4 tips för att motarbeta vintertrötthet

När det är mörkt och kallt är det lätt att tappa energi, vi hjälper dig med din vintertrötthet.

Foto: Shutterstock

När det är mörkt och kallt är det lätt att tappa energi, vi hjälper dig med din vintertrötthet.

Önskar du varje morgon att du kunde ligga kvar i sängen?

Börjar du bli trött och gäspa redan på förmiddagen?

Vi har tipsen för att hjälpa dig bli av med din vintertrötthet.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Det är inte ovanligt att behöva släpa sig upp varje morgon när klockan ringer, och sedan fortsätta gäspa och ta mikropowernaps på jobbet. Vintertrötthet kommer som ett brev på posten när det är mörkt och kallt ute, men lyckligtvis finns det knep att ta till för att motarbeta den värsta tröttheten. Med inspiration från Independent har vi satt ihop en lista med fyra bra tips som förhoppningsvis boostar din energinivå!

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

1. Kom ut i dagsljuset

Att förlora dagsljustimmar under vintern kan störa din dygnsrytm, som helt enkelt säger till dig när du ska sova när du ska vara vaken. Detta beror på att när det är mörkt ute så producerar kroppen mer av hormonet melatonin, vilket gör att det känns väldigt härligt att få sova.

Se till att ha dina persienner öppna hela dagen och försök gå ut under dagen för att få en dos dagsljus. Du kanske hinner med en snabb lunchpromenad eller bara sticka ut näsan i två minuter. Lite dagsljus är bättre än inget alls!

2. Träna

När man är trött, seg och har låg energi är ju ett träningspass ungefär det sista man vill ägna sig åt. Men träning är ju, som vi alla vet, bra för att just boosta sin energi. Om du inte orkar eller hinner med ett långt och hårt träningspass på gymmet går det fint att ta en promenad eller kanske en härlig simtur på ditt närmsta badhus.

LÄS OCKSÅ: 4 fördelar med att träna på morgonen 

3. Öva på att sova rätt

Vadå öva på att sova, tänker du? Ja, men man kan alltid förbättra sig. Vi alla vet att för lite sömn kan göra att du känner dig trött hela nästa dag, medan för mycket sömn kan göra att du känner dig seg på morgonen.

När det är mörkt och kallt ute kan det vara frestande att bosätta sig i sängen, men försök att få in hälsosamma sovvanor.

Se till att gå och lägga dig och vakna upp ungefär vid samma tid varje dag. Och sikta på att få runt åtta timmar ostörd sömn varje natt. För att förbättra dina chanser till att få en god natts sömn, gör ditt sovrum till en inbjudande och mysig plats i ditt hem. Undvik skärmar en timma innan du ska sova och undvik koffein sent på kvällen.

LÄS OCKSÅ: 5 saker som händer med kroppen när du sover för lite 

4. Ät efter vädret

Precis som att man ska anpassa sina kläder efter väder så ska man göra detsamma med sin mat. Få upp din energinivå genom att äta näringsrik mat, och undvik en kall sallad när det är minusgrader ute. Satsa i stället på värmande grytor och soppor. Vår systersajt har flera goda recept som passar utmärkt under kalla vinterdagar, bland annat het soppa med grönkål & fetaost och kycklinggryta med paprika & curry.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer