1 av 3: Nästan en miljon svenskar lider av årstidsbunden depression
Alla tecken på psykisk ohälsa är inte lika tydliga.
2 av 3: Alla tecken på psykisk ohälsa är inte lika tydliga. Foto: Shutterstock
Och ibland kan det vara svårt att bryta negativa tankemönster på egen hand.
3 av 3: Och ibland kan det vara svårt att bryta negativa tankemönster på egen hand. Foto: Shutterstock

3 tidiga tecken på ångest och depression

Psykisk ohälsa smyger sig ofta på.

Sakta men säkert skiftar våra perspektiv utan att vi ens märker av det.

Här är tre tidiga varningssignaler som du bör ta på allvar.

Både fysisk och psykisk hälsa existerar på ett spektrum.

Bryter du en fot är det sannolikt ganska uppenbart och lätt att diagnosticera och behandla. Men vad händer om du är ”nästan deprimerad”?

Antingen så är du deprimerad eller inte och allt där emellan hamnar i en gråzon som inte alltid tas på allvar – trots att det sällan är svart eller vitt.

Därför har sajten Women's Health listat tre tecken på depression och ångest som du bör hålla utkik efter, redan i ett tidigt skede.

1. Din hjärna har hakat upp sig

Har du svårt att släppa det där bråket med ditt ex för två veckor sedan? Eller spelas en pinsam situation med en kollega upp om och om igen för ditt inre?

Negativa tankar har en tendens att störa all annan tankeverksamhet och kan vara ett tecken på att du hamnat i en negativ tankespiral som är svåra att bryta på egen hand.

– Återkommande tankar av det här slaget, som skapar stress eller stör din förmåga att fungera normalt kan kräva terapi, säger terapeuten Daksha Arora till Women's Health.

2. Du är fast i det förflutna eller oroar dig för framtiden

Att älta det förflutna är sällan positivt, särskilt om du försöker omforma eller omskapa situationer som redan inträffat. Då kan det vara ett tecken på att du är olycklig i din nuvarande sits och har svårt att se ljust på framtiden, menar Arora.

Om det är ett specifikt ögonblick som gnager på hjärnbarken försök förstå varför och vad du saknar i ditt liv som gör att tanken återkommer.

På så vis kan du förhoppningsvis acceptera din nuvarande situation, planera för framtiden och känna dig mer tillfreds med var du är och vart du är på väg.

3. Du känner dig aldrig bra nog

Om du ifrågasätter ditt eget värde är du långt ifrån ensam. Det är ett vanligt och är i många fall värt att analysera närmare. Om du exempelvis alltid strävar efter perfektion kan det vara värt att prata med någon om varför det är så och vad du kan göra för att aktivt motverka den typen av tendenser. Det kan göra mycket för både ångest- och stressnivåer.

Aktuellt just nu