt språk, ett nytt ämne, studera på högskola eller ska a en ny hobby som du från början inte kan något om, säger Idriz Zogaj.

Hur ofta bör man träna hjärnan?

– Varje dag! Shoppinglistan kan du till exempel enkelt lära dig om du kopplar ihop bilderna i en lång och rolig kedja. Du delar paprikan och ut rinner mjölken som förvandlas till grädde när den når golvet... Du måste inte ha alla rätt, viktigast är att du försöker att minnas listan, säger Idriz Zogaj.

Enkla övningar som kan förbättra ditt minne

1. Kopplingsmetoden

Har du svårt att komma ihåg att du ska posta ett brev, handla russin, mjölk OCH köpa plåster? Testa kopplingsmetoden, som ger en dominoeffekt i minnet när den ena saken efter den andra framträder i sinnet:

Koppla ihop det du vill minnas genom att skapa sammanhängande bilder eller en historia. Här kan du till exempel skapa en historia som blir ett brev som fylls med mjölk och russin och börjar gå sönder och lagas med mängder med plåster.

2. Öka kreativiteten

Genom att göra något nytt tvingar du hjärnan att tänka om. Varför inte börja direkt på morgonen: Gå upp på andra sidan sängen, ät frukost med ”fel” hand, sitt på en ny plats vid bordet, gå en annan väg till jobbet. Alla kan öva upp sin kreativitet menar forskaren Micael Dahlén. Och när du utmanar dig själv att göra nytt, måste hjärnan göra nya kopplingar – vilket ökar kreativiteten.

3. Utveckla din mentala karta

Hoppa av bussen en hållplats för tidigt – eller för sent – och gå en ny väg till arbetet. Genom att bryta mönster och lära känna nya vägar och platser som du kan lägga till på din mentala karta tränar du ditt lokalsinne. Det är kopplat till insidan av tinningloben, särskilt hippocampus och den omgivande hjärnbarken.

4. Stäng av autopiloten

Mycket av det vi gör går på rutin. Inarbetade motoriska uppgifter lagras i form av ett motoriskt minne som vi inte behöver använda medvetet. Om du bryter rutinen utmanar du hjärnan och stärker de nervcellskontakter som du använder mer sällan. Det kan vara så enkelt som att du kliver av cykeln på fel sida! Här samarbetar lillhjärnan och den motoriska hjärnbarken på båda sidor om storhjärnan.

LÄS OCKSÅ: 5 vanliga förklaringar till att minnet sviker 

5. Låt hjärnan växa

En svensk studie vid Umeå universitet visar att syreupptagningen är viktig för hjärnan. Efter ett halvår fick de personer som förbättrat sin syreupptagningsförmåga mer än andra större hippocampus och förändrad funktion i områden som är viktiga för kognitiv funktion (det vill säga minne, att lösa problem, använda siffror/språk, med mera). Också dopaminnivåerna ökade – vilket kan kopplas till förbättrat arbetsminne.

6. Lär dig lagra

Det finns flera olika metoder att lära sig komma ihåg till exempel sifferkombinationer: Med association (till exempel en kod är ett årtal), genom att skapa en bild av siffrorna (en etta är en raket, en 2:a en drake ...). Det är också lättare att minnas siffror/ bokstäver om du klumpar ihop dem (tänk hur du delar upp ett mobilnummer för att minnas, typ 073 72 82 XX). Om du repeterar/tänker på det du vill minnas ofta, förs det över till långtidsminnet. Hippocampus är hjärnans sparaknapp, som hjälper oss att spara minnen i långtidsminnet.

7. Utveckla dina skills

Hjärnan mår bra av att användas utanför de fasta rutinerna. När du tränar upp motoriken i den motsatta handen – och kanske till och med måste använda knapparna omvänt – tränar du hjärnan, vilket skapar nya nervcellskontakter och helt nya nervbanor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer