Att fortsätta konversera när man tappat kontrollen över sin ilska är sällan givande, eftersom det är lätt att slänga ur sig saker man kommer att ångra.
1 av 2: Att fortsätta konversera när man tappat kontrollen över sin ilska är sällan givande, eftersom det är lätt att slänga ur sig saker man kommer att ångra. Foto: iStock
Det kan kännas lockande att skriva av sig ilskan på till exempel Facebook. Men det slår ofta tillbaka på en själv.
2 av 2: Det kan kännas lockande att skriva av sig ilskan på till exempel Facebook. Men det slår ofta tillbaka på en själv. Foto: JUPITERIMAGES

7 saker du inte ska göra när du är arg

Ibland är det befogat att bli riktigt arg.

Men att agera på känslorna och "tappa det" kan vara förödande, både för det egna psyket och andra runtomkring.

Här är vad du INTE ska göra när ilskan bubblar upp.

Olika människor hanterar ilska på olika sätt. I bästa fall noterar man den, säger ifrån om det behövs och går vidare. I sämre fall begraver man vreden långt bak i huvudet, varifrån den troligen kommer att poppa upp tillsammans med andra bortträngda irritationer senare – eller reagerar lite för starkt, lite för snabbt.

Det senare är extra kritiskt, eftersom impulsstyrda reaktioner eller handlingar sällan stannar vid en själv, utan ofta går ut över människor i ens omgivning. Så, med inspiration av tidningen Health: här är sju saker du absolut INTE ska göra i stundens hetta.

1. Äta

Att dämpa ilskan med mat är ett effektivt och vanligt beteende. Men tröstätande är en riktig hälsofälla, inte minst för fysiken. När vi är uppjagade och känslosamma väljer vi ofta onyttig mat med mycket socker, kolhydrater och fett: det är sällan grönsaker man blir sugen på under missnöje. Dessutom sätts förbränningen på sparlåga vid "panikläge", eftersom kroppen fokuserar fullt ut på flykt och kamp.

LÄS OCKSÅ: Expertens 5 tips – för att kontrollera din ilska 

2. Dricka vin

Det kan vara lockande att lugna sinnet och dämpa ilskan med lite vin, en öl eller en drink. Men alkohol gör sällan att man blir mer resonlig, snarare tvärtom. Istället försvagas impulskontrollen och man riskerar säga saker som man ångrar, eller skicka olämpliga sms. Spara hellre det där glaset till ett festligare tillfälle.

3. Facebooka

Att dela med sig av sin upprördhet eller ilska på Facebook, Instagram eller andra sociala medier är direkt olämpligt och slår ofta tillbaka mot en själv. Om man skulle ångra reaktionen, uttalandet eller eventuella utpekanden senare är det försent: en massa andra personer har redan sett, noterat och kanske fört informationen vidare.

4. Skriva e-post

På liknande sätt är det att skjuta sig själv i foten att sätta sig och författa hatiska mejl till någon man är arg eller besviken på i stundens hetta. När du tryckt på skicka-knappen går det aldrig att ta tillbaka informationen. Skriv ner vad du vill säga i ett Word-dokument och titta på det när du har lugnat dig istället. Då kan du bättre avgöra om det är tankar som verkligen bör nå berörd part.

LÄS OCKSÅ: 10 dåliga vanor som förstör din psykiska hälsa 

5. Ventilera/släppa ut ilskan

Inte sällan får man rådet att man SKA släppa ut ilskan omedelbart, så att den inte blir liggande och skaver – eller hamnar på en hög som sedan tippar över dubbelt. Men faktum är att forskning visar att man gör klokare i att hålla inne vreden. Till exempel visar en studie att personer som fick ventilera sin ilska genom att slå på kuddar blev desto argare i stunden, och dessutom löpte större risk att agera aggressivt i framtiden. Ofta känner man sig mer bekräftad när man får lätta på trycket, men man blir inte mindre arg.

6. Fortsätta tjafsa

Att fortsätta konversera när man tappat kontrollen över sin ilska är sällan givande, eftersom det är lätt att slänga ur sig saker man kommer att ångra. Be hellre motparten att få fortsätta dialogen lite senare, råder en psykolog i tidningen Health. Tio minuter kan räcka, eller så behöver du tio dagar. Det viktiga är att du de facto återkommer – och under pausen verkligen fokuserar på att lugna dig, så att du kan uttrycka dig sakligt när ni tar vid igen.

7. Älta

Att fortsätta analysera och grubbla över hur någon annan har sårat eller skadat dig löser ingenting: det bara triggar besvikelsen och ilskan. Istället bör du fokusera på att komma vidare. Om man är den som får lyssna på en väns, en familjemedlems eller en kollegas ältande bör man försöka bryta henne eller honom, genom att själv hålla sig lugn, saklig och inte elda på utspelen. Bekräfta inte allt hon/han säger, utan bara notera och glid över i andra ämnen när det känns som att det är dags.

  LÄS OCKSÅ: Så ska du INTE göra när barnen får utbrott

Aktuellt just nu