Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 31 maj 2017 15:23

5 bästa sätten för att boosta självkänslan

När självkänslan är på topp känner vi oss oövervinnerliga.

När självkänslan är på topp känner vi oss oövervinnerliga.

1/2

Foto: Shutterstock

När den är låg är det precis tvärtom.

När den är låg är det precis tvärtom.

2/2

Foto: Shutterstock

När självkänslan är på topp känns det som om inget kan stoppa oss.

När den är låg är det precis tvärtom och att vända den dåliga trenden är lättare sagt än gjort.

Via sajten TED ger psykologen Guy Winch sina bästa tips för att bygga en bestående självkänsla.

1. Använd självbekräftelse - på rätt sätt

Fyll ditt huvud med positiva tankar, förr eller senare kommer du tro på dem.

Har du hört den förut? Ja, riktigt så enkelt är det kanske inte. Att stå framför spegeln och mässa "du är bäst och vackrast" funkar sällan för personer med låg självkänsla. Enligt Winch tenderar det att göra saken värre, eftersom påståendet skiljer sig alldeles för mycket från vad vi faktiskt tycker.

Hans förslag är att mildra det du säger till dig själv. I stället för "Jag kommer bli framgångsrik" säger du "Jag står på mig till jag lyckas".

LÄS OCKSÅ: 7 fällor som hindrar dig från att bli lycklig 

2. Identifiera vad du är bra på

Vår självkänsla växer när vi når framgångar eller visar en stark förmåga inom ett område som betyder mycket för oss. Är du en fena i köket? Bjud in till fler middagsbjudningar! Springer du som en gasell? Ställ upp i ett lopp!

Enligt Winch är det viktigt att identifiera sina talanger och göra sitt bästa för att förstärka dessa - både privat och inom karriären.

LÄS OCKSÅ: Går det verkligen att tänka dig själv lycklig? 

3. Lär dig att acceptera komplimanger

När vi mår dåligt slår många dövörat till när någon försöker muntra upp oss. Komplimanger biter inte, trots att det är då vi behöver dem som mest. I stället för att ignorera komplimanger som lögner - försök tolerera dem. Även om du blir obekväm så kommer det vara värt det på lång sikt. Förbered allmänna svar och tvinga dig själv till att använda dem. Förr eller senare kommer det automatiskt och förhoppningsvis kommer du till slut inse att folk inte säger snälla saker för att vara snälla - de menar det faktiskt.

LÄS OCKSÅ: 10 hemligheter som lyckliga kvinnor har 

4. Sluta kritisera dig själv

Alla vet att man inte sparkar på den som redan ligger, det gäller även dig själv. Detta är tyvärr lättare sagt än gjort. När vår självkänsla är låg tenderar vi att gräva ännu djupare i oss själva och hitta mer att kritisera.

Fråga dig själv om du skulle säga de här sakerna till en nära vän? Sannolikt inte. Visa i stället medkänsla, precis som du hade gjort för en kompis.

5. Påminn dig själv om ditt eget värde

När ditt självförtroende får sig en törn är det lätt att säcka ihop och fastna i en spiral av självhat. Men vet du? Bara för att du stött på en motgång betyder det inte att du saknar värde. Tvärtom.

Om du blivit dumpad - lista alla kvaliteter hos dig själv som gör dig till en grym partner. Blev du snuvad på en befordran? Skriv ner allt som gör dig till en ovärderlig anställd. Enligt Winch borde vi göra den här typen av övningar någon gång i veckan eller när vi behöver en liten boost.