Sömn är inte den enda typen av återhämtning vi behöver
1 av 2: Sömn är inte den enda typen av återhämtning vi behöver Foto: Shutterstock
Kreativ vila kan du uppnå genom att inspireras exempelvis av bra musik.
2 av 2: Kreativ vila kan du uppnå genom att inspireras exempelvis av bra musik. Foto: Shutterstock

6 typer av vila som alla behöver

Vaknar du genomtrött även efter en god natts sömn?

Orsaken kan vara att du inte får rätt typ av vila.

– Vi vill gärna att det är så enkelt, att sömn är all återhämtning vi behöver. Men det finns annan typ av vila, säger läkaren och forskaren Saundra Dalton Smith.

Genom sitt arbete har Dalton Smith nämligen identifierat sju olika typer av återhämtning som både kroppen och knoppen behöver. Även om du sover gott om nätterna kan det finnas annan typ av vila du behöver.

Här förklarar hon för The Stylist vilka typer av vila, förutom sömn, som finns.

1. Mental vila 

Om hjärnan går på högvarv och du har många bollar i luften kan mental vila vara precis vad du behöver. Allt som ger hjärnan chans att vila från tankar och fokusering är bra. Det kan handla om meditation, en kort promenad för att rensa skallen eller något så trivialt som att hänga upp tvätten.

2. Sensorisk vila

Vi peppras dagligen med nya sinnesintryck, vare sig vi vill eller inte. Vi är dessutom ständigt uppkopplade mot datorer, surfplattor, tv-apparater och mobiltelefoner som kastar information efter oss.

Ibland behöver vi emellertid lite vila från extern stimuli. Det enklaste sättet är att helt enkelt logga ut och leva ouppkopplad en stund.

LÄS OCKSÅ: ”Därför är jag 24 timmar i total tystnad”

3. Kreativ vila

Många jobb innefattar problemlösning och nya idéer. Det innebär i sin tur att du bränner väldigt mycket kreativ energi.

Enligt Dalton Smith går det emellertid att fylla på energidepåerna genom att söka inspiration. Det kan handla om en kreativ hobby, att lyssna på bra musik eller gå ut i naturen och njuta.

4. Emotionell vila

Många av oss stänger in våra känslor och kastar bort nyckeln. Anledningen kan vara av hänsyn till andra eller att vi inte riktigt har förmågan att uttrycka oss. Det kräver hursomhelst väldigt mycket energi.

Emotionell vila går att uppnå genom att bearbeta tankar och känslor och kanske våga dela dem med någon i din närhet.

5. Social vila

Andra människor kan ge oss energi, men de kan också dränera den. För någon som drar åt det introverta hållet kan ensamtid vara ett utmärkt tillfälle att ladda batterierna, men social vila behöver inte ske helt på egen hand. Så länge du hänger med människor som ger skänker dig energi i stället för att ta fungerar det precis lika bra.

6. Spirituell vila

Saunders Dalton Smith beskriver spirituell vila som något utanför det kroppsliga och mentala. För dig som inte är religiös kan det exempelvis innebär att du ägnar dig åt något som ger dig ett syfte – som att ställa upp som volontär eller något annat som skänker mening.

LÄS OCKSÅ: Så vet du om du lider av social ångest

Vilken typ av vila behöver du?

De allra flesta behöver kryssa av samtliga typer av vila för att fungera optimalt. Hur mycket du behöver av varje variant  är mer individuellt.

Det beror helt enkelt på vilken typ av energi du gör av med mest i ditt vardagliga liv. Dalton Smiths råd är att regelbundet reflektera över vilken typ av återhämtning du behöver. Du behöver inte vänta till det är semester för att ladda dina batterier.

– Vi måste ha en pågående återhämtningsprocess som vi kan integrera i våra liv. Målet är att leva ett utvilat liv där vi fortfarande kan producera på hög nivå, säger hon.

Aktuellt just nu