Vill du att hemmajobbet ska bli mentalt hållbart? Då behöver du ta regelbundna pauser - vilket kan vara extra svårt när du jobbar hemifrån.
1 av 3: Vill du att hemmajobbet ska bli mentalt hållbart? Då behöver du ta regelbundna pauser - vilket kan vara extra svårt när du jobbar hemifrån. Foto: Shutterstock
Din hjärna kan bli utmattad om du inte tillåter den att ta pauser från jobbet, skriver Stylist.
2 av 3: Din hjärna kan bli utmattad om du inte tillåter den att ta pauser från jobbet, skriver Stylist. Foto: Shutterstock
3 av 3

5 pauser du ska ta varje dag du jobbar hemma

Många av oss inleder 2021 med fortsatt hemarbete. 

För att hemmajobbet ska bli hållbart rent mentalt är regelbundna pauser nödvändiga. Men ändå är det många som slarvar med just det. 

Med inspiration från brittiska Stylist listar vi fem pauser du ska ge dig själv varje dag. 

Du behöver ta mentala pauser från ditt jobb, oavsett om du jobbar hemma eller på kontor. På kontoret kan det komma mer naturligt, till exempel när en kollega kommer förbi och ni går i väg för att ta en kopp kaffe. Hemma kan det vara en större utmaning, inte minst om du känner dig stressad.

Det är lätt hänt att man hamnar framför datorn och sitter där och nöter timme efter timme. Men det här är inget som är hållbart över tid – och vill du undvika att hemmajobbet ska påverka din mentala hälsa negativt är det dags att få in en daglig rutin med regelbundna pauser. 

Det krävs inga stora insatser och med inspiration av brittiska Stylist ger vi dig tips på fem olika pauser du borde få in under varje jobbdag.

1. Gå ifrån datorn med jämna mellanrum

Att sitta framför datorn timme efter timme utan avbrott är kontraproduktivt. Den främre delen av hjärnans pannlob, som vi använder för logiskt tänkande, kan bli utmattad, skriver Stylist. 

Att gå ifrån datorn och ge dig själv en mental paus sänker stressnivåerna och kommer göra dig mer effektiv på sik. Det kan räcka med att dricka en kopp kaffe samtidigt som du tillåter dig att koppla av och koppla bort. Huvudsaken är att du faktiskt går ifrån datorn och ger hjärnan möjlighet att släppa tankarna på jobbet en stund. 

2. Ta mikropauser och rör på kroppen

Hjärnan behöver få sina pauser – och det behöver kroppen också. Att inte bli stillasittande är faktiskt viktigare för din hälsa än att träna. Därför ska du ge kroppen små mikropauser med jämna mellanrum, det kan räcka med att ställa dig upp, trampa på stället och stretcha lite . Det ökar energinivåerna och du minskar risken för att få problem med axlar och rygg. Då håller du också i gång förbränningen (så du slipper lägga på dig onödiga extrakilon). Som Erika Kits Gölevik, PT och yogalärare, säger: Strössla rörelser över din dag så blir du gladare och piggare!

3. Ring en vän eller chatta med en kollega

Vi människor är sociala varelser och efter många månader med hemmajobb kan känslan av isolering kännas allt tuffare. Men tänk att du varje arbetsdag ska ta dig tid att höra av dig till någon. Det kan vara en kollega eller en vän, via telefon eller chatt. När vi socialiserar med andra sänks nämligen våra kortisolnivåer och det i sin tur minskar stress, skriver Stylist

4. Avsätt tid för att planera din dag

Hur stressad du än är och hur mycket du än har att göra kan du tjäna på att avsätta tid för att strukturera ditt arbete. Ta en paus i det du gör, se över din arbetsbörda och planera in olika block där du betar av dina uppgifter. Det ger dig möjlighet att fokusera på en sak och åt gången och du slipper att trötta ut dig själv genom att ha tio bollar i luften samtidigt. 

5. Andas!

Att djupandas är ett effektivt sätt att minska stressen, men det ger dig också en bra möjlighet att landa i nuet och känna efter hur du mår på insidan. Fem minuters djupandning varje dag är en bra början, skriver Stylist. Det här är som viktigast då vi känner oss stressade eftersom aningen då tenderar att bli ytlig och snabb vilket i sin tur leder till att vi känner oss ännu mer stressade. Men oavsett stressnivå är det bra att få in en stunds fokuserad andning varje arbetsdag. Här visar Erika Kits Gölevik, PT och yogalärare, en enkel andningsövning som gör dig lugn. Vill du läsa mer om tekniken kan du göra det här

LÄS OCKSÅ: Psykologens råd för att hantera pandemins utmaningar 

LÄS OCKSÅ: Experter: Så får du in rörelse i vardagen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!