7 hjärnövningar som gör dig smartare

Borsta tänderna med din icke-dominanta hand och ge din hjärna en utmaning!

Foto: Shutterstock

Borsta tänderna med din icke-dominanta hand och ge din hjärna en utmaning!

Är du sugen på att träna din hjärna?

Att säga hej till baristan eller schamponera håret medan du blundar kan faktiskt göra dig smartare.

Ja, det är sant!

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Genom att ge din hjärna nya upplevelser som kombinerar fysiska sinnen – syn, lukt, smak, hörsel och känsel – med emotionella ’sinnen’ stimulerar det fler anslutningar mellan olika områden i hjärnan. Det gör att nervceller producerar naturliga näringsämnen i hjärnan som märkbart hjälper till att förbättra minnet, och gör cellerna runtomkring starkare och mer resistenta mot effekterna av åldrande, skriver Reader’s Digest.

Testa några av dessa hjärnövningar för att bli smartare!

1. Borsta tänderna med din icke-dominanta hand

Genom att använda den motsatta sidan av din hjärna, som vid den här övningen, kan det resultera i en snabb och betydande expansion i delar av hjärnbarken som kontrollerar och bearbetar känselinformation från handen.

2. Blunda medan du duschar

Förmodligen stänger du redan ögonen när du ska duscha ur schampot ur håret, men testa att duscha en längre tid medan du blundar. Dina händer kommer förmodligen märka olika saker omkring dig som du inte ’ser’, och kommer skicka signaler till hjärnan. Lokalisera kranarna med känsla och vrid på vattnet. Sedan ska du fortsätta duscha och tvätta dig medan du har ögonen stängda.

LÄS MER: Uttråkad? Därför känns det värre för somliga 

3. Vänd föremål upp och ner

När du tittar på bekanta föremål som står rättvända sätter din vänstra hjärnhalva snabbt en etikett på det för att sedan rikta uppmärksamheten åt ett annat håll. När du vänder något upp och ner kickar din högra hjärnhalva in och försöker tolka former, färger och sammanhang.

4. Byt plats vid bordet

Har alla i familjen sin egen plats vid matbordet? Byt platser för att ge din hjärna en ny upplevelse. Genom att sitta vid en ny plats förändras allt från hur du ser rummet och dina familjemedlemmar – till hur du sträcker dig efter salladsskålen.

5. Öppna bilfönstret

Hippocampus är den del av hjärnan som hjälper dig att bearbeta minnen. Det är särskilt involverat i att associera dofter, ljud och bilder för att konstruera en mental karta. Ge din hjärna chansen att upptäcka nya dofter och ljud på din vanliga körsträcka, exempelvis till jobbet, genom att rulla ner bilfönstret.

LÄS MER: Forskare: Så blir du mest nöjd med livet 

6. Var mer social under dagen

Forskning har gång på gång visat att det har allvarliga negativa konsekvenser på den kognitiva förmågan om man inte socialiserar sig.

Så är du törstig? Köp en dricka i kiosken i stället för att köpa den i en automat. Handla dina matvaror i vanliga kassan i stället för i snabbkassan, och så vidare. Ta varje chans till att socialisera dig.

7. Läs på ett annorlunda sätt

När vi läser högt eller lyssnar på ljudböcker använder vi andra hjärnkretsar än när vi läser tyst för oss själva. Testa därför att läsa din bok på ett annat sätt!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här