Att börja dagen med en lugn yogarutin, följt av en lång frukost är ett drömscenario för många.
1 av 2: Att börja dagen med en lugn yogarutin, följt av en lång frukost är ett drömscenario för många. Foto: Shutterstock
Men det är väldigt sällan det ser ut exakt så här.
2 av 2: Men det är väldigt sällan det ser ut exakt så här. Foto: Shutterstock

3 ”sunda” morgonrutiner som kan orsaka stress

Vi får ofta höra att en bra morgon sätter tonen för resten av dagen.

Och det finns gott om både hemmasnickrade och expertbackade rutiner som påstås göra underverk.

Men passar de verkligen alla?

Rutiner är ett bra sätt för att göra livet mer lättlevt. Därmed inte sagt att alla rutiner passar alla människor precis lika bra. Hinner du med ett träningspass och en lång frukost innan du tar tag i dagens måsten? Hatten av!

Men för andra kan samma rutiner skapa onödig stress.

– När vi blir för rigida kring vissa ritualer kan de bli skadliga, säger psykologen Han Ren till Huffington Post.

LÄS OCKSÅ: Drömtydning – det här betyder dina drömmar

Hälsosamt behöver inte vara hälsosamt

Om du bygger upp förväntningar kring hur den perfekta morgonen ska se ut och detta sedan inte infrias kan det leda till höjda ångestnivåer. Även hälsosamma vanor kan orsaka stress, särskilt när de blir ”måsten”.

Om du är perfektionist kan det bli extra tydligt. När du inte lyckas nå fram till de förväntningar som du ställt på dig själv infinner sig ofta känslan av misslyckande – som om du inte gjort tillräckligt eller helt enkelt inte är bra nog.

Nedan ger experter några exempel på rutiner som kan vara med skadliga än hälsosamma.

LÄS OCKSÅ: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen

Rutin 1: ”Ät en långsam frukost”

För många är det skönt och avslappnande att börja dagen med en lång och stressfri frukost – gärna tillsammans med hela familjen som glatt diskuterar livet mellan flingpaketen.

Men det beror helt på vilken livssituation du befinner dig i.

Om du har barn som måste kläs på, matas och göras redo för skolor eller förskolor finns det sällan tid för utdragna måltider i allt kaos.

Om du inte har barn kanske du föredrar att sova 30 minuter extra snarare än att lägga tid vid frukostbordet.

Rutin 2: ”Skriv en att göra-lista”

Det finns många fördelar med att strukturera upp dagen redan på morgonen. Om du känner dig stressad över allt som behöver göras kan det vara skönt att få ner allt på pränt så det blir lättare att överblicka.

I vissa fall kan en lista emellertid få motsatt effekt.

– Om du är överambitiös och skriver ner mer än vad du realistiskt klarar av kan det bli väldigt stressande, säger Ren Han.

Särskilt om du hela tiden fyller på listan med saker från gårdagens lista som du inte hann med.

Ett alternativ till ”att göra”-listan är en ”klar”-lista, där du i stället skriver ner allt som du faktiskt hunnit med.

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite

Rutin 3: ”Gå rakt upp ur sängen”

Det finns fog för att reservera sängen enbart för sömn och sex och skippa eventuellt scrollande i sociala medier. Det lyfts exempelvis ofta fram som en bra metod för att sova bättre. 

Men behöver det verkligen vara så strikt? Är det nödvändigt att rusa upp ur sängen så fort klockan ringer trots att vi hellre ligger kvar några minuter och dåsar?

Äktenskaps- och familjeterapeuten Athina Danilos råd är att helt enkelt utgå ifrån dig själv snarare än vad andra tycker. Om du mår bra av att scrolla lite i telefonen innan du går upp ur sängen, gör det!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!