Att skriva fritt och inte behöva bry sig om att göra det begripligt eller grammatiskt rätt är ett effektivt sätt att få ut det som skaver i kroppen.
1 av 2: Att skriva fritt och inte behöva bry sig om att göra det begripligt eller grammatiskt rätt är ett effektivt sätt att få ut det som skaver i kroppen.
Ångest kan vara positivt. I alla fall när du lyckas omvandla den till energi på annat håll.
2 av 2: Ångest kan vara positivt. I alla fall när du lyckas omvandla den till energi på annat håll. Foto: FRéDéRIC CIROU / FREDERIC CIROU / PHOTOALTO PHOTOALTO

5 sätt att vända ångest till någonting positivt

Ångest kan vara positivt.

I alla fall när du lyckas omvandla den till energi på annat håll.

Här tipsar vi om fem saker du kan göra när du känner dig arg, ledsen eller besviken.

För att inte känslan ska fastna någonstans i bakhuvudet - och dyka upp i en förstärkt version senare.

Är du förbannad på en kollega som snodde DIN idé framför näsan på dig? Är du olycklig över att din partner aldrig prioriterar er egentid längre?

Oavsett vad som är orsaken blir de flesta av oss arga, ledsna och besvikna emellanåt. Men negativa känslor kan vara svåra att få utlopp för, eftersom vi i samhället uppmuntras att vara starka och glada - och inte visa "missnöje".

Risken med detta är att vi stoppar huvudet i sanden och förvisar de icke önskvärda känningarna längre bak i huvudet. Där försvinner de emellertid inte – utan ligger snarare och gror, för att sedan dyka upp allt explosivare, kanske i en opassande situation.

Därför ska du försöka ta hand om frustrationen eller ångesten direkt när den kommer och utnyttja dess energi och kraft.

Med inspiration av Huffington Post listar vi fem aktiviteter som hjälper dig att bli av med betungande känslor – och dessutom kan utvecklas just tack vare tillförseln av högkoncentrerat bränsle. 

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest 

1. Skriv dagbok - eller vadsomhelst

Att sätta ord på sina känslor kan vara svårt – men att skriva fritt och inte behöva bry sig om att göra det begripligt eller grammatiskt rätt är ett effektivt sätt att få ut det som skaver i kroppen. Utgå från att det bara är du som får läsa - och låt det vara flummigt, fult och rörigt.

I efterhand kommer du kanske ändå att se någonting i det du skrev? Många författare, dramatiker och journalister har, tvärtemot vad de trodde, fått användning för sina gamla dagböcker långt senare i livet.

LÄS OCKSÅ: Så vet du om du lider av social ångest

2. Måla, teckna eller kludda

Historien är full av konstnärer som använt sin sorg, vrede eller ångest som stoff för både avbildande och abstrakta illustrationer. Här har alltså de svåra känslorna varit gynnsamma för karriären.

Men man behöver inte ha som ambition att det man får ner på papperet eller duken ska bli något speciellt. Själva utförandet med pennan eller penseln kan fungera stimulerande nog: man får ut sin energi och hamnar automatiskt i samklang med sig själv.

3. Dansa

Många av oss har någon gång upplevt frihetskänslan i att skaka loss på ett svettigt dansgolv, utan att behöva tänka på hur man ser ut eller uppför sig. Att röra på sig fysiskt är förmodligen det effektivaste sättet att bli av med vredeskänslor och ett ilsket humör.

Allra bäst är förstås att göra det nyktert, så att man verkligen är DÄR. Vill man inte gå på nattklubb eller disko finns dansklasser på många gym.

LÄS OCKSÅ: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

4. Testa yoga

Det finns massor av olika yogatyper: vissa är mer fysiska, andra mer mentala. Men i de flesta traditioner är det meningen att du ska hitta ett lugn i dig själv, utan yttre distraktioner. I tidningen Huffington Post rekommenderas särskilt kundaliniyogan, med fokus på andlighet och meditation. Många utövare upplever att de känner sig lättare och mindre problemtyngda efter ett sådant pass.

5. Styrketräna

I styrketräning är lite jävlaranamma nästan en förutsättning. För att orka lyfta tungt och utmana sig själv till nya nivåer krävs koncentration och full kraft. Du har säkert hört hur både kvinnor och män vrålar bland de fria vikterna i gymmet - det är för att de tar i med hela kroppen, inklusive hjärnan. Varför inte använda den där vreden man går och bär på till att nå ett nytt rekord i bänklyft? Så blir du kanske kvitt den på samma gång.

LÄS OCKSÅ: 7 vanor som framgångsrika personer har

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!