Träffa dina kollegor, släkt och vänner över ett videosamtal.
Träffa dina kollegor, släkt och vänner över ett videosamtal. Foto: Shutterstock

10 kul saker du kan göra - utan att lämna hemmet

Alla som isolerat sig under coronavirusets framfart har säkerligen noterat att … det är ganska tråkigt att bara stanna hemma?

Hälsoliv har därför samlat 10 tips som livar upp vardagen lite.

1. Elvakaffe med kollegor eller vänner

Rutiner behöver inte ruckas bara för att du inte är på jobbet. Ett videosamtal med en vän eller en kollega när det vankas elvafika kan fortfarande genomföras, exempelvis via Google Hangouts. Eller bjud in släkt och vänner till en middag fast över videosamtal. Kan kännas märkligt men det funkar. Och tänk på att ta med nära och kära som kanske kan känna sig extra lika ensamma och isolerade just nu.

LÄS OCKSÅ: Ångest över corona? Så lindrar du din oro

2. Skaffa en ny favoritserie

Det produceras otroligt mycket serier och dygnets timmar räcker sällan till. Nu, med lite extra fritid på hemmaplan är det dags att skaffa en ny favoritserie för maratontittning. Testa hyllade ”Succession” (HBO Nordic), se ”Breaking bad”-uppföljaren ”Better call Saul” (Netflix) eller, om du är ute efter lite mer lättsam underhållning, sträckkolla 15 säsonger av ”Supernatural” (Amazon Prime) eller se om gamla favoritserier på SVT Öppet arkiv. Din realityfix får du just nu via ”Love is blind” (Netflix) eller ”The Circle” (Netflix).

3. Fixa ett hemmaspa

Passa på att försöka slappna av, mjuka upp stela muskler och njuta lite. Om du har en partner är det dags att den personen filar på sina massagefärdigheter. Om du har ett badkar, använd det! Tänd ljus, lägg en ansiktsmask och gör en hårinpackning och skäm bort dig själv med ett badskum eller en olja som luktar gott. 

Annons: Hitta bäst pris på handvårdsprodukter – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bäst pris på hudvårdssprodukter – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bäst pris på kroppsvårdsprodukter – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bäst pris på fotvårdsprodukter – se Prisjakt (extern länk)

4. Utveckla din kokkonst

När det är vanlig vardag får matlagningen sällan särskilt mycket utrymme (och på helgen är många av oss för trötta och går hellre på restaurang). Om du jobbar hemifrån får du plötsligt massa extratid eftersom pendlingen försvinner. Har du alltid drömt om att kunna baka goda bröd? Kör! Odla en surdegskultur? Kör! Eller lär dig ett nytt avancerat recept. Inspiration hittar du bland annat hos våra vänner på Allt om Mat.

5. Takeaway

Om du har möjlighet, testa dig igenom det lokala utbudet av takeaway. Restaurangnäringen har det tufft just nu och behöver all hjälp de kan få. Finns möjlighet till utkörning? Toppen.

6. Rör på dig

Alla förknippar inte rörelse med ordet kul. Hemmakontor är emellertid inte alltid superbekväma (hej köksbord och pinnstol). För att kroppen inte ska haverera helt bör du få in lite rörelsepauser. Det går ju faktiskt att göra lite kul hemma, och det är faktiskt enkelt. Så om inte en promenad ute är aktuellt testa detta: Fuldansa till din favoritspellista på Spotify eller spela ”Just Dance”, bygg en enkel hinderbana i vardagsrummet eller kör ett snabbt tabata-pass. Träningsappar med korta träningspass är ett utmärkt sätt att komma i gång.

LÄS OCKSÅ: Träna med gummiband – här är bästa övningarna för magen

Yoga funkar förstås alldeles utmärkt. Både för kroppen och den mentala hälsan. Det finns flera pass att ta del både på Youtube eller Instagram. Eller kolla in Yogobe som har pass för hela familjen. Och glöm inte att stretcha stela nackar, axlar och ryggar!

Behöver du inspiration till hemmagymmet? Kika nedan:

Annons: Hitta bästa pris på hantlar och skivstänger – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på träningsband och gummiband – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på kettlebells – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på foam rollers – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på yoga- och träningsmattor – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på hopprep – se Prisjakt (extern länk)

7. Gör en bucketlist

Det kommer komma en tid när vi återgår till någon form av normalläge. Under tiden är det helt okej att drömma om alla saker du vill uppleva, äta och resa till. Planera en framtida semester eller en fest redan nu!

8. Ta del av kultur tillsammans med andra – fast online

Biografer, teatrar och museum må hålla stängt, men det innebär inte att du är bunden till att enbart slötitta på serier via streamingtjänster. Var kreativt och styr upp hur du konsumerar din kultur! Du kan starta en filmklubb med vänner och bestämma att ni ser en viss film som ni sedan diskuterar vid en bestämd tidpunkt, eller en bokklubb om ni föredrar det. Samtalet kan ni ha via Skype eller messenger. En del museum, som Moderna museet, håller dessutom guidade turer som livesänds på deras hemsida. 

LÄS OCKSÅ: Torra händer efter all tvättning? Så kan du lindra

9. Organisera och sortera

Det här kanske låter föga lockande i vanliga fall, men om du arbetar hemifrån eller befinner dig i karantän utan några värre symtom så kan en storstädning väcka viss tillfredsställelse. Skriv ner vad som behöver göras i hemmet och sprid ut det över tid. På måndag är det kanske är dags att gå igenom skafferiet och organisera det ordentligt så att du får en överblick av vad som finns hemma. På tisdagen kanske det är dags att rengöra och ställa undan vintersäsongens skor och onsdagen kan vigas åt tvättberget ni annars inte hinner med. Du kommer kanske inte skratta dig igenom det, men antagligen fyllas av viss tillfredsställelse.

10. Lär dig att handarbeta

Har du en Pinterest-tavla med bilder på gulliga virkade djur som du tänkt att du ska försöka dig på att efterapa? Några meter tyg på vinden som du för länge sedan köpte för att sy gardiner av? Eller är du bara väldigt sugen på att lära dig bemästra bruten mosstickning så att du kan sticka gulliga bebiströjor? Nu är ett perfekt tillfälle att ge dig hän åt den här typen av hobby. Att hålla händerna upptagna är dessutom ett bra knep om man vill undvika att peta sig för mycket i ansiktet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande