Den globala pandemin har orsakat en kollektiv och kronisk sorg, skriver brittiska Huffington Post.
1 av 2: Den globala pandemin har orsakat en kollektiv och kronisk sorg, skriver brittiska Huffington Post. Foto: Shutterstock
När det finns så mycket vi inte kan påverka är det viktigt att skapa nya rutiner som ger vardagslivet en struktur.
2 av 2: När det finns så mycket vi inte kan påverka är det viktigt att skapa nya rutiner som ger vardagslivet en struktur. Foto: Shutterstock

6 råd till dig som sörjer livet före covid-19

Saknar du livet före Covid-19? Det är fullt förståeligt - och du är inte ensam. 

Sorgen över allt som inte längre är som vanligt kan kännas tung. 

Med inspiration av Huffington Post listar vi 6 knep för att de mörka tankarna inte ska ta över. 

Begränsat livsmönster, oro för nära och kära, ensamhet, osäkerhet kring arbetet och kanske arbetslöshet. I backspegeln är det lätt att se att man tagit mycket för givet, när en utekväll med kompisarna plötsligt känns som en utopi. Och sorgen över allt som inte är som vanligt kan bli kännbar. 

Ofta förknippar vi sorg med att vi förlorat en nära anhörig eller vän. Men det finns olika sorters sorg, och enligt huffingtonpost.co.uk har covid-19 orsakat en slags kollektiv och kronisk sorg över allt vi inte längre kan göra. 

- Kronisk sorg kan upplevas på många olika sätt, med känslor av hopplöshet och misstro och att man undviker situationer som på något sätt påminner om förlusten. Och den här sorgen kan bli stressande eftersom man inte får tid att sörja ordentligt innan man upplever nästa förlust, säger sorgeterapeuten John Sovec till huffingtonpost.co.uk. 

Med inspiration från Huffington Post ger vi dig sex handfasta tips för att hantera saknaden av livet före covid-19. 

1. Tillåt dig själv att sörja 

Förminska inte dina känslor. Och försök inte att fly från dem. KBT-psykologen Maria Farm har tidigare sagt till Hälsoliv att man kan ”surfa på känslorna” och det kan vara en god idé att faktiskt göra det just nu. 

- Man behöver inte trycka undan känslorna och inte heller drunkna i dem. Se dem som en våg som kommer och sedan avtar. Människan är gjord för att hantera alla sorters känslor och känslorna i sig är inte farliga, säger hon. 

2. Dela din sorg med andra

Du är långt ifrån ensam om att sakna ditt tidigare liv och att sörja hur livet ser ut just nu. Berätta för vänner och familj hur du känner, kanske kan ni stötta varandra. 

- Man kan känna sig väldigt isolerad när man upplever sorg. Men genom att dela med sig till andra och vara nyfiken på deras upplevelser, känner man sig omedelbart mindre ensam, säger terapeuten Jennifer Teplin till huffingtonpost.co.uk.

3. Jämför inte dina känslor med andras

Det finns sannolikt människor som har förlorat mer än dig, men det betyder inte att du inte får sörja. Att jämför sig med andra är sällan en konstruktiv väg att gå. 

- Jämförelser kan skada den naturliga sorgeprocessen och väcka känslor av skam och skuld, säger psykologen Maggie Tipton till tidningen.

4. Hitta nya rutiner

Det är inte mycket vi kan kontrollera nu, och många invanda mönster har ställts på ända. Därför är det extra viktigt att hitta nya rutiner som ger stabilitet åt vardagen. Psykoterapeuten Abigail Nathanson föreslår att man exempelvis kan gå upp lite tidigare för att hinna med lite träning innan jobbet, eller avsätta fredagar för hämtmat och Netflixmaraton. 

5. Skriv dagbok

Att skriva dagbok kan vara väldigt bra i en sorgeprocess. Försök reflektera över hur du känner och vad som förändrats på grund av pandemin. Det kan också vara en god idé att faktiskt skriva en lista över sådant som du är tacksam över. På så sätt lyfter du upp det som fortfarande känns bra i livet. 

6. Var snäll mot dig själv

”Var lika snäll mot dig själv som mot din bästa kompis”, har KBT-psykologen Maria Farm tidigare sagt till Hälsoliv. Det är ett mantra som verkligen passar just nu. I en sorgeprocess är det lätt hänt att man inte tar hand om sig själv. Men alla grundläggande behov finns kvar, du behöver äta, sova, röra på dig och i någon form få social stimulans. Om du exempelvis slarvar med maten får du mindre energi att hantera dina känslor av sorg och saknad. 

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan ge skydd mot covid-19
LÄS OCKSÅ:
Psykologens tips för att hantera pandemin 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!