Har du det också tungt just nu?
1 av 2: Har du det också tungt just nu? Foto: Shutterstock
Glöm inte planera in egentid.
2 av 2: Glöm inte planera in egentid. Foto: Shutterstock

6 sätt för att hemjobbet ska bli mer uthärdligt

Coronapandemin vägrar släppa sitt järngrepp om världen.

Och i takt med att det blir mörkare och ruggigare ute och mer restriktioner tillkommer blir både produktiviteten och kreativiteten lidande.

För alla som jobbar hemifrån just nu kommer här sex handfasta tips.

1. Ta till vara på solljuset

När soltimmarna blir färre och färre är det extra viktigt att ta tillvara på det lilla vi faktiskt får.

Miljöpsykologen Lee Chambers säger till Huffington Post att hemmakontoret med fördel bör placeras framför ett solrikt fönster – för att maximera exponeringen för det naturliga dagsljuset. Det höjer både humöret och boostar intaget av D-vitamin.

En morgonpromenad är också ett strålande sätt att få in både rörelse och solljus i mixen.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan ge skydd mot covid-19

2. Pynta med växter

Krukväxter har inte bara en positiv effekt på den estetiska omgivningen. Enligt en japansk studie från 2020 kan en krukväxt på skrivbordet sänka både stress- och ångestnivåer, vilket gör oss mer produktiva. Det låter flummigt, men det finns faktiskt vetenskapliga belägg. Så kallad trädgårdsterapi är exempelvis en del av den svenska sjukvården.

Nedan hittar du en lista på lättskötta krukväxter som gör både dig och ditt hem gott:

Pelargoner

Garderobsblomma/Zamiakalla

Fredskalla

Aloe vera

Begonia

Kantdracena

Kaktus

Ampellilja

Paradisträd

Elefantöra

LÄS OCKSÅ: Sara, 28: Krukväxterna hjälper mig hantera min ångest 

3. Planera egentid

Vår kalender fylls ofta med måsten, som möten och deadlines. Glöm inte bort att boka in lite egentid också. På samma datum som du skrivit upp ”viktigt videomöte med chefen!” får du också plats med ”hett bad och ansiktsmask”. Se det som något att se fram emot under arbetsdagen.

4. Rör på dig och ät bra

När vi inte längre behöver pendla till jobbet är det väldigt frestande att ligga kvar i sängen en extra timme. För vissa blir dagens enda rörelse när de flyttar sig mellan sängen, skrivbordet och soffan. Det är inte positivt varken för fysiska eller mentala hälsan. 

Därmed inte sagt att du behöver svettas floder. Satsa på en nivå som passar dig. All rörelse är bättre än ingen rörelse.

– Du kan göra enkla övningar i hemmet som att springa på stället eller utöva yoga. Det är ett enkelt sätt att värma upp kroppen och öka blodflödet till hjärnan vilket kommer göra din arbetsdag lättare, säger Chambers.

Detsamma gäller din kosthållning. En balanserad, varierad och hälsosam kost kommer vara positivt för dina energinivåer.

LÄS OCKSÅ: Träna för din mentala hälsa – tio minuter räcker

5. Skriv dagbok

Och då syftar vi inte på den typen av dagbok där du fantiserar om ”Sebbe i 3B”. Se det i stället som ett sätt att samla dina tankar i en tid där allt känns oklart.

Skriv ner det som oroar dig just nu och vad du kan göra åt det eller dina mål och drömmar och hur du ska uppnå dem. Att förflytta tankar till ett fysiskt papper kan innebära stor stresslindring för många. Har du svårt att sova är en sömndagbok ett utmärkt redskap för att lugna oroliga tankar kring läggdags. Tillräckligt med sömn är som bekant en viktig komponent i vårt välmående.

6. Isolera dig inte

Under vinterhalvåret tenderar vi att isolera oss mer än vanligt, utöver det har många nu blivit berövade på samvaron de har via jobbet. Interaktion med andra människor är viktigt för vår mentala hälsa. Håll kontinuerlig kontakt med vänner, familj och kollegor, antingen online eller via social distansering utomhus.

Om du mår dåligt var inte rädd för att söka hjälp. I dag finns ett stort antal aktörer som kan bistå med rådgivning och terapi online.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!